Motorsåg och handhållet

3 eller 4 tänder på gräs och buskklinga?

48 inlägg 41847 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

3 eller 4 tänder på gräs och buskklinga?

Phantom  
#94125 Jag ska köpa mig en gräs och buskklinga till röjsågen men är inte helt säker på vilken jag ska ha.
Har läst någonstans att 4 tänder funkar bäst på gräs och tar mindre sly också. 3 tänder tar också gräs men inte lika bra som 4 tänder. Det lutar åt en klinga med 4 tänder för det gräs och lite sly jag ska ta, men vad säger experterna?
Jag ska rensa gräs efter grusväg och i skogsbryn samt en liten slänt på tomten. Det sly som finns är lätträknat och det enstaka grövsta är inte grövre än ca 1½-2cm. Röjsågen är den 165r som jag renoverat och som nu går som den ska. Jag är inte intresserad av att använda trimmersnöre, då vi har en annan eltrimmer för de partierna.
För och nackdelar och vilken rekommenderas av experterna?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: 3 eller 4 tänder på gräs och buskklinga?

axwell  
#94127 Expert, nej men har använt båda varianterna. De fyrtandade jag har sett har en relativt stor centrumskiva, vingarna är korta och har en flackare vinkel mot sitt objekt.
Tretandad har långa vingar i en tvär vinkel mot tex gräs och klen sly, angriper därför mer aggressivt. Nackdel; större belastning på kuggväxeln.

Fyrtandad får föras långsammare genom gräset men tål grövre sly bättre så länge den är vass. Värdelös när den blir slö, till skillnad från tretand som går hjälpligt ändå.

Om du håller varvet uppe så tar även tretand lätt det sly du beskriver.

Användarvisningsbild

Re: 3 eller 4 tänder på gräs och buskklinga?

totte  
#94149 En tretandare av den typ axwell beskriver kräver en rejält stark såg för att komma till sin rätt, just för att kunna hålla varvet uppe. Har en sån till min klena gräsröjarsåg, följde med vid köpet. Använt den en gång och aldrig mer.

Avatar Fallback

Re: 3 eller 4 tänder på gräs och buskklinga?

axwell  
#94162 Både tre- och fyrtand finns i flera storlekar, anpassade för maskinens kapacitet. Använder olika för 25cc resp 36cc.
Dia 250 resp 290 mm, inga problem så långt.

totte skrev:Använt den en gång och aldrig mer.

Får kontra med "använt fyrtand tidigare, aldrig mer"

Användarvisningsbild

Re: 3 eller 4 tänder på gräs och buskklinga?

totte  
#94172 Som sagt, expert, nej inte jag heller, bara den erfarenhet jag haft av den. Det är ändå en liten som skall vara avpassad för sågen, men jag tycker inte om hur den arbetar och hur det rycker och smäller i sågen om man åker mot en hård gammal slystube t ex. Tror att det är en sågmördare, och den kändes inte effektiv, därför kör jag den inte. Kan ju bero på hur man lär sig att föra den också.

Avatar Fallback

Re: 3 eller 4 tänder på gräs och buskklinga?

axwell  
#94174
totte skrev:Tror att det är en sågmördare,


Det var något åt det hållet Stihl-säljaren menade om hade för stor klinga, extra känsliga är kombimaskiner med delat riggrör.
Men min 36 cc Husq. är från första hälften av 1990-talet, så döden tycks inte ha så bråttom.

Användarvisningsbild

Re: 3 eller 4 tänder på gräs och buskklinga?

totte  
#94182 Min 25 cc Japan-kvarna är från samma tid, har kört den hårt som tusan med snöre och klinga. Men som sagt mycket beror ju på hur man kör och behandlar grejorna med. Finns ju en del som alltid lyckas ha sönder allt dom får i händerna om det är klenare än järnvägsräls.

Avatar Fallback

Re: 3 eller 4 tänder på gräs och buskklinga?

axwell  
#94197
totte skrev:Finns ju en del som alltid lyckas ha sönder allt dom får i händerna om det är klenare än järnvägsräls.


Du har alltför rätt på den punkten, vill inte avslöja mer detaljer, risk för ärekränkning och trolöshet.

Tittade lite närmare på klingorna i morse, alla uttjänta 4-tand hade godstjocklek 2,0 mm, även en billig "Windsor" 3-t och en annan 3-t som "bifogades" med en kinestrimmer.

De 3-t som jag har från märkesrepr. håller 3,5 mm, ett skäl till att massan i klingan inte studsar lika lätt mot torra slystubbar.

Avatar Fallback

Re: 3 eller 4 tänder på gräs och buskklinga?

Phantom  
#94199 Det är ju lite delade meningar vad som passar bäst och från början lutade det åt en 4-tand pga påfrestningarna och aggressiviteten i klingan(samt att jag "fått info" om att den tar gräset bättre, men det vet jag ju inte förrän jag provat själv). Men man får nog också som axwell skriver hålla lite koll på godstjockleken, mer tyngd bakom borde ju ge mindre studs/kast mot torra slystubbar. I sågen jag har finns ju kraften iaf(65cc) så det bör ju inte vara några större problem, men samtidigt vill jag ha minsta möjliga påfrestning/slitage på sågen.
Jag får se om det kanske måste bli en av varje för att se vilken som passar mig och mitt ändamål bäst. Problemet är ju vid pappaledighet att kassan inte svämmar över :roll: Jag får kolla med grannarna här om det är någon som kanske har någon av nämnda klingor som jag kan låna och prova :???:
På sågen sitter iaf en maxiklinga som jag filade på igår och hoppas att jag ska kunna testa lite med den i skogen innan jag får tag på en 3- eller 4 tandad klinga(om det nu inte blir båda :???: )

Det är ju alltid intressant att höra andras synpunkter på vad som passar bäst så alla är ju mer eller mindre "experter" i mina ögon då jag är relativ nybörjare med att köra röjsågen :|

Finns ju en del som alltid lyckas ha sönder allt dom får i händerna om det är klenare än järnvägsräls.
Det är dagens sanning :!:

   TS
Användarvisningsbild

Re: 3 eller 4 tänder på gräs och buskklinga?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94200 Jag kör med 3-tandad och är nöjd med det. Gräset ryker utan problem och även spirea, björk och annat smått och gott. Går stabilt och utan otäcka kast.

Har den större modelen på kniv, av mitt märke. Eftersom jag var tvungen montera bort det vanliga klingskyddet för att kniven skulle få plats, körde jag först utan skydd. Det var och är dumt :oops:
Mina smalben blev inte vackrare av det kan jag säga, så nu har visheten överkommit snålheten och klingskydd är inköpt och påmonterat. Berättar detta bara om det till äventyrs skulle finnas nån som liknar mig därute. Ni vet, samma sort som åker till skogen i vanliga byxorna för "ska bara ta ner ett träd" och sen åker till sjukhuset direkt efter :wink:

Avatar Fallback

Re: 3 eller 4 tänder på gräs och buskklinga?

Phantom  
#94351 Det blev som jag tänkt mig från början, en 4 tandad gräsklinga. Jag har övervägt de svar och synpunkter som lämnats, men kunde ändå inte avvika från min utgångspunkt utan att prova :roll:
Jag börjar med att prova den och blir jag inte nöjd så får jag byta den mot en 3 tand vid ett senare tillfälle.
Hoppas bara att jag snart får tid att ut och testa av det hela :smile:
Klingskydd sitter på samt att stövlar och byxor kommer att användas :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: 3 eller 4 tänder på gräs och buskklinga?

Phantom  
#95584 Den fyrtandade lilla klingan funkar ganska bra faktiskt, förutom att det kom en j***a sten i vägen när jag började. Så det var bara att stänga av och fila om. Som tur var så var jag på min vakt och det gick att rädda klingan genom filning och klingan funkar nu som den ska. Inga problem med lite grövre sly för sågen är stark, men klingan är ju inte gjord för att såga med men det funkar iaf för det jag ska använda den till.
Tyvärr så kan jag inte få på en större klinga ännu, utan får använda en lite mindre än så länge men det finns en större gräsklinga som väntar att få testas...om jag nu får tag på ett extra klingskydd som jag kan modifiera för större klingor.

   TS
Avatar Fallback

Re: 3 eller 4 tänder på gräs och buskklinga?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232043 Jag tänkte tipsa om en bra gräsklinga.
Jag brukar slå rätt mycket gräs med gräsröjare i en slåtterhage (naturreservat), tidigare år har vi använt Husqvarnas 350 mm treuddiga klinga, men det har gått åt rätt många klingor och spetsarna har haft lätt att böja sig uppåt när man kör i sten. Området är f.ö enormt stenrikt.
Fick förra året tips om att Svens Maskin sålde 350 mm treuddade klingor av bra kvalitet, i år köptes 6 sådana men för säkerhets skull garderades med 3 Husqvarna också.
Garderingen visade sig vara onödig, Svens klingor var mycket bättre än Husqvarnas, dom både håller längre och är mindre benägna att böja spetsarna.
Svens kostar 219 kr inkl + frakt, Husqvarnas kostar 365 inkl, hos handlare.
Dock slår det mer gnistor om Svens klingor vid "stensågning" (p.g.a bättre stålkvalité?), så möjligen att det är större risk att tända på torrt gräs.

http://www.skogsverktyg.se/Roejsagsklin ... :3207.html
Eller 20 mm hål:
http://www.skogsverktyg.se/Roejsagsklin ... :3206.html
vs.
http://www.husqvarna.com/se/accessories ... -3-tandad/

Användarvisningsbild

Treuddiga eller fyruddiga klingor

JensSkoog  
#232059 [quote="D Brown"]Jag tänkte tipsa om en bra gräsklinga.
Fick förra året tips om att Svens Maskin sålde 350 mm treuddade klingor av bra kvalitet, i år köptes 6 sådana men för säkerhets skull garderades med 3 Husqvarna också.......

Tackar før tipset. Jag anvender treuddade klingor til min Stihl røjsåg, och er mycket nøgd med det. Provat fyruddiga, men det gick rent før långsamt i det jag jobbar med.

Avatar Fallback

Re: 3 eller 4 tänder på gräs och buskklinga?

BM 35  
#232125 Har för mig att jag sett det finns ett fäste som du kan fästa två bitar av en hydralslang att röja gräs med eller har jag drömt

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).