Motorsåg och handhållet

Husqvarna/HVA 550XP

202 inlägg 117022 visningar 38 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna/HVA 550XP

Fredrik Reuter  
#94259 I tråden om Husqvarna 560XP nämnde Kippen om ersättaren till HVA 346XP - HVA 550XP. I en tidigare tråd här på skogsforum ska enligt Husqvarna själva 550XP släppas Q1 2011. Det är ju snart så det bör väl snart börja snackas rejält om denna motorsåg eller vad säger ni?
Är det någon som har mer information redan idag?

Tråden om Husqvarna 560XP

Tråden om information från Husqvarna



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna/HVA 550XP

Jerrka  
#94368 Autotune?! Kommer det på den kommande 550:in? Och ger en autotune såg ännu bättre avgasvärden och minskad bränsleförbrukning än en såg med "bara" x-torq?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna/HVA 550XP

swe#kipp  
#94371 Nått som är lite tufft med autotune är att det går att koppla upp förgasaren till en dator om man har rätt programvara och justera om den lite :)

Avatar Fallback

Re: Husqvarna/HVA 550XP

Filip_björndahl  
#94404 klart en för del om man kan mappa en såg för att få rätt inställningar. jag har gått i utvecklings tankar själv, och jag kom på att en insprutning kan vara att före dra på en såg med. Då vill jag bara hitta en autotune förgasare och en tänning och programmet som styr det så blir jag glad. :grin: jag skulle vilja veta hur mycket bränsle en autotune förgasare kan ge. är det någon som vet. Det är en sak till jag skulle vilja veta funkar stihls "autotune" lika att man kan justera med en dator?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna/HVA 550XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94431 För de som är ute efter att plocka fram lite effect finns det bättre grejer än data styrda förgaare som är utvecklade av miljötänk.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna/HVA 550XP

swe#kipp  
#94451 Det rör sig inte om att kunna "mappa" om den, man har lite justermån bara ,,, men jag tycker det är lite små tufft att man kan koppla in datorn till sågen :)
(om det är bra eller inte är en annan femma).

Avatar Fallback

Re: Husqvarna/HVA 550XP

Filip_björndahl  
#94453 jaha jag som trodde att man skulle kunna mappa den och få en exakt kurva och effekt där man vill ha den. så då får väll jag tänka vidare på mitt och hoppas att det kommer i framtiden. Men jag hoppas på dom ny motorsågarna kanske inte den här generationen men nästa att dom ska ha lyckats bra med vikt/effekt, miljötänk och ergonomi.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna/HVA 550XP

totte  
#94454 Det går inte att styra en portad tvåtaktsmotor med förgasare på samma sätt som t ex en common rail diesel. Utrymmet för omjustering är mycket litet, eftersom du i vilket fall inte kan styra när bränslet tillsätts till blandningen, då skulle det kräva just det du funderar på, nån form av insprutning.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna/HVA 550XP

Filip_björndahl  
#94517 Nej jag vet att det inte går och styra en motor med fasta portar. Men om man har direktinsprutningen och fri tillgång på syre med hjälp av spjäll och avgasventil så kan du styra en 2takts motor ganska bra. det är bara det att jag inte kan kretskort och inte har pengarna som jag inte har börjat på en prototyp.

Sen kom jag på att det här inte har något med Husqvarna 550XP att göra, det är en regelrätt trådkapningen. Men det är intressant båda delarna.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna/HVA 550XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94540 Autotune är ytterligare en del i att hindra skruvande på sågarna.
Jag tror inte detta är en hållbar lösning i längden.

Mångt o mycket skrikande har resulterat i skurna såg.
Övervarvar/varma/överbelastat är vanlig orsak till skurna såg.

Att ge mer bränsleär ju inte marknadsförings mässigt korrekt i dessa miljöhysteri dagar, men i längden tror jag nog det är bättre miljö tänk.

Hade sågarna provats med handelsbensin o den billigaste olja som går o hitta, hade de nog stoppats för länge sen...

Avatar Fallback

Re: Husqvarna/HVA 550XP

Naders  
#138532 Några nyheter om denna? :?:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna/HVA 550XP

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138887 Såg i tidigare inlägg att den skulle släppas 2011. Men jag hörde från en säljare "Till nästa höst kommer vi nog kunna leverera 550" Vad det exakt innebär vet jag ju inte, det kan ju vara att den kommer ut nu i höst eller till våren eller sommaren... vem vet?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna/HVA 550XP

Naders  
#138919 Den som väntar på något gott...... ;)

Avatar Fallback

Re: Husqvarna/HVA 550XP

Nonkan  
#139581 Husqvarna är lite försiktigare i förhandssnack den här gången, de har lärt sig från tidigare klantigheter vid produktlansering.

Den här gången blir det ingen marknadsföring och slag på stora trumman förrän sågen finns fysiskt på lager (förhoppningsvis ordentligt testad :p).

Köp en 560 så länge, den är riktigt trevlig, och har börjat skickas ut till ÅF.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna/HVA 550XP

SawTroll  
#139606
Ekhagas trädfällning skrev:Såg i tidigare inlägg att den skulle släppas 2011. Men jag hörde från en säljare "Till nästa höst kommer vi nog kunna leverera 550" Vad det exakt innebär vet jag ju inte, det kan ju vara att den kommer ut nu i höst eller till våren eller sommaren... vem vet?


2011 var bare et rykte - jeg hadde ingen tiltro til det....

....men det er nok mer "på gang".....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).