ATV och UTV i skogen

Kranvagn för fyrhjulingar - användning

82 inlägg 44206 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

Nolltax AB  
#85480 Eldas det med ved så bottna med ett par tremetersbitar....
Skogsbolagen efterlyser en snittlängd på 4,5 meter.
Några kortare slanor lyfter lasset men kortar ej markant snittet....

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85551 Tack för förslagen! ^:)^ Nu vet jag hur jag ska vidare. Det blir inte att ge upp utan;

1) Kort sikt - trälösningen för lyft bak

2) Längre sikt (när jag kan börja nyttja min utomhusverkstad), en rörlig bakdel med hjul. Återkommer med tråd i "verkstan".

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

mrlynx  
#85573 Jag har också problem med att min vagn är för kort så att jag får negativt kultryck när det är apterat för långt.
Min lösning är att skaffa en bit fyrkantrör som går utanpå och förlänga vagnen bakom grinden.
Dock blir ju vagnen mer långsnodd så då tänkte jag göra en kort skarv för att kunna köra orginallängden och en lång som förlängning när jag kör snittlängd över 4m.

Användarvisningsbild

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

totte  
#85624
Uvskogen skrev:Tack för förslagen! ^:)^ Nu vet jag hur jag ska vidare. Det blir inte att ge upp utan;

1) Kort sikt - trälösningen för lyft bak

2) Längre sikt (när jag kan börja nyttja min utomhusverkstad), en rörlig bakdel med hjul. Återkommer med tråd i "verkstan".


Bra tänkt, tycker jag. Den enkla lösningen fixar de värsta problemen utan stora insatser och under tiden hinner du grunna på hur en långsiktig lösning skall se ut för att vara användbar, hållbar och någorlunda vettig att tillverka både i arbete och kostnad,

Var nog ingen som trodde att du skulle ge upp :lol:

Användarvisningsbild

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85675 Men uvskogen har du boggin så långt bak du kan? Och kör mest 3 metersbitar? Då måste du ha ett ruskigt kultryck.

Användarvisningsbild

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85693
trilla skrev:Men uvskogen har du boggin så långt bak du kan? Och kör mest 3 metersbitar? Då måste du ha ett ruskigt kultryck.


Nejdå, jag kör aldrig 3 metersbitar, det är det som är "problemet". Jag kör allltid 4,5 meters i snitt för att få den ok för massaleverans. Det jag funderade över var om jag kunde få till en bättre lösning för att köra så långa bitar i min kuperade skog. Alternativet var att "ge upp" och köra 3 meters enbart, dvs enbart för ved. Nu fick jag så många bra tips både här, och i "verkstan" att det inte finns anledning att ge upp utan att ha provat alla bra uppslag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95799 Har tvättat och putsat upp min fyrhjuling. Den blev så fin att jag tvekar att satta på hydraulaggregatet och spakarna igen. Funderar över om det är så illa att ha det på vagnen istället, på dragstången mellan grind och drag.

Visserligen ökar vikten långt fram på vagnen med en sisådär 15%, men samtidigt så åker ju grinden och kranen bakåt (för att få plats). Det gör ju också att lasten hänger ut längre bak. Borde man alltså inte kunna neutralisera den extra vikten på kulan genom detta, plus kanske flytta fram boggin nån bit?

Fördelarna är ju dessutom att det blir enklare att hänga av vagnen. Såg nån vagn på blocket för 1 år sedan som han hade gjort så på.

Eller?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

Nolltax AB  
#95802 Typ goddag yxskaft.....
Petar navelludd.....

Avatar Fallback

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användni

Robertberg  
#95803 Nu kanske inte jag hängde med, men blir inte vagnen (tom) mer framtung med hydralpaketet fram, och därför svårare att hänga av?

Användarvisningsbild

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95804 Jag tror att det är bra att ha all extravikt du kan få fram på hjulingen. Jag är imponerad över hur mycket större dragkraft jag har med xyz'a vagnen motför den vanliga vedvagnen. 180 kilo kultryck och 40 kilo på hjulingen gör underverk.

Användarvisningsbild

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användni

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95806
obantteg skrev:Nu kanske inte jag hängde med, men blir inte vagnen (tom) mer framtung med hydralpaketet fram, och därför svårare att hänga av?


Jovisst, men det jag tänkte på är att slippa pysslet med att koppla loss slangarna och flytta spakpaketet. Hänga av den "styrkemässigt" är inget problem vare sig nu eller sen, det gör jag med vinschen och sen står den på antingen stödbenen eller det extra manuella stödbenet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95808
trilla skrev:Jag tror att det är bra att ha all extravikt du kan få fram på hjulingen. Jag är imponerad över hur mycket större dragkraft jag har med xyz'a vagnen motför den vanliga vedvagnen. 180 kilo kultryck och 40 kilo på hjulingen gör underverk.


Jo, det är ju den allmänna åsikten har jag sett, men jag försöker pröva den. Är det verkligen en absolut sanning. Dragkraft saknar jag inte eftersom jag kör med band enbart. Vad ska jag med extra vikt på framhjulen till, om det inte handlar om att balansera det extra kultrycket som kran ger?
Frågan är om man kan balansera bort den extra vikten genom att att flytta både kran, grind och eventuellt boggie? Nån som provat kanske?
(jag har låst fjädring bak så nåt extra nedhäng blir det inte hursomhelst)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95809
Nolltax AB skrev:Typ goddag yxskaft.....
Petar navelludd.....


"Goddag yxskaft är ett språkligt uttryck som används om ett svar man får av någon som kan karaktäriseras som nonsens eller att det inte svarar på frågan."

Hur menar du "Nolltax"? Jag har väl inte svarat dig om något, eller har jag:???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

Brickan  
#180025 Lyfter tråden. Jag har en ny xyz320. Hur blev det Uvskogen? Hittade du någon lösning för att snabbt och enkelt bygga om från miniskotare till vanlig fyrhjuling - hydraulagg + tungt ventilpaket på/av fyrhjulingen? Det finns ett skäl till. Med hydraulaggregatet på lasthållaren fram och ventilpaketet på den bak så har man inte längre plats med såg, bränsle, övrig packning etcetera.

Jag är så här långt helt nöjd med vagnen och den fantastiska service som XYZ givit. Det var ett par mindre problem. XYZ satte sig i bilen och kom hem till mig och fixade problemet. Det var en bra bit att åka. De instruerade även tålmodigt mig som nybörjare och bytte olja i motorn eftersom det var dags efter inkörning. Maken till service är svår att finna. Jag är mäkta imponerad av XYZ!

Användarvisningsbild

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#394385 Väldigt roligt att läsa sina egna gamla trådar ibland! :smile: Dags att väcka den igen för att återigen fråga alla ATV-skotare därute. du som kör med boggien centrerad, hur trivs du med det. Eftersom jag numera har helt kapitulerat och slutat ens försöka leverera massaved med egna maskiner så blir det bara 3-meters för ved och någon enstaka längre. Tänkte mig att flytta fram boggien till mitt på vagnen för att få den mer smidig att manövrera i skogen samt minska på kultrycket som bieffekt. Kranenes tyngd och stockändarna bör räcka till för att ge kultryck så det räcker.
Enda som håller tillbaka mig är att jag får krångla med slangarna för drivningen som jag eftermonterat men det är överkomligt.

så, erfarenheter av mittplacerad boggie?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).