Traktorer och processorer

patu 30

25 inlägg 20217 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: patu 30

gonzzos  
#76324 Hallå den där patu 30 är nog en kanon apparat har ingen skälv men en polare hade en som var monterad i hydralen och kranen fast i traktorn. vad har du för fäste mellan kran och 30an? något slags triangel fäste:?:

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: patu 30

jorgst  
#76667 Kranen är fäst i tre punkts fästet på patu30 så dom är lätta att dela om man vill göra det.

   TS
Avatar Fallback

Re: patu 30

jorgst  
#76671
BM 35 skrev:Är inte en Valmet 305 trång i hytten ska man sitta och köra en procesor så vill allafal jag sitt hyfsat bekvämt
Det bäst vore ju en 505 eller någon i den serien dom har ju stor hytt,,,Men så kostar dom ju lite mer



Den är trång men man får försöka anpassa det man har så det går i vinter.
Har planer på att köpa en bm 650 den borde gå att bygga om så man kan sitta helt bakåt.
kanske någon här som gjort det??

   TS
Användarvisningsbild

Re: patu 30

Skogstomte  
#76763 Hej!

Hade missat denna tråden :oops: Har själv en Patu 30 så jag tänkte svara alla på en gång på det jag vet.

Svaga punkter: Hydraulslangar, speciellt de som går med 250 bar (matarslangar, slang till hjulmotorerna och slang till matarhjulscylindern) ligger lite för trångt och har en förmåga att paja om man inte har koll på dem. Vira på spiraler, en på varje slang där det går. Ingen idé att åka ut i skogen om man är tveksam...

Längdmätning: rena skämtet, duger knappt till att köra massaved med, mät inget timmer med den, bättre att offra lite tid med måttbandet istället...

Kvistning: lämnar en del att önska under 10cm, bitarna blir som ett fiskben. Vi löste det genom att sätta ett par extra knivar som tar sidan och lite neråt på smala bitar. Bra, men mycket jobb.

Vad jag har hört så slutade Patu med denna för att den var för dyr (all hydraulik är ju av kända/dyra märken).

Har jag missat något så fråga :smile:

Avatar Fallback

Re: patu 30

jorgst  
#76769 Har du någon bild på dom xtra knivarna

   TS
Användarvisningsbild

Re: patu 30

Skogstomte  
#76771 Inte för tillfället tyvärr, men det går väl att ordna :smile:

Användarvisningsbild

Re: patu 30

Skogstomte  
#95360 Hej...

Hmm har visst gått en tid sen sist :oops: men här kommer de utlovade bilderna:

Här är bild på knivarna:

Foto0008.jpg


Foto0009.jpg


Foto0013.jpg


Foto0018.jpg

Avatar Fallback

Re: patu 30

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95547 Blir det inte dubbskador i virket :???: ?

Användarvisningsbild

Re: patu 30

Skogstomte  
#111630 Oj, var visst ett tag sen sist... :oops:

Dubbskador? he he, backar man ett par gånger så blir det flis 2 cm djupt, men de rullarna drar väldigt bra... Går bättre när det är som på bilden, hårt fruset, såklart. Dock sällan man behöver backa. Kör mest massaved, men har faktiskt aldrig fått avdrag för dubbskador, inte ens på timret... Mätarna är väl luttrade?

Användarvisningsbild

Re: patu 30

Olof lindholm  
#445062 Hejsan

Jag har just köpt en patu 30 å har en del frågor.
Varvtal. Hur mycket vartal kör ni på kraftutags axeln? Eller hur mycket växlar växellådan upp de. E de månne 1/3 :?:
1489674229_20170307_173800.jpg

Hur har folk löst me den dåliga mätningen?har ingenting kvar av varken mäthjul eller kablar på min så skall bygga ett eget mätsytem till den (blir väll antagligen men en encoder som drivs av TYP två moped bak kuggar med någo sårters distanser mellan att dom blir lite ifrån varandra och ett digitalt räcknevärk). Håller för tillfälle på att lagar om allt i själva tracktor delen, maskinen är mycket körd så de finns mycket glapp i alla delar :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).