Före och efter jobbet

Jägmästarutbildning

7 inlägg 5344 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Jägmästarutbildning

Annaa  
#95537 Jag funderar på att plugga till jägmästare men jag vet tyvärr inte så mycket om vad som händer efter utbildningen.
Är det lätt att jobb efter att ha pluggat till jägmästare? Får man bara jobb i norr då eller är det lätt att få jobb i övriga landet också? Vad finns det för jobb man kan få? Är det svårt att få jobb om man är tjej? Hur är lönen?
Om någon har gått jägmästarutbildningen så får ni gärna berätta om den också. Är det en svår utbildning? Är kurslitteraturen och förläsningarna mycket på engelska? Jag är inte så jättebra på engelska...
Och en annan tanke som jag har haft, är det oftast skogsägare som går den utbildningen eller är det blandat med människor?
Jag har rätt många frågor men jag vill inte börja på en 5 årig utbildning ovetandes. Hoppas jag la tråden i rätt kategori med :smile:



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Jägmästarutbildning

Axl  
#95553 Om du använder sommarloven till att skaffa dig erfarenhet och kontakter så ser arbetsmarknaden bra ut. Det är väldigt blandade grupper som söker. Det är nog en hel det litteratur på engelska. Men jag tror inte det är någon av de svårare utbildningarna man kan gå.

Avatar Fallback

Re: Jägmästarutbildning

Annaa  
#95554 Jag vet inte om det här är en dum fråga... Men är det svårt att skaffa kontakter på sommarloven? Eller får man hjälp via skolan?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jägmästarutbildning

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95555 har inte gått utbildningen, men några frågor kan man ju iallafall svara på.

möjligheten till jobb finns över exakt hela Sverige så du behöver inte oroa dig för att enbart hitta jobb norrut.
tror själv att möjligheterna till jobb efter studierna är relativt goda. Att få jobb som tjej tror jag inte är något som helst problem heller. Kan nästan vara så att det kan vara lättare då de större bolagen vill att det skall bli mer jämställt. Givetvis kommer större delen av dina arbetskollegor trorligtvis vara män.

av dom jag känner så är alla väldigt nöjda med utbildningen då den är bred och att man har möjlighet att jobba inom ett antal olika branscher.

de som läser jägmästare är garanterat mer skogsintresserade än resten av den svenska befolkningen men man behöver ju absolut inte äga skog för att gå den. är övertygad om att det är fler som inte äger skog jämfört med de som äger som går utbildning!

(dessutom är umeå en fin stad)

Avatar Fallback

Re: Jägmästarutbildning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95560 Jägmästare är väl en av de sämst betalda akademikerkategorierna?

Användarvisningsbild

Re: Jägmästarutbildning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95564 Flera med jägmästarutbildning som jag känner jobbar i olika konsultbolag. Ofta med uppdrag kopplade till skog men också samhällsplanering i stort. Men även som chefer i olika företag. Jag tror det är en väldigt bra utbildning ur flera perspektiv, men man ska nog vara intresserade av "de areella näringarna".

Min dotter läser till agronom på SLU och hon har ingen jord- eller skogs- brukare bakgrund. Det funkar utmärkt ändå och hennes intresse har fördjupats för området, men där fanns ett grundintresse före.
Vad jag hört från henne så får de jättemycket stöd från SLU (i Uppsala) när det gäller att komma i kontakt med företag, för projektarbeten, möjliga jobb och liknande.

Egentligen, vad är det värsta som kan hända? Jo att du efter 1 år (du ska nog det 1 år i varje fall för att säkert veta) märker att det här var inget för dig och vill byta riktning. Ingen större skada skedd, du har säkert lärt dig något som du kommer ha glädje av i framtiden.

Lycka till och hör gärna av dig igen och berätta hur valde göra.

Avatar Fallback

Re: Jägmästarutbildning

Nordjämten  
#120312 Är själv också intresserad utav att gå jägmästare uppe i Umeå, men skall först och främst gå ett naturvetenskapligt basår då det fattas kemi och biologi på gymnasial nivå innan jag kan söka in... Skall minst sagt bli intressant! :)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).