Motorsåg och handhållet

ASPEN+ ALKYLATBENSIN

39 inlägg 22154 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ASPEN+ ALKYLATBENSIN

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94395 För ett tag sedan startade jag en tråd om 2-t bränsle.Då jämförde jag aspen 2t mot 95 handelsbensin,och anser fortfarande att det är mer drag i handelsbensin.Då jag idag fick ett infall att vara miljövänlig så inköptes en 25-liters aspen+ racingfuel.Jag vart positivt överraskad när jag startade upp sågarna och provkörde dom i vedhögen.Tycker att det vart mer drag än med handelsbensin,och att dom gick jämnare på tomgång,och att dom blev lättare att justera in perfekt.Jag fick skruva in både l+h skruvarna,samt sänka tomgången vilket tyder på att aspen+ har ett högre energivärde än handelsbensinen.Men smakar det så kostar det: 784 riksdaler för 25 liter blir drykt 31kr/litern.Sen tillkommer 2-t oljan,jag kör med castrol tts,vilken inte heller är direkt billig,men den har jag bra rabatt på så den fortsätter jag nog att köra med.
Är det någon som har provat aspen-R på 102 oktan? stod i valet och kvalet när jag inhandlade dunken.Det var nog inte prisskillnaden som avgjorde(ca 100 spänn),utan att jag tänkte nog mera på att en motorsåg ej har så högt kompressionsförhållande,så att den högre oktanen skulle ha gjort så stor nytta?.Om det är någon som har provat så är jag intresserad av att höra effekten av det!.Jag lider som så många andra av obotlig nyfikenhet,och att gå till botten med problem eller saker som man ej är så insatt i från början!.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: ASPEN+ ALKYLATBENSIN

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94470 Om du vill ha billigare alkylat kan du prova OKs soppa. I gnällbältet finns den på tapp i Köping och Västerås och kostar lite drygt 16 kronor litern.

Avatar Fallback

Re: ASPEN+ ALKYLATBENSIN

Robertberg  
#94519 På jobbet har vi alkylat från statoil i gräsklipparna, kommer i gröna 25-litersdunkar, vet inte hur många det är på en pall men kanske tre lager med nio dunkar i varje?

Satoil har alltså även dem alkylat, både 4T och 2T.

Avatar Fallback

Re: ASPEN+ ALKYLATBENSIN

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94525 Nu är det inte vanlig 95-oktanig alkylat som jag pratar om,utan racingbränsle med mer energiinnehåll som är intressant för min del,vanlig 2 och 4-t har vi på jobbet,och den har jag som sagts tidigare dömt ut pga effektförlusterna!.Det är även verifierat av bränsletest i en tidigare tråd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ASPEN+ ALKYLATBENSIN

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94536 I standard sågar med låg kompression är oktan talet inte så hemskt intressant efter vad jag förstår.
Just Aspens Racing bränsle har som sagt andra fördelar.

I bränsles egenskaper är det mycket som spelar in. Detta i kombination med motorns egenskaper, körstil och andra yttre aspecter gör det svårt o sia om hur det upplevs.

Jag har aldrig upplevt effect bortfall med något Alkylat jag testat i stock, dock låter det annorlunda o hare andra egenskaper jag föredrar.
Främst att det inte är aggressivt!

Användarvisningsbild

Re: ASPEN+ ALKYLATBENSIN

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94542 huggar*n:
Hur högt komp har du i sågen om du inte kan köra med 95?

Spikar det inte på 95 har man ingenting att hämta med högre oktantal och 2-taktare brukar ju ha väldigt lågt komp i standardutförande.

Avatar Fallback

Re: ASPEN+ ALKYLATBENSIN

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94617
Palms skrev:huggar*n:
Hur högt komp har du i sågen om du inte kan köra med 95?

Spikar det inte på 95 har man ingenting att hämta med högre oktantal och 2-taktare brukar ju ha väldigt lågt komp i standardutförande.


Det är inte det att sågarna spikar.Hade aspen racingbränsle funnits i 95-oktan så hade det gått bra!.Det är som mange säger att aspen plus har andra fördelar jämfört med aspen 4och aspen 2-t.Bland annat bättre brinnhastighet och syresättning.Har mailat aspen och fått just dom svaren.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ASPEN+ ALKYLATBENSIN

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94651 Jo visst är det så att olika bränsle har olika egenskaper.
Lägg till olika oljors egenskaper så ser ni att det är ett rätt brett o krångligt område med massor av alternativ, parametrat o kompromisser.

Mack bränslet är det mest kommersiella o det blandas in olika rest produkter från framställning som ger lite andra egenskaper.
Dessa gör ingen märkbar skillnad i större motorer, men i små ser man det lättare, framför allt i gummi/plast detaljer.

Användarvisningsbild

Re: ASPEN+ ALKYLATBENSIN

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94698 Jaha, jag uppfattade som att det inte funkade med 95 oktan, tyckte väl att det var märkligt när det gäller 2-takt...

Användarvisningsbild

Re: ASPEN+ ALKYLATBENSIN

palbin  
#259836 Från det ena till det andra: har Aspen R någon bäst-före-
datum? (Eller håller det "alltid" typ :) ?)

Det kan man iofs fråga tillverkaren om, men kan vara bra
höra ngn annans åsikt ... .

Användarvisningsbild

Re: ASPEN+ ALKYLATBENSIN

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259838 Den håller i flera år i en försluten dunk.

Användarvisningsbild

Re: ASPEN+ ALKYLATBENSIN

anersimyra  
#259843 Intressantare än racingbränslet är annars Aspens bränsle godkänt för inomhusbruk. :smile:

Avatar Fallback

Re: ASPEN+ ALKYLATBENSIN

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259865
huggar*n skrev:
Palms skrev:huggar*n:
Hur högt komp har du i sågen om du inte kan köra med 95?

Spikar det inte på 95 har man ingenting att hämta med högre oktantal och 2-taktare brukar ju ha väldigt lågt komp i standardutförande.


Det är inte det att sågarna spikar.Hade aspen racingbränsle funnits i 95-oktan så hade det gått bra!.Det är som mange säger att aspen plus har andra fördelar jämfört med aspen 4och aspen 2-t.Bland annat bättre brinnhastighet och syresättning.Har mailat aspen och fått just dom svaren.

Jag har cylindrar som har spikat på aspen och det är ganska ordentligt med men det var med 95 oktaniga såsen
download/file.php?id=7971&mode=view/DSC01261.JPG

Avatar Fallback

Re: ASPEN+ ALKYLATBENSIN

Homo abies  
#259877
anersimyra skrev:Intressantare än racingbränslet är annars Aspens bränsle godkänt för inomhusbruk. :smile:

Aspen elabonnemang, -Det har jag missat 8) :lol:

Användarvisningsbild

Re: ASPEN+ ALKYLATBENSIN

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259879 Tror det är 4-T osäker på om 2T är det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).