Inomgårdsmaskiner

Köpa en snöslunga

40 inlägg 38271 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köpa en snöslunga

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96069 Jag ska köpa en snöslunga.

200 m2 plan mark+2 bilsparkering+plogvallar+gångvägar på gården+ röja åt svärföräldrar (framför garage typ).

Vad ska jag köpa för modell tycker du?

Lite halvkaxigt kanske, men pengar är inte styrande, ska ha den i en massa år och vill ha nåt som håller.
Samtidigt vill jag inte ha en massa onödiga funktioner, men drivning vill jag ha i varje fall.



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Köpa en snöslunga

totte  
#96076 Ett högaktuellt ämne känns det som :lol:

Om du skall köpa nytt så satsa på en Japan eller Ariens. Se upp för MTD och Partner/Husqvarna/Jonsered, det är rätt låg kvalitet. Annars om du skall ha begagnat så brukar det finnas en hel del Gilson ute, det är mycket järn i dom. Och köp en på minst 8 hp gärna 10-12.

Se också upp för en jäkla massa finesser som elektrisk vridning av utblåset och annat sånt, brukar regelmässigt krångla, ju mer enkel mekanik ju säkrare, och lättare/billigare att laga om det går sönder.

Undvik Tecumseh motor, dom har en tendens att skicka ut vevstaken genom blocket.

Användarvisningsbild

Re: Köpa en snöslunga

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96087 En Honda då kanske? Har hondamotor på hydraulaggregatet och den är då väldigt driftsäker och lättstartad.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa en snöslunga

axwell  
#96089 Självklart en Honda.........................
Uvskogen skrev:Lite halvkaxigt kanske, men pengar är inte styrande, ska ha den i en massa år och vill ha nåt som håller.

du har ju själv skrivit svaret i det första inlägget.
Totte är lite svag för B&S-motorer men en 5 hp Honda har lika bra kapacitet som en 8 hp B&S. Så en 8 hp Honda med banddrift(inget annat för forumets starkaste band-förespråkare) då slipper du rostiga snökedjor som snabbt fläckar ner betonggolvet. Belysning, riktig kraftöverföring(inget friktionstrams).
Den maskinen kan dina barnbarn ta över den dag du vill flytta till "hemmet".

Avatar Fallback

Re: Köpa en snöslunga

Robertberg  
#96091 Honda är en av världens största motortillverkare, jag har väldigt stort förtroende för deras mindre motorer, både av egen erfarenhet och av vad andra sagt.

Användarvisningsbild

Re: Köpa en snöslunga

Torparn79  
#96094 du ska inte skaffa en slunga som du hänger frampå fyrhj...bandraren då?
iom att du har hydraulaggregatet redan, men det kanske ger för dåligt med olja..?

Användarvisningsbild

Re: Köpa en snöslunga

totte  
#96099
axwell skrev:Självklart en Honda.........................
Uvskogen skrev:Lite halvkaxigt kanske, men pengar är inte styrande, ska ha den i en massa år och vill ha nåt som håller.

du har ju själv skrivit svaret i det första inlägget.
Totte är lite svag för B&S-motorer men en 5 hp Honda har lika bra kapacitet som en 8 hp B&S. Så en 8 hp Honda med banddrift(inget annat för forumets starkaste band-förespråkare) då slipper du rostiga snökedjor som snabbt fläckar ner betonggolvet. Belysning, riktig kraftöverföring(inget friktionstrams).
Den maskinen kan dina barnbarn ta över den dag du vill flytta till "hemmet".


Jo, håller med on Honda, skrev ju "japan" innan. Om man köper nytt skall man givetvis satsa på en bra toppventilare, och Honda är världsledande på små såna. Deras maskiner är väl också i allmänhet av toppkvalitet, har ingen erfarenhet av dom själv men ryktet säger ju så.

Vad gäller B&S, visst jag är svag för dom men bara när man renoverar gamla grejor, då är dom oslagbara i driftsäkerhet och hållbarhet, men det är en helt annan sak, förkrigsteknologi kör man av nostalgiskäl.

Användarvisningsbild

Re: Köpa en snöslunga

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96121 Tack för hjälpen med tips. :smile:
Har kollat runt och har nu pris på både snöslunga av traditionell typ men dessutom på en rätt häftig sak att sätta framför fyrhjulingen. Kostnaden ligge runt 30-35, så det är inte billigt. Vad värre är att nu blev det än mer intressant med traktorn. En hyfsad traktor med skopa som man kan snöröja med kan jag få för de pengarna, lägger jag till lite mer får jag en fin traktor. Ingen sån där liten fin sak som "axwell" har, men ändå. Fick dessutom tips om att leta efter en Ford 1720, verkar vara ett alternativ till "axwell"-modellerna, men lika svårhittade!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa en snöslunga

totte  
#96125 Tja, skaffar du sen en liten traktorslunga till den sen så har du ju vad snöröjningsredskap du behöver. I synnerhet om du behöver ta undan stora plogvallar så är ju en traktor klart bättre, en handstyrd slunga går ofta bet på frusna vallar, eller i varje fall är det ett eländes jobb. Och traktor skall du ju i vilket fall ha förr eller senare, det har väl framgått rätt klart i tidigare diskussioner.

Användarvisningsbild

Re: Köpa en snöslunga

johan eriksson  
#96127 Ett liv utan traktor är inte värt att leva :D

Avatar Fallback

Re: Köpa en snöslunga

8wdHypro500  
#96132 Ett minus med att skaffa en traktor el.likn. er jo at du får en motor til du skal dra i gang på vinteren, aller helst då en diesel-motor.Satsa på en nyare snøslunga frontmonterat då får du snøen i fra deg også :wink:
Har tilgang til både en eldre Fiat med slunga och Reform Tohjulstraktor av nyere modell-den starter om det er 15 minus

Avatar Fallback

Re: Köpa en snöslunga

axwell  
#96135
Uvskogen skrev:Ford 1720, verkar vara ett alternativ till "axwell"-modellerna, men lika svårhittade!


Den är ca 50 % större än min Yanmar, starkare motor, bättre hydraulflöde (29 l/m ?), samma som New Holland 1720, troligen en mycket bra traktor för många behov, tillverkad i Japan vilket brukar vara positivt.
Det bör inte vara något problem att driva en snöslunga upp till 2 meters bredd max, men "som skrivet" det gäller att hitta en.

Användarvisningsbild

Re: Köpa en snöslunga

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98931 Livet är ofta kompromisser mellan traktor och allt annat. :wink: tänker beställa den här http://www.hondamc.com/hmcc/templates/Page____7780.aspx med band och elstart
Ger skogsforum 24 timmar att reagera på valet. :smile: (har du förslag på annan så måste den rymmas inom priset 22 tkr ink)
Inte fullt så stor som jag tänkt, men smidig nog även för hustru (jag är bortrest mycket, inte lat!). Mycket pengar men ändå lite kvar på traktorkontot.

(Av flera skäl så blir inte en traktor helt rätt för mig för den snörröjning som jag ska göra. Jag har verkligen försökt övertyga mig själv och andra om det, men men :roll: )

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa en snöslunga

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98933 Jag skulle alla dar i veckan köpa en traktor+snöslunga, då får du en lösning med mycket högre kapacitet.

Exempel:
Traktor med snöslunga 18000kr
http://www.blocket.se/lulea/Jordbrukstr ... m?ca=2&w=3

Avatar Fallback

Re: Köpa en snöslunga

zeetorg  
#98934 Det är mycket roligare med ett plogblad på fyrhjulingen... ;)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).