Skogsvagn (Huggarvagnar)

Problem med vridhuset

16 inlägg 14395 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Problem med vridhuset

Fergusson  
#9408 Idag när vi va ute å körde så slutade vridhuset på skogsvagnen fungera !

Jag har kollat så de kommer olja ur slangarna när ventilen aktiveras !

Vad kan problemet vara? trasig kuggstång?




// jonas



   TS
FTG
Avatar Fallback
sunemangs  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9420 Är det illa så kan det vara så. Det är väl rätt enkelt att blocka bort en cylinder och kolla upp läget.
Packningarna kan ju också läcka igenom men då borde det komma olja upp ur vridhuset

Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9421 Haj!

Vad är det för kran?
Finns det nivåplugg så du kan kika in i vridhuset?
Vad händer om du svänger runt kranen med handkraft?

MVH

MN

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9473 Om packningarna har gått till vridcylindrarna så fylls vridhuset med olja.
Då kommer det snart att tryckas ut olja nånstans runt kranstubben.
Om det är ett normalt oljefyllt vridhus kommer det svämma över i luftningen.

Låter det som att den jobbar mot ändläge när du försöker köra kranen?
Isf är det något som gått sönder o låst sig....tyvärr

Avatar Fallback
sunemangs  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9489 Kan ju också bara vara en O-ring till överströmningsventilen eller nåt med den som spökar med

Avatar Fallback
Fergusson  
#9515 Det är en fmv kran!

det går inte dra runt kranen med handkraft, trots att ja lossat på båda slangarna,, de är lite märkligt, för dra man längst ut i kranen så bli man ju väldigt stark där innevid vridhuset !!

de skulle väl kunna vara så att ventilpaketet inte öppna för minus sidan när den skickar in olja på plus sidan ? i sånna fall finns d ju olja där som ett mothåll !

det är nog inget oljefyllt vridhus,, bara smörjning med hjälp av fett nipplar , å det läcker inte ut någon olja ur huset ! även om packningarna hade gått så borde kranen röra sig, fast bli svagare då !

Men ja mena hur kan kuggstången eller hjulet slå sig !?

   TS
Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9519 Vad är det för modell på FMV ?
2 eller 4 vridcylindrar?
Ja när du lossat slangarna borde du kunna vrida runt kranen lätt själv om du har ca 4m bom att dra i.
Låter tyvärr som du måste demontera vridcylindrarna för att se hur kuggstången ser ut, något har hänt därinne....

Avatar Fallback
Fergusson  
#9521 hmm,, det är en FMV 1800 ,, en ganska liten om ja inte är helt fel ute !

Kranen är 4.5 meter lång iaf !

men räcker det å lossa den stora låsmuttern å sen gänga ut cylinder röret? för det verka sitta två st skruvar lr liknande i änden på röret!?

det är inte dubbla vridcylindrar.bara en st på sidan mot traktorn !


När jag upptäckte detta å inget funkade så kopplade jag i vinschen i ett träd vid sidan av vagnen å hjälpte till å dra med den,, då gick de å vrida kranen, sen kunde man köra lite fram å tillbaka med vridhuset men inte mycke å det gick sakta å segt ! sen kom den till mittenläget å där låste den sig igen .

   TS
Avatar Fallback
sunemangs  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9526 Låter som ett tråkigt mekaniskt fel inne i vridhuset...

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9544 Det ska gå att vrida loss stora muttern och sen gänga ut tuben, om det är 2 hål i änden på tuben är det nog till att trycka i 2 stift att kunna vrida tuben med.

När du fått ut bägge tuberna ska det gå att ta bort själv kolvarna i ändarna på kuggstången, tror att att det ska gå att lirka ut stången sen för koll.

Om det inte går att få ut den måste du lyfta hela kranen från vagnen och lossa plattan under vridhuset. OBS denna platta håller vridhuset kvar på kranen, om du tar bort den och har kranenbommen upphängd i tex taket så slår vridhuset i backen!

Om det är gjort som på större FMV så är det försänkta insex så skaffa riktigt BRA bits eller nyckel så dom inte blir runda, de har säkert gänglåsning oxå...

Avatar Fallback
Fergusson  
#9552 jaha,,fy f*n ,,, är väl bara å plocka ner skiten då å kolla !! svindyrt å reparera med !!

men ingen som reagerade på min ide om att ventilpakete inte sköter oljan rätt? så d bli mot tryck osv? innan jag börja med det mekaniska ska jag iaf ta slangarna till kranens lyftkolv å koppla in på vridhuset !! funkar det inte då heller så ha vi ett garanterat mekaniskt fel !

   TS
Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9583 Tänk på att lyftkolven bara har tryck på ena sidan ner går den av jordens dragningskraft :wink:
Ta nån av de andra sliden istället.

Grannen gjorde nåt med sitt vridhus på sin 1800 men jag kom inte ihåg vad som var kass, han lagade inte kranen iaf.

Avatar Fallback
sunemangs  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9587
gnisten83 skrev:Tänk på att lyftkolven bara har tryck på ena sidan ner går den av jordens dragningskraft :wink:
Ta nån av de andra sliden istället.

.


Nja det där är inte helt säkert.
På skotare är det oftast enkelverkande lyftkolv men på skogskärror tycker jag att dubbelverkande lyftkolv är vanligast

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9588 FMV har olja på bägge sidor av kolven men bara tryck på lyftsidan, prova om du kan trycka ner bomen och tvinga upp vagnen ....

Avatar Fallback
Fergusson  
#9601 har plockat isär nu,, tänderna ha fått stryk å ångopng är nästan av !

hur plocka man bort locket ovanför kuggkransen ?måste först bort med kranen å lyftkolven va ?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).