Traktorer och processorer

Traktorer med bakåtvänd körplats??

28 inlägg 17051 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Traktorer med bakåtvänd körplats??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94844 Du glömmer att Valtra ägs av ACGO sen tycker väl dom att de räcker att ett av deras märken bygger traktorerna färdigt i fabrik :mrgreen:

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Traktorer med bakåtvänd körplats??

ks plåt  
#94846
stegmaster skrev:
gnisten83 skrev:Jag ser iof inte hur grovt det är och klart fälgen har ändå ingen förstärkt kant så de är bättre än utan

Största "problemet" er inte ventilskydde, utan traktoren det sitter på. :wink:
Varför någon orkar med att kjöpa en annan traktor enn valtra(twin track för skogen), var man får detta ferdigbygd från fabrik(och då menar jag "normala" traktorer, inga jättestora dragare), fatter inte jag. :surp:
Men om någon vil "lära sig" den svära vägen , så önskar jag lycka til. :mrgreen:

valtra nörd

Avatar Fallback

Re: Traktorer med bakåtvänd körplats??

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94849
ks plåt skrev:valtra nörd


Är du sommarjobbande son i företaget, eller anställd så ska du nog akta dig för att göra företaget en allt för stor björntjänst.

Är det däremot du själv som driver företaget så är det ju i.a.f av det hänseendet fritt fram att efter bästa (o)förmåga företräda företaget.

Avatar Fallback

Re: Traktorer med bakåtvänd körplats??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94864 Men Ks plåt bygger väl även på beg traktorer oxå eller måste de va nytt?
Isf är de ett annat läge, en ny N121 twin trac kostar ju multum och är inte aktuellt om man inte använder den
dagligen

Avatar Fallback

Re: Traktorer med bakåtvänd körplats??

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94866
gnisten83 skrev:Men Ks plåt bygger väl även på beg traktorer oxå eller måste de va nytt?
Isf är de ett annat läge, en ny N121 twin trac kostar ju multum och är inte aktuellt om ma275.00krn inte använder den
dagligen


Det går att köpa en begagnad Valtra/Valmet twin trac för rimliga pengar.
Exempel:
VALMET 6850HT +Lastare
pris 275.000kr
http://atl.nu/radisar/?q=twin trac &o=1&a=62766

Avatar Fallback

Re: Traktorer med bakåtvänd körplats??

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94870 Men hur är det egentligen med kantförstärkning av fälgar.. Håller en vanlig fälg i skogen utan att man behöver förstärka den? eller ska man försöka förstärka kanterna själv :?:

Användarvisningsbild

Re: Traktorer med bakåtvänd körplats??

stegmaster  
#94895
ks plåt skrev:
stegmaster skrev:
gnisten83 skrev:Jag ser iof inte hur grovt det är och klart fälgen har ändå ingen förstärkt kant så de är bättre än utan

Största "problemet" er inte ventilskydde, utan traktoren det sitter på. :wink:
Varför någon orkar med att kjöpa en annan traktor enn valtra(twin track för skogen), var man får detta ferdigbygd från fabrik(och då menar jag "normala" traktorer, inga jättestora dragare), fatter inte jag. :surp:
Men om någon vil "lära sig" den svära vägen , så önskar jag lycka til. :mrgreen:

valtra nörd

Javisst, kall mig va du vill (det går bra). Men om jag er ärlig, så menar jag detta. :wink:
Jag hadde inte nåt spesielt förhålande för just Valtra/valmet, då jag hadde en Zetor förut.
Så varför kjöpte jag en en begagad valmet 665s och inte en begagnad av annat märke???
Svar: Det var den enda traktormärke som fanns med skoghytt( vendbar sits, gass, och utsparing til skogvagnsentral) på Norska marknaden orginalt. At valmet har slät underräde och god driftsäkerhet gjordet ju det hela ennu enklare.
Den va dessutan inte dyrare enn en den med den vanliga hytten.
Undrar va jag skulle få betala hos dig för at göra dessa endringar på en begagnad traktor med en standard hytt???
Tycker ochså det luktar mycket snikreklam här, någon som vet???? :geek: :lol:

Avatar Fallback

Re: Traktorer med bakåtvänd körplats??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94936 Beror väl lite på om du kör mycket o hur otrevlig terräng du har.
På bakdäck med Twin hjul är fälgen inte förstärkt och ifjol körde jag på en liten, hög tallstubbe som lyckades att vika upp fälgkanten så jag tömde bakdäcket på nägra sekunder :x
Med ett 16mm runjärn isvetsat så hade detta inte hänt.
Iövrigt är mina fälgkanter intryckta på många ställen av närkontakt med sten :roll:

Avatar Fallback

Re: Traktorer med bakåtvänd körplats??

Valmet Rollo  
#95071 Valmet Rollo
Har en Valmet 605 som är byggd i Danmark.
Utrustad med tvåspaks system i stolen där spakstyrning samt funktioner för tre dubbelverkande uttag sköts.
Har hydrostat som man lägger in vid skogskörning som drivs via frontpump.Motorn sitter istället för snabbväxeln och fungerar på samtliga växlar.Har fotreglage fram och bak så man kör hur som helst.Utrymmet för benen förbättrat samt fälgskydd drivaxelskydd mm.Mkt fin traktor i skogen.Dyr konstruktion men fungerar fantastiskt bra.

Avatar Fallback

Re: Traktorer med bakåtvänd körplats??

Robertberg  
#95075 Det vore väldans trevligt med lite bilder på din 605a!

Avatar Fallback

Re: Traktorer med bakåtvänd körplats??

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95092
gnisten83 skrev:Beror väl lite på om du kör mycket o hur otrevlig terräng du har.
På bakdäck med Twin hjul är fälgen inte förstärkt och ifjol körde jag på en liten, hög tallstubbe som lyckades att vika upp fälgkanten så jag tömde bakdäcket på nägra sekunder :x
Med ett 16mm runjärn isvetsat så hade detta inte hänt.
Iövrigt är mina fälgkanter intryckta på många ställen av närkontakt med sten :roll:


Har väl fått en och en annan bula i fälgen jag också :???: Kan nog vara lika bra att svetsa i ett rundjärn som du säger.

obantteg skrev:Det vore väldans trevligt med lite bilder på din 605a!

Bilder vill vi verkligen se :smile:

Avatar Fallback

Re: Traktorer med bakåtvänd körplats??

Valmet Rollo  
#95160 Bilder på Valmet 605

Avatar Fallback

Re: Traktorer med bakåtvänd körplats??

alias  
#95164
Valmet Rollo skrev:Bilder på Valmet 605


Var kan Valmetbilderna vara?

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).