Gallring

16 ha gallring bio energi/massa !!??

26 inlägg 11935 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

16 ha gallring bio energi/massa !!??

bevakare  
#94767 Hej på er !!
Jag har enligt skogsbruksplan en gallring på 16 ha, detta område är plockhugget på 50-60 talet halv brant och lite stenigt.
Funderar på att göra detta själv med min sambo.

1. hur mycket volym kan det tänkas vara ?
2. vi har inga maskiner men vi har behov av en fyrhjuling till andra saker, är det för litet fordon med vagn ?
3. hur mycket kan man lasta på en fyrhjulingsvagn ?
4. behöver vi kanske traktor och vagn ?
5. ska man sälja som massa eller bio energi ?
6. finns det nån ekonomisk poäng att göra jobbet själva ?

Vi köpte hösten 2008, 200 ha 140 ha produktivt utanför Sorsele i Västerbotten.
Känns roligt att jobba i sin egen skog, vi har gått kurs i röjning samt tagit motorsågs körkortet a & b.

Tacksam för svar och ider.



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: 16 ha gallring bio energi/massa !!??

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94778 Några svar:
1 Ut och mät grundyta + övre höjd på ett antal provytor i gallringsbeståndet. Gå sedan in i lämpliga tabeller och avläs den stående volymen. Fortsätt sedan och taxera resten av fastigheten när ni ändå är på gång.

I gallringen brukar man plocka ut ca 15-40 % av den stående virkesvolymen, beroende på trädslag och beståndets art.

2 Det finns drivna vagnar med kran till ATV, som kan ta sig fram relativt bra i terrängen. Dessa drivna vagnar med kran kostar dock runt 100 000 kr. En viktig fråga är ju avståndet till närmsta bilväg. Skippar du drivning och nöjer dig med en manuell kran på kärran, kan du stryka en nolla på vagnspriset.

3 Vet ej, men andra på skogsforum kan nog svara på denna fråga.

4 Kan nog ofta vara ett vettigare alternativ än ATV + proffsvagn. Framförallt finns det gott om begagnade saker till betydligt vettigare priser än en ny ATV + proffsvagn.

5 Beror på. I oförädlat skick så brukar massaveden betalas klart bättre än energived, varför så mycket som möjligt bör gå till massaved. Vissa stockar kanske rentav kan gå som timmer eller klentimmer, vilket extra klirr i kassan. Tänk dock på att det är hårda krav på timmer, lite mindre krav på massaved och låga krav på energived, varför vissa stockar kan komma att vrakas.

Om man däremot kapar och klyver energiveden (3 meter eller fallande) till vedeldningsved, så finns ju en del pengar att tjäna på denna vidareförädling. Denna hantering kräver ju både en del tid och svett, samt tillgång till vissa faciliteter för lagring m.m. Slutkunden vill ju gärna slippa lägga veden på tork i något år innan veden kan eldas optimalt.

6 Beror på om ni ska gå med vinst eller ej. Ska ni gå med vinst, så är det väl en skattemässig fördel att leja bort avverkning och gallring, då det räknas som inkomst av kapital istället som inkomst av näringsverksamhet?

Gör ni jobbet själv, så krävs å andra sidan vissa investeringar i maskiner m.m., vars avskrivningar snabbt äter upp eventuella vinster.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: 16 ha gallring bio energi/massa !!??

bevakare  
#94781 Hej niking

Bra svar !
Angående pengar vill vi ju gärna få ut nån krona, om dessa kronor sen går till att betala
ev fyrhjuling, traktor, vedmaskin är det okey.
Vi räknar kanske inte så hårt på tim lön på vår gård.
Dock måste det vara meningsfullt och ge någorlunda tim lön 80-100 kr typ.
Tanken är att jobba in och få lös pengar (utöver våra ordinarie löner) och investera dessa i
gården för framtiden i stället för extra jobba nån annnanstans.
Då vår gård är till åren och underhållet är eftersatt är det mycket som behöver göras.
Varje enskild åtgärd är inte så mycket pengar dock blir det mycket i totalen.

Tar gärna emot fler tips och tankar i detta ämne

   TS
Avatar Fallback

Re: 16 ha gallring bio energi/massa !!??

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94782 Nej, jag tror inte du klarar 80-100:-/h med motorsåg i gallring. Det krävs många pinnar för att få ihop en m3. Kanske en 20-30:-/h är troligare.

Avatar Fallback

Re: 16 ha gallring bio energi/massa !!??

granqvist  
#94783 Det var många frågor här :???:
bevakare skrev:Hej på er !!
Jag har enligt skogsbruksplan en gallring på 16 ha, detta område är plockhugget på 50-60 talet halv brant och lite stenigt.

Plockhugget? Betyder det att man plockat det grövsta (och bästa?) och lämnat resten. Vore intressant att se beståndsdata. Har skogen vuxit i 50 år orörd så borde beståndet ha slutit sig för länge sen och det torde vara i självgallrings-stadiet nu. Dvs undertryckta stammar har dött/dör bort och de grövsta stammarna härskar.

Väldigt svårt att uttala sig utan mätresultat, emellertid.

bevakare skrev:1. hur mycket volym kan det tänkas vara ?

Det borde din skogsbruksplan förtälja
bevakare skrev:2. vi har inga maskiner men vi har behov av en fyrhjuling till andra saker, är det för litet fordon med vagn ?
3. hur mycket kan man lasta på en fyrhjulingsvagn ?
4. behöver vi kanske traktor och vagn ?

Med totala arealen du innehar skulle jag satsa på en mindre skotare, typ Mini bruunett eller Rottne Blondin. Men då får man kanske vara beredd att skruva lite nu och då. En atv kunde tänkas gå som komplement. Svårt att säga när man inte vet fördelning av utvecklingsklasser på fastigheten. Fyrhjulsvagnen tar väl ca 1,5 m3 fast kubik om terrängen är vänlig.
bevakare skrev:5. ska man sälja som massa eller bio energi ?

Knepig fråga, beror på bestånd, priser och dina egna förädlingsmöjligheter.
bevakare skrev:6. finns det nån ekonomisk poäng att göra jobbet själva ?

gallring med motorsåg och atv så skulle jag räkna med ca 10 dagsverk/ha för huggning och kanske hälften för körning. Beror väldigt mycket på bestånd,uttag, körsträckor och vad du väljer för maskin att köra ut med.

Testa först att hugga en mindre bit och kolla på tidsåtgången vs. mängden. Då får du en uppfattning om ekonomin.

bevakare skrev:Vi köpte hösten 2008, 200 ha 140 ha produktivt utanför Sorsele i Västerbotten.
Känns roligt att jobba i sin egen skog, vi har gått kurs i röjning samt tagit motorsågs körkortet a & b.

Tacksam för svar och ider.


Ha det bra,

Antti

Avatar Fallback

Re: 16 ha gallring bio energi/massa !!??

flisshejk  
#94806 Halvbrant och stenig tärräng talar väl inte direkt för att fyrhjuling är det optimal fordonet, efter som bevakare själv tänker arbeta i skogen, så är nog en traktor med griplastarvagn att föredra, 140 hektar produktiv mark borde ju leda till rätt stor årlig tillväxt, så det kommer att finnas arbete för den sjävverksamme, lycka till med fastigheten.

Avatar Fallback

Re: 16 ha gallring bio energi/massa !!??

alias  
#94819
bevakare skrev:Hej på er !!
Jag har enligt skogsbruksplan en gallring på 16 ha, detta område är plockhugget på 50-60 talet halv brant och lite stenigt.
Funderar på att göra detta själv med min sambo.

1. hur mycket volym kan det tänkas vara ?
2. vi har inga maskiner men vi har behov av en fyrhjuling till andra saker, är det för litet fordon med vagn ?
3. hur mycket kan man lasta på en fyrhjulingsvagn ?
4. behöver vi kanske traktor och vagn ?
5. ska man sälja som massa eller bio energi ?
6. finns det nån ekonomisk poäng att göra jobbet själva ?

Vi köpte hösten 2008, 200 ha 140 ha produktivt utanför Sorsele i Västerbotten.
Känns roligt att jobba i sin egen skog, vi har gått kurs i röjning samt tagit motorsågs körkortet a & b.

Tacksam för svar och ider.


Om vi tar det fråga för fråga:

1. Instämmer med föregående respondenter om att er skogsbruksplan borde ge ett bra underlag, men att ni ändå bör kontrollmäta i fält.
2. Skulle tro att en fyrhjuling är i minsta laget (beror ju på blockighet, lutning, köravstånd mm). Har själv en fyrhjuling (Yamaha 450 Grizzly) och en skotare (Ösa 678) hemma på föräldragården, kan meddela att mer än 95 % av virket körs med skotaren och då har vi ändå mycket goda terrängförhållanden (nästan ingen lutning och ingen ytblockighet värd namnet)
3. 3-4 gripar med skotarkranen om man lastar så mycket man kan på ATV-vagnen.
4. Troligen bättre med traktor+vagn eller gammal skotare
5. Beror på priset.
6. Beror på många saker, vad genererar er alternativa sysselsättning (vanligt jobb) för kassaflöde efter skatt? vilka kvittningsmöjligheter ni har mellan tjänst och ev. underskott av aktiv näringsverksamhet (begränsat till första 5 åren)? vilken utrustning ni vill skaffa (även denna skapar ju ett utgående kassaflöde)?

Gällande Nikings svar på fråga 6, nej det är alltid (tror jag) inkomst av näringsverksamhet om du inte kan räntefördela ut beloppet - däremot påverkas möjligheterna till skogsavdrag och skogskontoinsättningar av om virket sålts som avverkningsrätt eller leveransvirke (tror Mangan startade en tråd om detta, kallad typ "100% av nettot eller 60% av intäkten?", i kategorin "Skogsfastigheter" på forumet).

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: 16 ha gallring bio energi/massa !!??

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94820 Jo, Mangan startade en tråd. Om det är första fastigheten man köpt, så är skogsavdraget det 50% av netto vid rotpost *samt avverkningsuppdrag*, eller 30% vid levernasvirke (vilket det blir om ni hugger själva).

Och på fråga 6) ansluter jag mig till Alias ståndpunkt att inkomsterna i bägge fallen hamnar som intäkt i näringsverksamhet. Gör man inget själv kan det bli passiv näringsverksamhet, vilket blir lite mindre skatt (ingen pensionsavgift?).

Avatar Fallback

Re: 16 ha gallring bio energi/massa !!??

bevakare  
#94835 Kul att ni kan så ge så bra synpunkter !

Hela denna historien började med att jag fick ett bra jobb i området som iof tvingar mig att betala statlig skatt (min sambo behöver inte betala statlig skatt på sin lön).

Min sambo har 2 hästar så hon ville ha en gård.
Efter ca 1 år letande hittade vi en gård (98 ha) som vi köpte dock visade det sig att huset inte gick å bo i ( mögel mm).
Grannfastigheten visade sig också vara till salu och där gick det att bo var på vi köpte den också 99 ha.
Det är inte så ofta man har turen att bara inom några månader få köpa grannfastigheten !!
Som jag ser det har vi betalat för skogen och fått hus,byggnader mm på köpet, inte ovanligt i norrlands inland.

Båda dessa fastigheter har stått obebodda med äldre och ointresserade ägare i modern tid.
betes mark full med sly, oröjd skog, ogallrad skog, dåligt underhåll på byggnader.

Så vi har massor av möjligheter att få upp standarden på gårdarna och grundlägga en bra produktions ökning i skogen.Dock går det en hel del pengar i det projekt.
Vi ser detta med gården och skogen som vår pensions försäkring och kommer att göra tillköp av skogsfstigheter om möjlighet ges, det måste dock ligga nära vår gård annars är vi inte intressade.
Kan tillägga att intresset för tillköp blir mindre vid ett långvarigt ränte läge på mer än 6 %. Med en omvärlds analys ser jag det som liten risk att vi i sverige kommer upp i 5-6 % under de närmaste 5 åren. pga dåliga statsekonomier i mest hela europa och vägen tillbaka kommer att ta långtid.

Totalt har vi idag en total tillväxt på ca 280 m3 årligen (110 m3 på ena 170 m3 på andra), med en medelbonitet på 2,8 m3.
Målsättningen är att med olika åtgärder öka till medelbonitet 3,5 m3, Även här tar jag emot tips och ider från forumets medlemmar.


Har kollat i skogsbruks plan nu, lite olika volymer på de aktuella 16 ha.
Snittet verkar vara ca 50 m3 per ha enligt plan, jag ska göra en fält mätning också.
Ser detta område som ett intressant utvecklings område, röja fram en farbar väg för traktor eller fyrhjuling,gallra och gödsla.

Det blev lite längre och mer än jag tänkte men det ger en bättre bild av mitt/ vårt läge med livet och gården.

   TS
Avatar Fallback

Re: 16 ha gallring bio energi/massa !!??

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94837 Det låter trevligt! Höja bonitet permanent på rimlig tid är svårt. Nydikning ligger närmast, vilket ofta även ökar arealen produktiv mark.
Ryktesvis går det faktiskt att få tillstånd. Vi har ju ingen direkt brist på oändliga blötmyrar i AC-inland...

Jag skulle ägnat mig åt röjning, slyrensning och byggprojekt, dvs sålt bort gallringen. Arbetet kommer garanterat räcka till ändå.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: 16 ha gallring bio energi/massa !!??

alias  
#94838 Att höja tillväxten på fastigheten torde vara möjligt, men att höja boniteten är jag mer tveksam till då den definieras enligt nedan (observera formuleringen "naturgivna virkesproducerande förmåga"):


Skogforsks definition av Bonitet: En ståndorts naturgivna virkesproducerande förmåga mätt som m3sk per ha och år. Boniteten anges som medeltillväxten när den kulminerar för ett bestånd som anlagts och skötts så att högsta volym produktion erhållits.

Undantag markavvattning/skogsdikning som kan höja boniteten, dock svårt att få tillstånd till.

Är 50 m3sk/ha stående virkesförråd eller föreslagen gallringsvolym?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: 16 ha gallring bio energi/massa !!??

bevakare  
#94840 Hej tack för snabba svar....!!!

Ni får ursäkta min okunnighet i fråga om bonitet.

Om nedanstående åtgärder kallas tillväxthöjande eller bonitetshöjande vet jag inte, men det borde
ge mera produktionsvolym.

Läget är som följer.
Tänkte bygga en väg på ett ställe med väldigt djupa vägen diken.
Sedan har jag ett antal dikesrensningar framför mig, som tur är är min sambo maskinförare.
Hon kommer att ha möjlighet att ta hem grävmaskin ibland.
Skogsvård i form av röjning,gödsling,dikesrensning ev skyddsdikning.
Funderar på att avverka ett område på 10 ha och plantera contorta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 16 ha gallring bio energi/massa !!??

Elias  
#94841 Tänk bara på att dikning och vägbrytning måste anmälas annars blir det aja baja om de märker det. Men som du säger det är tillväxthöjande att gallra, röja, dika och före slutavverkning gödsla i rimlig tid.

Avatar Fallback

Re: 16 ha gallring bio energi/massa !!??

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94855 Ja, men då kan du ju göra skogsavdrga med rationaliseringsförvärvsnivåerna (100% resp 60%)! Utmärkt!

Avatar Fallback

Re: 16 ha gallring bio energi/massa !!??

ulfgustav  
#94898 Ser att du nämner Contorta i ett av dina inlägg. Jag har på olika ställen sett Contorta planteringar och de allra flesta ser för bedrövliga ut. Jag vill faktiskt avråda från contorta tanken och i stället satsa på gran eller tall samt att aktivt sköta skogsvården, det är där du har den bästa tillväxt höjande insatsen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).