Inomgårdsmaskiner

Husqvarna T520

32 inlägg 22745 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna T520

Husägaren  
#95138 Hej!

Har fått tag på en jordfräs, husqvarna t520 och har lite funderingar kring den.
Den har stått väldigt länge men lyckades få liv i den
Nu till några frågor, kanske dumma men va f*... :)

Visst är det väl 2-takts bensin den skall ha?
Gasvajern är trasig, var kan man få tag på en sådan?

Mvh



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna T520

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95146 Tvåtaktsbränsle blir nog lite fel, det sitter en fyrtakts B&S-motor på den (se t.ex. http://www.trollhattantorget.se/index.p ... &l=100&l2= )

Vad gäller delar så har vår småmaskinsguru Totte bra koll, han har en sådan maskin. Han är tyvärr på semester utan Internet i några dagar nu.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna T520

Husägaren  
#95147 Tack!
Var ut och provkörde nu och den rykte ganska bra med 2-takts bensinen... :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna T520

totte  
#95838 Hej Husägaren!

(Och hej TH!)

Helt rätt den skall köras på antingen vanlig 95 oktan eller Alkylat 4-takt. Ingen fara att du körde den med tvåtakt, det rensar kvickt ur när du kör den med vanlig soppa sen.

Vad gäller gasvajer så kan du kolla med vilken Husqvarna-försäljare som helst, dom bör kunna fixa fram det åt dig, liksom andra delar om du skulle behöva. Stadig och bra gammal fräs, har haft min sedan 1990 och den har gått hårt tidvis. Kolla drivremmen, den brukar kunna vara sprucken och hård, byt tändstift också om du inte redan gjort det, förebygger en hel del startproblem framöver.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna T520

Husägaren  
#96171 Om något sent, men tack för svaret, betyder mycket för en amatör för mig. :)

Mvh

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna T520

totte  
#96240 Trevligt! En annan lite svag punkt, handtagsinfästningen, där sitter ett handtag som man drar åt för att låsa styret. Det vill gärna bli lite slitet där så att handtaget inte sitter fast ordentligt. Går oftast att lösa med att dra åt muttern som sitter på undersidan längst bak i handtagsfästet. Om det skulle bli problem så hör av dig jag har en patentlösning på det.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna T520

AntonB  
#233318 Jag öppnar denna tråd igen då jag nyss köpt en T520 också. Den har varit lite lörd, men aldrig bytt olja. Motorolja (SAE30 eller ska jag ta SAE90?) ska jag byta hade jag tänkt, dessutom är det ju växellådsolja i den. Vilken typ av växellådsolja vill denna maskin ha? Jag ska rengöra förgasare och luftfilter också hade jag tänkt, något mer som rekommenderas göra innan jag kör den för fullt? Tack på förhand :)

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna T520

totte  
#233822 Motorolja antingen SAE 30 eller bra syntetolja 5W-40. SAE 30 (gräsklipparolja) funkar bra i B&S som inte skall köra i vintertemperatur och då fräser man ju sällan.

Vanlig SAE 90 växellådsolja skall det vara i lådan.

Annars, känn efter att låsningen av handtaget är stabil och bra. Kolla så att det inte verkar vara glapp i utgående axlarna för rotorn. Smörj vajrarna och kolla drivremmen, byt om den ser dålig ut och kolla så tryckrullen drar ordentligt när du klämmer in handtaget.

När du plockar isär förgasaren så finns där ett pumpmembran, om det verkar vara gammalt och styvt bör det bytas, finns att få tag på via de flesta bra maskinhandlare. Vill du ha sprängskiss på motorn så har jag, skicka PM med mail så kommer den i så fall.

Byt tändstift också, det brukar vara bra.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna T520

Leif1  
#658823 Har också fått tag på en Husqvarna T520 som enligt tidigare ägare vägrar att starta.
Någon som har en bruksanvisning och gärna en sprängskiss på m8torn ???

Avatar Fallback

Re: Husqvarna T520

Avslutat-02  
#658836 Det sitter ett membran på höger sidan, bredvid förgasaren, har för mig att luckan sitter med 2 spårskruvar.
Ett rektangulärt lock.
Min far har en sådan.
Jag har för mig att du måste bort med ljuddämparen.

En mejsel, knacka ner stopp plåten för skruvarna, sedan tar du en 3/8 hylsa eller en 9.5 mm hylsa om du har. Innanför där har jag för mig att membranet sitter, under locket....

Annars är det som vanligt, kolla gnistan, kolla bränsle.
Häll lite bränsle i luftintaget, prova att starta.

Enda skiss jag har.
HUSI1988_AAaa_I8800228_.pdf
Senast redigerad av Avslutat-02 tor 30 jul 2020, 06:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna T520

Leif1  
#658838 1000 tack för det 👌
Då har jag en utgångspunkt till felsökning i helgen👍

Avatar Fallback

Re: Husqvarna T520

Avslutat-02  
#658839 Det ska nog se ut så här har jag för mig..
1596088184_346727.jpg


Ska kolla om jag har det i lådorna...

Avatar Fallback

Re: Husqvarna T520

Avslutat-02  
#658840
Leif1 skrev:1000 tack för det 👌
Då har jag en utgångspunkt till felsökning i helgen👍

Varsågod, och skriv gärna om det löste problemet, eller om mer assistans behövs.
Vi finns här.. 👍

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna T520

totte  
#658931 Här är en sprängskiss på motorn:
130200_new.pdf

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna T520

Leif1  
#658933 1000 tack 👌👍
Blir till att felsöka i helgen 🤔🤔🤔

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).