Skördare

Instruktörer

16 inlägg 5915 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Instruktörer

hekern  
#95467 Någon som har erfarenhet av instruktörer?
Vad kan man kräva att en instruktör ska klara av? Produktion, planering, inställningar, arbetsmiljö, ecodriving m.m.

Vi ska eventuellt få ut en snart och är lite nyfiken på vad man kan förvänta sig.
Vi har haft en tidigare som lika gärna kunnat stanna hemma, han hade inget att komma med.

Tipsa gärna om ni känner till någon bra. :smile:



   TS
Användarvisningsbild

Re: Instruktörer

Thunborg  
#95472 Vad är syftet med instruktören ? ny maskin eller trimmning av arbetsättet.

Användarvisningsbild

Re: Instruktörer

hekern  
#95478 Syftet med instruktören är att vi ska trimma våra grupper lite, och vi kan våra maskiner väldigt bra. Så det är därför jag är lite fundersam hur givande det kan vara.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Instruktörer

Thunborg  
#95481 Det finns alltid saker som kan förbättras . det är bara att hitta felen och förbättra dem. En duktig instruktör kommer hjälpa er ,jag lovar.

Avatar Fallback

Re: Instruktörer

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95484
Thunborg skrev:Det finns alltid saker som kan förbättras . det är bara att hitta felen och förbättra dem. En duktig instruktör kommer hjälpa er ,jag lovar.


Precis så är det.Våran instruktör är ute en sväng varannan månad,oftast bara en timme lr så,kollar igenom Timberlinken och datorn för att kolla att allt är ok.
Ofta kan man ha prislistor som krigar med varann,men långsam söktid som följd.
Vi anser att vi tjänar på det.
En "heldag" med en instruktör gör att man inte orkar ta emot allt,är då bättre att dela upp det i mindre bitar :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Instruktörer

hekern  
#95491 Självfallet finns det alltid saker att förbättra. Den dag man blir nöjd stannar utvecklingen. :smile:

Vi har som sagt var haft ut en instruktör en gång redan. Han sa åt mig att köra lite så skulle han stå utanför och titta undertiden. 30 min senare ringer han från bilen och säger bara att "De där ser bra ut. Nu åker jag hem" :???:
Kändes inte så givande.

De som Simba nämner med långa söktider i prislistorna är något vi alltid klagat på, men vill vi ändra blir uppdragsgivaren nervös och ber oss låta bli.
Så det är något man kan ta upp med en instruktör?
Upplägget jag tror vi får är en heldag för hela gruppen.
Så man ska alltså försöka få dom att dela upp de lite och kanske ta olika delar varje gång?
Gärna fler tips på saker dom ska ha koll på. Ska dom ut igen så ska de minsann ge något också. :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Instruktörer

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95507 Vi hade ut Tomas Persson en och nog hade vi alla nånting att lära oss. Alltid onödiga saker som man sitter och gör utan att tänka på det.
Man kanske inte gör precis som han säger men man kan snappa upp nån detalj här och där.
Han var också duktig på att finjustera maskin och kunde förklara på ett bra sätt så man förstår vad som händer då man ändrar olika inställningar.

Avatar Fallback

Re: Instruktörer

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95530 Givetvis ska oxå prislistan kollas,samt alla pris som krigar med varann ska plockas fram så att man får ta en diskussion med uppdragsgivaren om "hur ska ni ha det egentligen" :mrgreen:
Ett sätt kan va att ändra på fördelningsprocenten ,men aggregatet ska inte behöva tveka,där tjänar man massor.

Ecodriving givetvis,att alla tryck är ok,knivar rätt slipade,svärd ,kedja, (släng Parker sågmotorn åt h-e :D)
Givetvis alla tider i datorn,samt att all onödig info i datorn rensas bort.

En grej vi inte (ännu) använder fullt ut är att samla olika prognosstammar i ett bibliotek för att sen användas som stöd för apteringen,speciellt när man ofta växlar mellan olika typer av skog vore det bra att använda.

Nu vet jag inte vad för märke ni kör med,men åtminstone vi är väldigt nöjd med JD-s Timberlink,man har möjlighet att tex kolla vad olika motorvarv ger i bränsleförbrukning kontra produktion,här är våran instruktör fenomenal.

Våran JD instruktör brukar som sagt dyka upp med ca 2 månaders mellanrum,oberoende om vi ringt om hjälp lr inte.Och varje gång så har vi lärt oss nåt nytt.... 8)

Avatar Fallback

Re: Instruktörer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95532
Simba skrev:Våran JD instruktör brukar som sagt dyka upp med ca 2 månaders mellanrum,oberoende om vi ringt om hjälp lr inte.Och varje gång så har vi lärt oss nåt nytt.... 8)


Det är en intressant typ av kundservice. Vet ni om ni får betala något, typ serviceavtal, eller så?

Användarvisningsbild

Re: Instruktörer

hekern  
#95536 Vi kör JD vi också. Som alla här runt Hudik tror jag. :wink:
Vi har kört lite med en demo av Timberlinken och jag tycker att det upplägget verkar bra. Tyvärr så är det något fel på det demo programet vi har. Ligger och suger ungefär 95-98 % av CPU:n hela tiden. Så datorn bara hänger sig hela tiden.
Man kanske skulle ta och kolla om man inte ska ta och köpa löst programet. Tyvärr har jag hört pris lappen en gång för länge sen. Runt 18000 tror jag det var. :surp:

   TS
Avatar Fallback

Re: Instruktörer

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95538
Mangan skrev:
Simba skrev:Våran JD instruktör brukar som sagt dyka upp med ca 2 månaders mellanrum,oberoende om vi ringt om hjälp lr inte.Och varje gång så har vi lärt oss nåt nytt.... 8)


Det är en intressant typ av kundservice. Vet ni om ni får betala något, typ serviceavtal, eller så?



Ännu har vi egentligen inte betalt nåt speciellt extra (hoppas att nån ekonomieansvarig på JD inte läser detta :lol: ),utan dom begärda besöken har haft att göra med olika garantijobb.
Dom gånger han dyker upp utan att vi begärt om det så då har han haft typ nån inskolning på nån ny maskin i närheten och haft nån timme över.
Vi har serviceavtal på maskinen till 8000 timmar,men det gäller då underhåll främst av maskinen.

Apropå Timberlinken så är det ingen skillnad på demoversionen och "fullversionen",utan du har möjlighet att använda Linken ett visst antal (minns inte hur många gånger) innan du måste lösa licens.

Ifall Linken inte fungerar så begär att dom ska fixa till den (kostnadsfritt) sen kan du i lugn och ro bekanta dej med systemet.
Jag är ganska säker på att du vill ha det kvar,då köper du licensen.

En maskin går som bäst där mellan 2000 till 5000 timmar,linken sparar all data,sen när maskinen är 10000+ timmar kan du jämföra med hur han var "när han var ung" för att i god tid åtgärda ev fel,typ linken upptäcker att matningshastigheten har sjunkit 5% med bibehållet motorvarv,då kan man börja leta vad det beror på.
Ögat har ingen chans att upptäcka en sån liten fartminskning om den kommer varteftersom.

Användarvisningsbild

Re: Instruktörer

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95589 Är det någon av er som haft ut någon till skotarn? Handlar ju mest om skördarn, det ger väl kanske inte lika mycket till skotarn?
Tycker det skulle vart intressant att haft ut någon som tittat på när man kör, det finns ju säkert mycket att förbättra.

Avatar Fallback

Re: Instruktörer

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95590 Vi på Sydved har haft ute folk två gånger, både på skördaren och skotaren, ett par timmar var de med.

För mig som inte har kört så länge i skogen tycker det var kanon, visst behövs det inte heller samtidigt kan man tycka, men att få hjälp med lite inställningar och sådant kanske samt lite tips och trix.

Sydved stod för detta, vet ej om de kommer ut fler gånger men misstänker det. Han som var ute hette Mörk något tror jag, var uppifrån landet, likaså den sista vi hade.

Var väl Stora's pojkar som var nere, någon Bergqvist eller Berggren var också nere och utvärderade, han var också uppifrån någonstans.

Avatar Fallback

Re: Instruktörer

novis??  
#95626 enligt joel sundberg på JD delsbo så har dom en kille som är jävligare än johan nord den stora bengt persson han är varre än nord det påstod joel till mrme härom dan så det måste ju vara närma o givande annars har SCA kört en drive i vår som huggarn 82 mm varit inkoplad i kolla med dom om det gav nått :roll:

Avatar Fallback

Re: Instruktörer

mrme  
#95659
novis?? skrev:enligt joel sundberg på JD delsbo så har dom en kille som är jävligare än johan nord den stora bengt persson han är varre än nord det påstod joel till mrme härom dan så det måste ju vara närma o givande annars har SCA kört en drive i vår som huggarn 82 mm varit inkoplad i kolla med dom om det gav nått :roll:


nu ska vi ta de som ja fick hör, bp skog kom på fin körning å gjorde nån makalös körning tydligen i en timme eller nått skillnaden är väl att Johan nordh hade en 24timmars lunk när han körde undrar vad den killen kan göra på en timme :surp:

De Joel sa var bara nått som kom upp när vi pratade om johans körning nere på mässan, å ja säger bara en sak att johan kan verkligen köra traktor.

Som du formulerade blir de lite fel låter lite om att joel skrävlar men så var de absolut inte, de var bara nått vi pratade om, hur alvarligt bp skog menade vet ja inte men de finns många brehängselförare i skogen men bara en som bevisat att han kan. Å ja skulle tro att dom flesta mekaniker får höra diverse historier.


Instruktör har ja aldrig haft men de vore nog garanterat bra, tror alla har nått att lära.


Har hört några rykten om att ponsse ska göra ett försök med en Bear ska bli intressant att se om de blir av.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).