Gallring

Trenden för maskinell gallring?

27 inlägg 17171 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Trenden för maskinell gallring?

Fredrik  
#465 Hej,

Hur ser det ut hos Er, vad är populärast, stickvägsgående eller beståndsgående maskinell gallring?

På mina breddgrader är det kanske 50-50, men det vore intressant att veta om trenden drar åt något håll...

Någon som har nåt om detta?

MvH Fredrik


Senast redigerad av Fredrik Reuter mån 28 sep 2015, 09:22, redigerad totalt 1 gång. Anledning: Ändrade trasig bild.

   TS
Malwa
Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471 har där jag är verksam så går det åt beståndsgående
jag brukar ligga på ca 40 meter mellan stick vägarna
för börjar man räkna på kalyte % mellan beståndsgående och stickvägs gående som har ca 20meter mellan sig så är det lätt att välja beståndsgående

Avatar Fallback
Norge  
#474 Hej Fredrik.

Efter att vi har kört beståndsgående i 10 år så gick vi över till stickvägsgående maskin. Det var flera grunder till det bla. att skogägarna inte längre ville betala för vad det kostar och köra beståndsgående.Du har lägre produktion med best.gående jämfört med stickv.gående ca 25%.
Om du bara ser rent skogfackligt på gallringen så är best.gående det bästa alternativet i furugallring men i gran så tror jag att stickv.gående ger bättre resultat , grunden till det är dom rotskador som blir när du kör i mellanzonen. Här är best.gående maskiner på väg ut och stickvägsgående med lång kran på väg in.

Mvh Norge

Avatar Fallback
Fredrik  
#483 Tjena,
Ja, det är inte helt lätt detta, även om frågan kanske inte är så viktig.
Man kan ju undra hur tillverkarna av maskinerna tänker, jag menar, t ex Rottne har ju nyutvecklat sin H-8 som är beståndsgående, medans Valmet, Ponsse, etc satsar på stickvägsgående, vem är det som styr valet kan man undra...?

MvH Fredrik

   TS
Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488 det finns små bestånds gående skördare se bara på bjm maskinerna
dom klarar sig på 1.50 meter väger runt 4ton band gående eller små band gående grävmaskiner då blir rot skadorna minimala .

Avatar Fallback
Fredrik  
#497 Hej igen,

Undrar vem som egentligen styr denna trend?
Det verkar ju finnas två skolor, med sina för och nackdelar, ingen klockren vinnare liksom...

MvH Fredrik

   TS
Avatar Fallback
Norge  
#512 Hejsan !
Visst finns det små smala maskiner som kan köra i mellanzonen men en smal och lätt maskin är ostadigare och med kortare kran och mindre aggregat så sjunker kapaciteten.Det är en fråga om lønsamhet både för maskinägare och skogsägare Den perfekta maskinen är ännu inte uppfunnet och lär väl aldrig bli det heller

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#516
Norge skrev:Hejsan !
Visst finns det små smala maskiner som kan köra i mellanzonen men en smal och lätt maskin är ostadigare och med kortare kran och mindre aggregat så sjunker kapaciteten.Det är en fråga om lønsamhet både för maskinägare och skogsägare Den perfekta maskinen är ännu inte uppfunnet och lär väl aldrig bli det heller

sen hänger det på vilken skog man kör
kapacitetn bör inte sjunka den kan till och med öka + plus att man får det gallrat i mitten mellan stickvägarna .
med det systemwet som jag håller på med så ligger jag på ca 10kubik i timmen med en gallrings processor så all fällning är manuellt fällt och selecterad med ett bättre resultat änn en gallrings skördare
men som sakt det beror lite på vad man bor geografiskt
det som är problemet på min breddgrad är att skördar aggregaten håller inte
då skogen är stenhård

Avatar Fallback
Fredrik  
#524
knaggen skrev:sen hänger det på vilken skog man kör
kapacitetn bör inte sjunka den kan till och med öka + plus att man får det gallrat i mitten mellan stickvägarna .
med det systemwet som jag håller på med så ligger jag på ca 10kubik i timmen med en gallrings processor så all fällning är manuellt fällt och selecterad med ett bättre resultat änn en gallrings skördare
men som sakt det beror lite på vad man bor geografiskt
det som är problemet på min breddgrad är att skördar aggregaten håller inte
då skogen är stenhård


Hej,
Vad är det för skog du kör i?

MvH Fredrik

   TS
Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531
Fredrik skrev:
knaggen skrev:sen hänger det på vilken skog man kör
kapacitetn bör inte sjunka den kan till och med öka + plus att man får det gallrat i mitten mellan stickvägarna .
med det systemwet som jag håller på med så ligger jag på ca 10kubik i timmen med en gallrings processor så all fällning är manuellt fällt och selecterad med ett bättre resultat änn en gallrings skördare
men som sakt det beror lite på vad man bor geografiskt
det som är problemet på min breddgrad är att skördar aggregaten håller inte
då skogen är stenhård


Hej,
Vad är det för skog du kör i?

MvH Fredrik

en gissnings lek var är tallskogen kortast i sverige och växer långsamt och andvända lupp för att hitta årsringarna

Avatar Fallback
Fredrik  
#539
knaggen skrev:en gissnings lek var är tallskogen kortast i sverige och växer långsamt och andvända lupp för att hitta årsringarna


Ok... :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

bra fråga !

johan  
#686 Jag kör bestådsgående. jag har även kört stickvägsgående.
om man tänker på stormen i början av året , så vardet bestånsgånde som vart vinnare , jag körde en rottne 2002 i en första gallring i sörmaland ,det gick även en stickvägsgånde skogsjan på samma skog. efter stormen så hade jag 3,5m breda stickvägar ,medans där skogsjan hade gåt var det 6-8 m ,jag tycker att det säger en del...
// johan

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9446 Hej! jag har kört stickvägsgående sködare i ett tag nu och kan se mer fördelar än negativa saker med det...mindre rotskador och skotaren får det oftast lättare sedan.... många beståndsgåendemaskinförare glömmer ofta bort hur små och smidiga de är och då får skotaren ett helvete sedan ...jag vet detta för jag har skotat efter dessa...

Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9455 Du menar att det saknas en riktigt smidig beståndsgående skotare som kan följa skördaren?

Är det längden på skotaren som är problemet, eller varför är den osmidig?

//.D

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10221 det är både bredden o längden som gör skotaren osmidig..

jag körde gallring för några år sen med en timberjack 1070D med 742 och vi gick överlappande skift så vi fällde träden i mellanzonen manuelt.. det blev klart dyrare men riktigt fint.. jag ser det som ett måste att fälla manuelt i mellanzonen om man ska köra med stickvägsgående sködare gör man inte det så antingen blir det trattgallrat eller oxå blir det för tät mellan vägana..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).