Arbetskläder för skogen

Skyddsglasögon vid skogsarbete?

8 inlägg 4515 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skyddsglasögon vid skogsarbete?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91704 Har ni skyddsglasögon när ni hugger/röjer?
Alltså skyddsglasögon + visir.

Köpte några olika på Jula, fattar inte att jag inte har provat tidigare fast jag alltid får en massa skräp i ögonen. Är huvet dumt får kroppen lida helt enkelt.



   TS
Avatar Fallback

Re: Skyddsglasögon

Nolltax AB  
#91706 Glasögon Statoil.

Avatar Fallback

Re: Skyddsglasögon

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91982 Försöker använda när jag röjer, men slarvar allt för ofta.
Tycker att det "är i vägen" för mycket när man använder motorsågen.

Avatar Fallback

Re: Skyddsglasögon

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95614 Jag kör med linser och skyddsglasögon vid röjning och visir när jag hugger.

Avatar Fallback

Re: Skyddsglasögon

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95615 Man borde ha när man röjer, ja, det far in en del i ögonen.

Men det blir väl *ännu* varmare och svettigare, så...

Jag inbillar mig att man med linser får ett litet, litet, litet extra skydd för små skador på hornhinnan. Men det kanske är mer förhoppning än vetenskap. ;-)

Avatar Fallback

Re: Skyddsglasögon

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95627 Mangan vi resonerar likadant avseende linserna, men om de skyddar i praktiken får vi väl hoppas att vi slipper testa i skarpt läge. Vill dock minnas att det kan vara farligt med linser vid tex slipning och svetsning då de kan smälta om man får en varm flisa i ögat. Vet inte om det stämmer men jag brukar köra utan linser vid den typen av jobb.

Avatar Fallback

Re: Skyddsglasögon

Robertberg  
#95632 Jag upplever att jag får mer skräp i ögonen vid motorsågning nu när jag har linser, hittar mer små små barkbitar i ögonen på kvällen jämfört med när jag hade glasgon.

Avatar Fallback

Re: Skyddsglasögon

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95641 Håller helt med dig obanteg angående skit i ögonen, min personliga anledning till att jag inte kör med glasögon längre när jag kör såg är att jag svettas som en tok numera. Det blev helt enkelt omöjligt att hålla dem rena och imfria.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).