Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

När är det för torrt ?

11 inlägg 4631 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

När är det för torrt ?

Zeb  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96002 Hej på er

Med tanke på sommarens torka, här i allafall, undrar jag:


- Hur bedöms det att det är för torrt i markerna för att köra, bestämmer entreprenören själv eller styrs detta via uppdragsgivarna ?


Mvh Zeb



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: När är det för torrt ?

Kse  
#96022 Man hör ju ibland om att maskiner står för att det är för torrt, vid xtrem torka kan man få köra utan band och kedjor. Markberedning däremot är nog svårare att lösa.
Vet ej vem som beslutar om detta, länsstyrelsen, skogsstyrelsen? Men uppdragsgivare lär ju iaf informera.
Har dock under 13 år aldrig blivit stående pga torka. 2006 blev vi ombedda att köra nattetid (Sveaskog) men ett rejält regn löste situationen. Däremot hade vi vårt första brandtillbud för två veckor sen, upptäckte rök från föregående fåra och där var ett 1*1 dm som glödde, ingen eld dock men en vindpust hade räckt. Xtremt torrt och stenig hyggesbränning så lite mer eld hade kanske inte gjort så stor skada.

Användarvisningsbild

Re: När är det för torrt ?

halvproffs  
#96036 Vi halvproffs diskuterade just detta igår! 33grader varmt och knastertorrt i skogen och tillika en kraftig snurrande vind. På 60 och 70 talen fick skollediga ungdomar gå efter skotaren med vattenkanna och släcka. Kanske det inte är samma rädsla för brand längre?

Avatar Fallback

Re: När är det för torrt ?

dexter  
#96043 är de varmt en längre tid (grader från +26 och uppåt) så brukar bolagen ringa till såna entreprenörer och säga att de blir nattkörning eller så är det brandvakt som gäller!

hur torkan bedöms? gå ut i skogen å sparka lite i marken, är ytan nästan lite varm så är de torrt! har de vart gassande sol i 2 veckor så är de torrt.

Användarvisningsbild

Re: När är det för torrt ?

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96081 Vi får köra, fast utan band och kedjor. Det är södra som säger till mig, vet inte om dem har fått order från skogsstyrelsen/länsstyrelsen.

Användarvisningsbild

Re: När är det för torrt ?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96535 När är det för torrt?
-Nu.
http://arbetarbladet.se/nyheter/hofors/ ... skogsbrand

Branden ska ha startat från en skogsmaskin som ställts av efter dagens arbete. De nämndes inte om det var en markberedare eller nåt annat.

Avatar Fallback

Re: När är det för torrt ?

AKKAMAAN  
#99402 tror inte det löser problemet att köra utan band och kedjor......i stenig terräng är det de spånor (likt svarvspån från en metallsvarv) som skavs av från underredet, bukplåtar etc, som ligger och glöder i torr mossa....och som sedan amtänder....

Studera era bukplåtar efter en säsong i stening terräng.....de är några kilo lättare efter några år.....

Avatar Fallback

Re: När är det för torrt ?

Zeb  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99530 Jag tackar för svaren.
Eftersom man bor där man bor har det nu regnat så in i h-e så nästa fråga blir:

När är det för blött för att köra ?

Mvh Zeb

   TS
Avatar Fallback

Re: När är det för torrt ?

mannen  
#99538
Zeb skrev:När är det för blött för att köra ?

Mvh Zeb


När sjöräddningen kommer och frågar om du behöver hjälp :lol:

Användarvisningsbild

Re: När är det för torrt ?

totte  
#99539 Kluckande ljud från hyttgolvet är illavarslande 8)

Avatar Fallback

Re: När är det för torrt ?

8wdHypro500  
#99553 Når fisken tittar inn gjenom fønsteret :lol:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).