Avverkning (slutavverkning)

Rotstop i slutavverkning?

14 inlägg 7569 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rotstop i slutavverkning?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95305 Ska avverka en större post o frågade om rotstop till inköparen som menade på att de aldrig
kör med rotstop i slutavverkning!

Är det verkligen ok?

Sprids det inte till närliggande bestånd?

Ska man ställa det som krav på avverkningen eller bara hugga o vara glad?
Tänker skriva kontraktets längd på 1,5 år o då kan jag inte styra säsong för avverkningen utan det gör köparen.
Annars hade det ju varit enkelt : Vinteravverkning!

Hur gör ni som kör maskiner??

V



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Rotstop i slutavverkning?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95310 Även min virkesköpare sa att det inte går att stubbehandla i avverkning. När jag sedan snackade med entreprenören (under pågående avverkning), så beklagade skördarföraren att jag inte sa till om stubbehandling i tid, för då hade de lätt kunnat fixa det med sitt nya aggregat (kommer dock inte ihåg märke och modellbeteckning på detta aggregat).

Så stå på dig angående kravet på stubbehandling, tycker jag.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Rotstop i slutavverkning?

Thunborg  
#95317 Vi erbjuder stubbehandling på slutavverkning.

Avatar Fallback

Re: Rotstop i slutavverkning?

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95319 Är väl inga problem? Handlar väl mer om att man inte "behöver" och är väl därför inte så många som använder det.

Vi slutavverkar ju en hel del med vår Gremo, men än ändå ingen ren slutavverkningsmaskin. Men vill man så går det ju att köra där med då utrusningen redan finns.

Användarvisningsbild

Re: Rotstop i slutavverkning?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95321
kjugekarlsson skrev:Är väl inga problem? Handlar väl mer om att man inte "behöver" och är väl därför inte så många som använder det.


Med tanke på att rotrötesvampen lär kunna överleva i åtminstone 40 år på gamla stubbar, så torde behovet av en rotstoppbehandling vara betydande i en slutavverkning? Om du avverkar ett skifte idag, så lär man ju ha hunnit gallra nästa generation på detta skifte om 40 år - åtminstone i södra Sverige!
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Rotstop i slutavverkning?

masterchief  
#95323
Niking skrev:
kjugekarlsson skrev:Är väl inga problem? Handlar väl mer om att man inte "behöver" och är väl därför inte så många som använder det.


Med tanke på att rotrötesvampen lär kunna överleva i åtminstone 40 år på gamla stubbar, så torde behovet av en rotstoppbehandling vara betydande i en slutavverkning? Om du avverkar ett skifte idag, så lär man ju ha hunnit gallra nästa generation på detta skifte om 40 år - åtminstone i södra Sverige!
/Niklas

Det är faktiskt i slutavverkning som det gör mest nytta iom rötproblemen i Sverige.
Ser man till Skottland så har de nästan utrotat rotrötan iom idogt arbete med stubbehandling mm.
Undantaget är dock ett riktigt rötat slutavverkningsbestånd, därär rötan på utdöende och man kan slippa problem kommande bestånd.
Eller varför inte bryta bort stubbarna, då är det inga bekymmer som helst??
Bristen på intresse fö rrotrötebehandling i slutavverkning kommer från virkesköparnas intresse av att få ut de sista kronorna i vinst då de medvetet inte upplyser om problematiken utan går med vilseledande information.
Rotrötebehadlingislutavverkning är dyrt, kortsiktigt, men långsiktigt en lysande affär....

Avatar Fallback

Re: Rotstop i slutavverkning?

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95371 Har för mig att skogforsk håller med dig chiefen. Avv.kostnaden blir ju lite dyrare men de är väl enda nackdelen..

Användarvisningsbild

Re: Rotstop i slutavverkning?

GremoNiclas  
#95375 Lyssnade på en kille från interagro skog som säljer rotstop.
Han påstod att det alltid lönar sig att stubbehandla, nästan. Är beståndet alltför rötskadat lönar det sig inte.
Att bryta stubbarna i ett väldigt rötskadat bestånd hjälpte inte heller. Blir för mycket rötter kvar i marken som kan sprida rötan vidare.

Visste ni att lärken är ännu känsligare för röta än gran? Ja, han påstod det också.

Användarvisningsbild

Re: Rotstop i slutavverkning?

masterchief  
#95381 Visst var det Svinhuvud du lyssnade på?
Trevlig kille.
Det som är lite skrämmande är att tallstubbar mm sprider rottickan även om inte trädslaget påverkas.
Något att tänka på i blandbestånd.
Är ett bestånd redan drabbat så minskar vinningen med att behandla.
Behandlar du inte ett förstagallringsbestånd så drabbar det endast omloppstiden för det beståndet, men slutavverkar du ett friskt granbestånd så rötar du kommande generation då rötan slår i stubbarna.

Avatar Fallback

Re: Rotstop i slutavverkning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95415 Det är en jäkla skillnad på åsikterna om rotrötans farlighet nu jämfört med fem år sedan, eller hur?

Nu får man ju knappt bryta en gren utan att behandla med rotstop. :-)

Användarvisningsbild

Re: Rotstop i slutavverkning?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95435
Mangan skrev:Det är en jäkla skillnad på åsikterna om rotrötans farlighet nu jämfört med fem år sedan, eller hur?

Nu får man ju knappt bryta en gren utan att behandla med rotstop. :-)


Visst är det så!

Men de har ju viss betydelse när man ska ta ned 10 Ha prima granskog! Inte så kul om föryngringen blir drabbad av röta för att man sparar lite?

V

   TS
Avatar Fallback

Re: Rotstop i slutavverkning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95447 Det är ju inte så kul att man går back på sin skog för att man slösar lite heller. :-)

När började man slutavverka i större skala på sommaren, var det slutet 60-, början 70-talet? Dröjer kanske några år innan spåren därifrån syns.

Skall bli intressant vad som sker närmaste 10 åren.

Avatar Fallback

Re: Rotstop i slutavverkning?

svenjo  
#100802 Dock är alltid vinteravverkning att föredra, då sommaravverkning med rotstoppsbehandling ändå ger 7 ggr mer röra än en vinteravverkning.

Användarvisningsbild

Re: Rotstop i slutavverkning?

Pidden  
#100844 Vi har sopat kull en hel del slutavverkning på sommarn med Gremo'n och hittills har det inte varit några frågor om RotStop. Men det kommer väl den dagen också när det ska behnadlas stubbar även vid slutavverkning, men tills dess så kommer jag hugga på som vanligt och inte fråga inköpare om det.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).