Skördare

Skördare som vedmaskin

43 inlägg 23314 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skördare som vedmaskin

Fredrik Reuter  
#94669 En skördare som vedmaskin, kan det vara något?
Detta verkar vara en intressant lösning, en klyvyxa som monteras under sågkassetten på skördaraggregatet och sedan på något sätt programmera skördaren så den matar in en viss bit och sedan ut en annan bit, kap. och igen.

Vad tror ni, bär det sig ekonomiskt m.a.p bränsleförbrukning osv. Tänkte om man tog hem skördaren en helg varje år och körde så det rykte...





   TS
Användarvisningsbild

Re: Skördare som vedmaskin

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94670 Känns iaf jäkligt smidigt! sen har jag tyvärr ingen aning om kostnaden!

Användarvisningsbild

Re: Skördare som vedmaskin

Skogshuggarn  
#94672 Aggregatet får iaf "slita hund",,,,,, :roll:

Avatar Fallback

Re: Skördare som vedmaskin

dexter  
#94673 ja är mest nyfiken på hur man löser de me datan =/ vore väldigt intressant å se.

Avatar Fallback

Re: Skördare som vedmaskin

f-se.se  
#94674 med tanke på vad diesel kostar idag och slitaget på aggregatet så känns de inte som ngn lönsam lösning.
ska du köra 50cm och större bitar till pannved så kan de nog fungera för eget bruk men mindre än 50cm och få veden att gå runt i försäljning e nog bara att glömma.
de e ju nästan omöjligt att få de att betala sig idag, tar ut 350 + frakt för bland och 450 + frakt för björk / löv och de betalar knappt bränsle och slitage, sen har vi ju tid och ny maskin me som ska finnas pengar till.

Avatar Fallback

Re: Skördare som vedmaskin

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94700 Skiter i om det kostar 5 öre mer per ved klabb, men en sådan vedmaskin är i min smakriktning.

Användarvisningsbild

Re: Skördare som vedmaskin

masterchief  
#94703 Har själv lekt med tanken innan man skaffade hakki pilken 8)

Avatar Fallback

Re: Skördare som vedmaskin

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94727 vist gick det fort, men me den kvaliten på veden skulle iaf inte ja ha ngra kunder kvar, du kan ju inte styra alls hur mkt eller lite som ska klyvas utan gjort ä gjort så att säga.... :roll:

Avatar Fallback

Re: Skördare som vedmaskin

mannen  
#94751 Får man inte problem med vämen på oljan? sågmotorn får ju jobba mycket?
Har hört om en som provade att kapa ved med sin skördare, det tog en halvdag sen hade sågmotorn skurit. Om det ligger någon sanning i det kan jag inte säga.

Avatar Fallback

Re: Skördare som vedmaskin

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94757
mannen skrev:Får man inte problem med vämen på oljan? sågmotorn får ju jobba mycket?
Har hört om en som provade att kapa ved med sin skördare, det tog en halvdag sen hade sågmotorn skurit. Om det ligger någon sanning i det kan jag inte säga.



Ja har ju sågmotor på vedmaskinen, å den borde slitas lika isf eller? men den håller ju?... iofs så äre väl kanske inte samma sak ändå

Avatar Fallback

Re: Skördare som vedmaskin

mannen  
#94765 Ute på djupt vatten nu men. Är det inte så att kapen tar mycket effekt särskilt på en skördare men den kan kanske hanter värmen? Den hinner ju aldrig få nån riktig kylning förutom stambytestiden.

Användarvisningsbild

Re: Skördare som vedmaskin

masterchief  
#94770 Den byter olja vid varje kap, det som går in går ut via retur till tanken.

Användarvisningsbild

Re: Skördare som vedmaskin

Lidéri  
#94773 Väldigt intressant idé iaf!! :grin:

Avatar Fallback

Re: Skördare som vedmaskin

sunemangs  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95650 DEtta ska ju prövas. Har man en skördare och eldar med 1meters ved så tycker jag detta verkar vara ett toppen alternativ jämför med att stå med motorsågen och sen baxa upp stora bitar på klyven

Avatar Fallback

Re: Skördare som vedmaskin

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95664 jag prata me en som kört så här, fast utan klyven, bara kapningen då.... han körde en meters ved till nån ångbåt här i krokarna, å han sa att oljan blev så varm så han kunde inte köra hela tiden utan blev tvungen att "vila" ofta... maskinen han körde med var förvisso bara en rottne 2002, å han har lovat sej själv att aldrig mer ta åt sej det uppdraget;)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).