Skogsröjning

Fråga till röjentreprenörer

18 inlägg 8802 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fråga till röjentreprenörer

alias  
#94597 Har just röjt klart ett mindre område med självföryngrad björk som troligen skulle ha röjts redan för 3-4 år sedan.

Beståndsfakta

Höjd: 4,5-5,5 m
Stamantal innan röjning: 40 000-100 000 stammar/ha (mellan 4 och 10 stammar/m2)
Stammar efter röjning: 8 000-10 000 stammar/ha

Min känsla av denna röjning var att det var som att pressa sig igenom en vägg. Stammarna var klena och hade inte tillräcklig egentyngd för att lägga sig ner av sig själva i många fall.

Skulle ha röjt hårdare men bara kraftigt regn och lite blåst får vissa stammar att börja böja sig oroväckande, så det får bli två röjningar till innan jag är nere på produktionsförband.

Det jag undrar är vad ni som röjer professionellt anser att detta bör kräva för antal mantimmar/ha och vad det skulle kosta i kr/ha?

Tacksam för svar.

MVH
Alias



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Fråga till röjentreprenörer

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94641 Nu vet jag ju inte vilka stammar du räknat, inte heller hur luckigt skiftet är,gångavstånd mm, men rent spontant "skjutet från höften" ca 5000 - 6000:-/HA eller ca 15-17 tim/ha exlusive tankningar,raster mm sen beror det på om det verkligen är medelhöjden som är 4.5-5.5m eller om det är övre höjd? för är det medelhöjden så går det inte fort i det beståndet!! är det 40-100000 stam före röjning så har du förmodligen räknat med minsta lilla kvist känns det som!! så det beror ju på hur många av dessa som är lite grövre potensiella huvudstammar och hur mycket som är smått & lättröjt! i dessa bestånd är det oftast inte antal stam/ha som är det största bekymret utan höjden tycker jag!! visst är dom härliga dessa "väggar"!! :-bd

Användarvisningsbild

Re: Fråga till röjentreprenörer

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94697 Hur stor areal handlar det om?

Svårt att säga så här på rak arm, varje trakt som jag röjt som varit sådär tät har alltid haft glesare partier också så priset brukar ändå hamna på runt 3000kr/ha. Om hela trakten är som en djungel drar det ju iväg med priset, men hur högt kan jag inte svara på eftersom jag som sagt aldrig råkat ut för att precis hela trakten är som en vägg...
Gissar på 15-20 timmar/ha.
Hur lång tid tog det? (vi vill ha facit :grin: )

Avatar Fallback

Re: Fråga till röjentreprenörer

alias  
#94707 Palms:
Arealen i sig var inte så stor, 0,25-0,30 ha. Klockade inte arbetet men jag skulle uppskatta att jag lade 8-9 timmar på eländet, alltså mellan 27-36 timmar/ha inklusive lite filning, tankning och vätskestopp (jag skäms nästan över att publicera den låga prestationen).
Beståndet var så litet så några luckor att tala om fanns inte.

Huggarn:
De röjstammar som jag räknade med när jag uppskattade stammantalet innan arbetsstart hade en höjdspridning mellan ca 2-5,5 meter (det mesta dock över 3,5m).

Vet inte om jag håller med dig om uttrycket "smått och lättröjt".
Det jag retar mig mest på med dessa "tusenbröder" är att de har ju ingen egentyngd så att de lägger sig ned utan de flätar sig samman och traslar in sig i varandra utan att lägga sig ned. Även om man försöker arbeta så att man lägger dem ut i det som redan är röjt så häktar de tag i stammarna som står kvar. Kanske kan bero på att jag fortfarande har kvar väldigt många stammar per ha.


Har ni tips på arbetsteknink för att förbättra prestationen så är jag tacksam.
Tror dock att det är mest "normaljävlig" lövröjning i barrbestånde på 2-3 meters beståndshöjd som finns kvar att ägna sig åt här hemma när granarna har avslutat skottskjutningen.

MVH
Alias

   TS
Avatar Fallback

Re: Fråga till röjentreprenörer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94714
alias skrev:Det jag retar mig mest på med dessa "tusenbröder" är att de har ju ingen egentyngd så att de lägger sig ned utan de flätar sig samman och traslar in sig i varandra utan att lägga sig ned. Även om man försöker arbeta så att man lägger dem ut i det som redan är röjt så häktar de tag i stammarna som står kvar. Kanske kan bero på att jag fortfarande har kvar väldigt många stammar per ha.


Så brukar jag resonera, är det svårt att komma fram med sågen eller svårt att få grejerna att falla, är det för mycket lämnat...

Vet inte om den principen funkar på så klen björk som du har dock. :-)

Avatar Fallback

Re: Fråga till röjentreprenörer

alias  
#94717
Mangan skrev:
alias skrev:Det jag retar mig mest på med dessa "tusenbröder" är att de har ju ingen egentyngd så att de lägger sig ned utan de flätar sig samman och traslar in sig i varandra utan att lägga sig ned. Även om man försöker arbeta så att man lägger dem ut i det som redan är röjt så häktar de tag i stammarna som står kvar. Kanske kan bero på att jag fortfarande har kvar väldigt många stammar per ha.


Så brukar jag resonera, är det svårt att komma fram med sågen eller svårt att få grejerna att falla, är det för mycket lämnat...

Vet inte om den principen funkar på så klen björk som du har dock. :-)


Håller med normalt sett, tvekar man om en stam ska ner så vet man att den ska ner, och står man och tvekar mellan vilken av två stammar som ska ner så kvittar det oftast.

Vad det gäller detta bestånd så fick vi blåst med hagelblandat regn dagen efter att jag var klar med röjningen. Bara denna behandling räckte för att en del stammar skulle böjja sig ordentligt, så då var jag rätt glad att jag inte tog hårdare. Tänk om det blir mycket blötsnö i vinter!

MVH
Alias

   TS
Avatar Fallback

Re: Fråga till röjentreprenörer

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94730 Är det så att du bökar med att dra ner de avsågade stammarna? Strunta i det! De kommer alltid ner av sig själv. Det tar mycket tid och kraft att dra ner dom. Låter du dom hänga så kan du möjligen missa nån fläck för att du inte ser var du har varit. Men du måste i alla fall dit snart igen.

Användarvisningsbild

Re: Fråga till röjentreprenörer

Torparn79  
#94735 hmm, det där med att låta stammarna stå har jag aldrig blivit klok på, jag har väl röjt för lite kanske..
men jag tycker att det är värt "besväret" att peta omkull det mesta av två anledningar..
dels så är det som du säger Skogsola, man riskerar att missa en del "buskar" men sen tycker jag det är jävligare att gå och trassla bland halvfallet sly, det snor in sig mellan sågen och kroppen, man trasslar in fötterna i skiten osv..
sen ser det ju trevligare ut om det är omkullvält..

Avatar Fallback

Re: Fråga till röjentreprenörer

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94737 Visst ser det mycket bättre ut om det är nervällt. Men det har ju gjorts tidsstudier och ska man dra ner allt så sinkar det med 40%. Röjer man lite så kvittar det ju. Men röjer man mycket så märks det om man på samma tid röjer 10 ha eller 6.
I värsta fall så får man såga av en avsågad stam igen för att ta sig fram. Men jag har principen att måste jag släppa styret för att dra i buskar då har jag gjort ett misstag någonstans i arbetstekniken.
Senast redigerad av Skogsola mån 21 jun 2010, 10:02, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Fråga till röjentreprenörer

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94738 Är det en riktig vägg måste stammarna ned för att ö.h.t ta sig fram. Tror du gjorde rätt som lämnade tätt, men räkna med en sväng till redan om 3-4 år!

Nedlagd åker brukar kunna bli brutala "väggar".

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Fråga till röjentreprenörer

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94747 Om man har möjligheten så kan man röja så där täta bestånd innan löven slår ut, det är stor skillnad i hanteringen av röjda stammar med/utan löv.

Ett annat litet tips är att såga av flera stammar på samma gång så är det lättare att få dem att falla, det blir ju ett knippe björkar istället för bara en. Jag brukar trycka till dem med riggröret när jag placerar mig för nästa kapning, alternativt trycka till dem med benet så de börjar falla. Som skogsola skrev är det sällan man behöver släppa handtagen.

Användarvisningsbild

Re: Fråga till röjentreprenörer

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#651413
alias skrev:Har just röjt klart ett mindre område med självföryngrad björk som troligen skulle ha röjts redan för 3-4 år sedan.

Beståndsfakta

Höjd: 4,5-5,5 m
Stamantal innan röjning: 40 000-100 000 stammar/ha (mellan 4 och 10 stammar/m2)
Stammar efter röjning: 8 000-10 000 stammar/ha

Min känsla av denna röjning var att det var som att pressa sig igenom en vägg. Stammarna var klena och hade inte tillräcklig egentyngd för att lägga sig ner av sig själva i många fall.

Skulle ha röjt hårdare men bara kraftigt regn och lite blåst får vissa stammar att börja böja sig oroväckande, så det får bli två röjningar till innan jag är nere på produktionsförband.

Det jag undrar är vad ni som röjer professionellt anser att detta bör kräva för antal mantimmar/ha och vad det skulle kosta i kr/ha?

Tacksam för svar.

MVH
Alias


Nu är man ju nyfiken så här 10 år senare. Hur har det gått? Hur ser det ut? :geek:

Avatar Fallback

Re: Fråga till röjentreprenörer

alias  
#651414
Vedmaskin skrev:
alias skrev:Har just röjt klart ett mindre område med självföryngrad björk som troligen skulle ha röjts redan för 3-4 år sedan.

Beståndsfakta

Höjd: 4,5-5,5 m
Stamantal innan röjning: 40 000-100 000 stammar/ha (mellan 4 och 10 stammar/m2)
Stammar efter röjning: 8 000-10 000 stammar/ha

Min känsla av denna röjning var att det var som att pressa sig igenom en vägg. Stammarna var klena och hade inte tillräcklig egentyngd för att lägga sig ner av sig själva i många fall.

Skulle ha röjt hårdare men bara kraftigt regn och lite blåst får vissa stammar att börja böja sig oroväckande, så det får bli två röjningar till innan jag är nere på produktionsförband.

Det jag undrar är vad ni som röjer professionellt anser att detta bör kräva för antal mantimmar/ha och vad det skulle kosta i kr/ha?

Tacksam för svar.

MVH
Alias


Nu är man ju nyfiken så här 10 år senare. Hur har det gått? Hur ser det ut? :geek:


Jag röjde det en gång till ner till 3500-4000 stammar/ha efter några år.

Farsan röjningsgallrade det motormanuellt nu i vintras och tog ut björkmassaved och träddelar.

Ska försöka komma ihåg att ett foto nästa gång jag passerar.

Det börjar likna skog igen - om än med varierande kvalitet. Farsan har dock en tendens att försöka sköta björk som gran, så det lär inte vara för hårt genomhugget.

MVH
Alias

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fråga till röjentreprenörer

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#651492
alias skrev:Palms:
Arealen i sig var inte så stor, 0,25-0,30 ha. Klockade inte arbetet men jag skulle uppskatta att jag lade 8-9 timmar på eländet, alltså mellan 27-36 timmar/ha inklusive lite filning, tankning och vätskestopp (jag skäms nästan över att publicera den låga prestationen).
Beståndet var så litet så några luckor att tala om fanns inte.

Huggarn:
De röjstammar som jag räknade med när jag uppskattade stammantalet innan arbetsstart hade en höjdspridning mellan ca 2-5,5 meter (det mesta dock över 3,5m).

Vet inte om jag håller med dig om uttrycket "smått och lättröjt".
Det jag retar mig mest på med dessa "tusenbröder" är att de har ju ingen egentyngd så att de lägger sig ned utan de flätar sig samman och traslar in sig i varandra utan att lägga sig ned. Även om man försöker arbeta så att man lägger dem ut i det som redan är röjt så häktar de tag i stammarna som står kvar. Kanske kan bero på att jag fortfarande har kvar väldigt många stammar per ha.


Har ni tips på arbetsteknink för att förbättra prestationen så är jag tacksam.
Tror dock att det är mest "normaljävlig" lövröjning i barrbestånde på 2-3 meters beståndshöjd som finns kvar att ägna sig åt här hemma när granarna har avslutat skottskjutningen.

MVH
Alias



Slarvig korridors röjning. Röj 1 m korridorer nu lämna resten till nästa år och då. Och då har det som ska rasa rasat.

Ligger själv med ett sådant bestånd i sommar. Men jag kommer nog mer gå,på vita stammar och inte förband. De områdena som är lägrecän 4 m gör jag korridor på. Jag ska försöka klocka ett ha och visa i bilder om intresse finns.

Avatar Fallback

Re: Fråga till röjentreprenörer

alias  
#651512
Tåndemåla skrev:
alias skrev:Palms:
Arealen i sig var inte så stor, 0,25-0,30 ha. Klockade inte arbetet men jag skulle uppskatta att jag lade 8-9 timmar på eländet, alltså mellan 27-36 timmar/ha inklusive lite filning, tankning och vätskestopp (jag skäms nästan över att publicera den låga prestationen).
Beståndet var så litet så några luckor att tala om fanns inte.

Huggarn:
De röjstammar som jag räknade med när jag uppskattade stammantalet innan arbetsstart hade en höjdspridning mellan ca 2-5,5 meter (det mesta dock över 3,5m).

Vet inte om jag håller med dig om uttrycket "smått och lättröjt".
Det jag retar mig mest på med dessa "tusenbröder" är att de har ju ingen egentyngd så att de lägger sig ned utan de flätar sig samman och traslar in sig i varandra utan att lägga sig ned. Även om man försöker arbeta så att man lägger dem ut i det som redan är röjt så häktar de tag i stammarna som står kvar. Kanske kan bero på att jag fortfarande har kvar väldigt många stammar per ha.


Har ni tips på arbetsteknink för att förbättra prestationen så är jag tacksam.
Tror dock att det är mest "normaljävlig" lövröjning i barrbestånde på 2-3 meters beståndshöjd som finns kvar att ägna sig åt här hemma när granarna har avslutat skottskjutningen.

MVH
Alias



Slarvig korridors röjning. Röj 1 m korridorer nu lämna resten till nästa år och då. Och då har det som ska rasa rasat.

Ligger själv med ett sådant bestånd i sommar. Men jag kommer nog mer gå,på vita stammar och inte förband. De områdena som är lägrecän 4 m gör jag korridor på. Jag ska försöka klocka ett ha och visa i bilder om intresse finns.


Alltid intressant med tidsstudier och bilder på när proffsen är i farten.

Nu är det 10 år sedan trådstarten, men min minnesbild av beståndet som orsakade den är att intrycket var mest likt den nedersta bilden i ditt inlägg (var bitvis t.o.m. svårt att hitta tillräckligt med vettiga vita stammar att välja blad i de lägre partierna vill jag minnas).

MVH
Alias

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).