Föryngring

Stödplantering

13 inlägg 7389 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stödplantering

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94285 När ska man, om man ska, stödplantera? Jag har ett par Ha där jag gått med snöret och räknat träden. Det verkar ok, men det ser inte ok ut. Väldigt luckigt på sina ställen. De är mellan 3-5 år, är det meningsfullt att stödplantera nu eller ska jag vänta eventuellt längre. Fröträden är borta så någon hjälp från ovan kommer det inte.

Eller hur kan man resonera?



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Stödplantering

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94286 För att en hjälpplantering ska vara lönsam bör luckorna var minst 3,5 m i radie för att en planta ska ha möjlighet att följa kringliggande plantor.
Är de andra plantorna mer än 50 cm höga är det inte lönt att hjälpplanta du kommer röja ner de hjälpplanterade plantona senare då de kommer för långt efter.

Avatar Fallback

Re: Stödplantering

Vedhuggaren  
#96117 Vänta absolut inte längre. De hjälpplanterade plantorna har större chans att hänga med i höjdtillväxt ju tidigare de kommer i backen. Det framgår inte av ditt inlägg om hygget är markberett, men om det är markberett och det går att hjälpplantera i huvudsak på omvänd torva så ska de hjälpplanterade plantorna hänga med bra. Dessutom kanske det går att få plantor från förädlade fröer och de ska ha lite bättre tillväxt än naturligt föryngrade.

Jag antar att den naturliga föryngringen är talldominerad och beroende på hur marken ser ut så kan det kanske vara ett alternativ att hjälpplantera med gran som kommer upp bra även om den hamnar lite efter. Jag har sett tallmarker som är hjälpplanterade med contorta, men det verkar som contortan har väldigt svårt att komma igång om den har hamnat lite efter. Även lärken, som har snabbare tillväxt än svensk tall, har i mina ögon svårt att komma igång om den kommer lite efter.

Om det finns behov av en tidig lövsanering, så tycker jag inte att du ska tveka att göra den röjningen. Allt för att släppa ner så mycket ljus som möjligt till de hjälpplanterade plantorna.

Användarvisningsbild

Re: Stödplantering

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96120 Så du tror alltså att det är mening med att göra det, så bra. Det är inte markberett tidigare men däremot handlar det om tall. Granen tycks föryngra sig själv alldeles utmärkt, kanske jag kan nöja mig med att sätta några tallplantor i de största luckorna och låta granen komma upp i övrigt. Fick nämligen som åtgärd i min skogsplan att röja bort all gran, har gjort en del men slutade då jag blev fundersam över luckorna i tallbeståndet. Måste väl ändå vara bättre med "fula" granar än luckor i varje fall. Ska åka till plantfabriken och fråga vad har att erbjuda avv "snabbväxande" tall!

Läste om att man kunde gör en "lokal" marberedning vid varje planta, så jag försöker med det dessutom. Får se hur det går.

När är bästa tid på året för den här typen av åtgärd?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stödplantering

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96131 så tidigt som möjligt! iaf om det är mycket gräs och elände som växer på hygget, om det bara handlar om ett par hundra plantor så skulle du ju kunna gå och sparka upp egna högar, så klarar sig trädet troligtvis betydligt bättre än om du bara sätter ner dom i gräset! ett annat alternativ är ju att köpa en terracut till röjsågen eller vad det nu heter, så kan du göra högar med hjälp av den. har det kommit upp självföryngrad gran i luckorna eller är det helt tomt i luckorna?

Användarvisningsbild

Re: Stödplantering

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96144
SkogsGotte skrev:så tidigt som möjligt! iaf om det är mycket gräs och elände som växer på hygget, om det bara handlar om ett par hundra plantor så skulle du ju kunna gå och sparka upp egna högar, så klarar sig trädet troligtvis betydligt bättre än om du bara sätter ner dom i gräset! ett annat alternativ är ju att köpa en terracut till röjsågen eller vad det nu heter, så kan du göra högar med hjälp av den. har det kommit upp självföryngrad gran i luckorna eller är det helt tomt i luckorna?


Ok, ger mig på det direkt, verkar dessutom som om värmen släpper lite nu :wink: Det kommer upp gran av sig självt, men inte så det täcker luckorna som jag ser det.

Hur tätt sätter jag och mer viktigt, var köper man plantor i mitten av Dalarna, ? Googlade och hittade inget alls, söker på tallplantor men man ska kanske söka på nåt annat?

   TS
Avatar Fallback

Re: Stödplantering

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Användarvisningsbild

Re: Stödplantering

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96148

Tack för det, ser precis att Bergviks ena planskola ligger 2 mil från där jag bor :smile: Far dit idag och kollar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stödplantering

granqvist  
#96150
Uvskogen skrev:... Fick nämligen som åtgärd i min skogsplan att röja bort all gran, har gjort en del men slutade då jag blev fundersam över luckorna i tallbeståndet. Måste väl ändå vara bättre med "fula" granar än luckor i varje fall..


Du är ju i tagerna att plantera redan, men frågar ändå av intresse vad det är för ståndort/bonitet på figuren? Är det för magert för gran?

Användarvisningsbild

Re: Stödplantering

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96157
granqvist skrev:
Uvskogen skrev:... Fick nämligen som åtgärd i min skogsplan att röja bort all gran, har gjort en del men slutade då jag blev fundersam över luckorna i tallbeståndet. Måste väl ändå vara bättre med "fula" granar än luckor i varje fall..


Du är ju i tagerna att plantera redan, men frågar ändå av intresse vad det är för ståndort/bonitet på figuren? Är det för magert för gran?


Ståndortsindex är T22, har ingen särskild bonitetsvärde för just den avdelningen utan skiftet överlag har "ca 5". Det är på en ostsluttning och det "ser" rätt magert ut, stor skillnad mot den andra änden på skiftet, som i och för sig ligger på samma osttsluttning, men där är det en helt annan rikare mark och mycket riktigt dominerar gran där.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stödplantering

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96158 Har varit och köpt plantor, fick tag i 1300 st (10 kartonger) till ett mycket bra pris :grin: Det var bland de sista de hade i väntan på nästa säsongs som kommer i augusti. Dessa hade tagit ur frysen alldeles nyligen, jag fick ingen "garanti" på dem. Vad tror ni erfarna, är det värt jobbet att plantera dem ändå? Och som sagt, hur tätt?
Det handlar om att fylla i luckor på en självföryngrad yta om ca 2 Ha, där 1 Ha är riktigt bra så där behövs väldigt lite.

Se på bilderna, ser de bra ut och är det som står på lappen ok?
010.jpg
011.jpg
012.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Stödplantering

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96181 Ser bra ut, passa så du inte bryter av toppskotten.

Avatar Fallback

Re: Stödplantering

granqvist  
#96186
Uvskogen skrev:Har varit och köpt plantor, fick tag i 1300 st (10 kartonger) till ett mycket bra pris :grin: Det var bland de sista de hade i väntan på nästa säsongs som kommer i augusti. Dessa hade tagit ur frysen alldeles nyligen, jag fick ingen "garanti" på dem. Vad tror ni erfarna, är det värt jobbet att plantera dem ändå?

Egentligen tar väl vårens planteringssäsong slut under juni månad. Olika beroende på vilka breddgrader man befinner sig på, så du är inne i riskzonen nu. Man försöker väl utnyttja fukten som ligger i marken efter vintern för att ge en bra start åt plantorna, samt att annan ytväxtlighet inte kommit igång än. Tycker ändå att det är värt ett försök. Åtminstone blir du en erfarenhet rikare.

Uvskogen skrev:Och som sagt, hur tätt?
Det handlar om att fylla i luckor på en självföryngrad yta om ca 2 Ha, där 1 Ha är riktigt bra så där behövs väldigt lite.

Med 1300 st på 1 ha så är nog beståndet fulltätt genast efter kompletteringen. Problemet är kanske att du inte vet totala arealen på luckorna. Skulle i din situation göra såhär: Plantera luckorna med normal planteringstäthet, ca 2 m mellan plantorna. Har du plantor kvar när alla luckor är fyllda så tätar man till i luckorna ytterligare.

Det går ju inte alls lika fort som plantering på en kalyta i markberednings-spår. Kompletteringsplantering är en relativt dyr åtgärd.

Sen är det ju en fråga om du vill följa upp hur kompletteringen lyckades? Då borde du, medan området ännu finns i 'arbetsminne', märka ut områden där du kompletterat och återkomma de närmaste åren med en inventering.

Ha det bra,

Antti

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).