Arbetskläder för skogen

Pepparspray, personlig skyddsutrustning?

29 inlägg 15147 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Pepparspray, personlig skyddsutrustning?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94221 Fick svar från polisen idag, avslag efter yttrande från RPS.

Möter inte enligt dem kravet på "synnerligt behov".

Hursomhelst så har alla poliser som jag prata med varit väl införstådda i problematiken och varit hur bra som helst att prata med. Likaså med allt folk på länsstyrelsen som jag också dragit in i diskussionen (de har ju beviljat sig själva licens för spray av just samma skäl)

Men polisen har liksom inget val som lagen är skriven. Hade jag hotats av en galen före detta hustru eller nåt sånt hade det nog fungerat, det är för sådant syften lagen är skriven. Får väl se vad de kan hitta på efter valet, kanske nåt parti vill ta i det här.

   TS
Avatar Fallback

Re: Pepparspray, personlig skyddsutrustning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94224 Skriv lite insändare i skogstidningar? Tyckte ämnet var intressant. Här har vi ingen björn, men det är väl det djur som är störts fara för människor i Sverige (ja, om man bortser från bin/getingar förstås).

Användarvisningsbild

Re: Pepparspray, personlig skyddsutrustning?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94284
Mangan skrev:Skriv lite insändare i skogstidningar? Tyckte ämnet var intressant. Här har vi ingen björn, men det är väl det djur som är störts fara för människor i Sverige (ja, om man bortser från bin/getingar förstås).


Tja, jag vet inte. Det bli så jäkla aggresivt runt sånt här i tidningarna, folk skriver och "skriker" ut en massa otrevligheter. Hade mer hoppats på att skogsbolagen och de facken inom skogen skulle driva detta vidare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pepparspray, personlig skyddsutrustning?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94544 Gastuta?
Sån de har på idrottsevenemang.

Ljud kan de väl inte kräva licens för iaf!
Kanske skulle funka med en startpistol också?
Tror nog att björnen reagerar på ljud även om den är på väg att attackera.

Svårt läge det här, jag är lite tveksam till att ta med pepparspray även om det var tillåtet, tänk om man inte får en fullträff utan bara retar upp björnen?
Jag kanske ändrar mig när det blir mer frekventa attacker av björn, just nu är sannolikheten så pass liten att det inte påverkar mig på nåt sätt.

Avatar Fallback

Re: Pepparspray, personlig skyddsutrustning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94553 Jag skulle ha väldigt svårt för att lugnt stå kvar och vänta tills björnen är tillräckligt nära... :-)

Användarvisningsbild

Re: Pepparspray, personlig skyddsutrustning?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94554 jag jobbar mer eller mindre varje dag i björntäta områden, jag tror förvisso att risken att bli attackerad är mycket liten! men man ska inte förlöjliga risken att bli det som vissa vill göra! "det är ingen risk att plocka bär" brukar det heta! men en normal bärplockare kanske tillbringar 5 dagar om året i skogen! skulle tro att jag är i björntäta områden ca 250 dagar om året!

bla så förröjde jag ett skifte för ca 2 veckor sedan, där dom hittat en dödad björnunge! en björnhane var skyldig troligtvis! på samma skifte sprang jag på ett ide där det var nygrävt runt öppningen, men troligtvis ingen "hemma" just då! :smile: helt plötsligt hade jag idet 10m framför mig..... snacka om pulshöjning!! :lol: jag lämnade ett område med 20m radie runt idet, och allt gick väl! men jag är glad att det inte var ett slaget byte eller en nyfiken björnunge som jag helt plötsligt hade framför mig! det är ju lite svårt att höra deras varningsljud när man går med röjsågen!

Om statens viltspårare får använda spray som arbetsskydd när dom är ute å "leker" så borde det vara självklart att tex jag också får det! för det första är jag mer utsatt än dom pga mer tid i skogen! dessutom är jag till 99% själv i skogen, det är inte dom! sen jag har redan licens på 3 klass 1 bössor! skulle dom bössorna vara mindre farliga än sprayet då eller? :grin: ja vi får se vad som händer, jag har själv pratat med polisen om detta,o dom tyckte att det lät som en utmärkt idé ! det vore ju ett solklart fall av disskriminering annars!

Användarvisningsbild

Re: Pepparspray, personlig skyddsutrustning?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94557
Palms skrev:
Svårt läge det här, jag är lite tveksam till att ta med pepparspray även om det var tillåtet, tänk om man inte får en fullträff utan bara retar upp björnen?


Jo, det är lite knepigt läge! men om björnen är så nära så man kan spraya den så är ju frågan om den inte redan är ganska uppretad! så alternativet till en misslyckad sprayning kanske inte är så mycket trevligare!! :grin:


ska nog fasen prova att ansöka jag med! har inte jag "synneriga skäl" så vette tusan!!

Användarvisningsbild

Re: Pepparspray, personlig skyddsutrustning?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94570 [quote=ska nog fasen prova att ansöka jag med! har inte jag "synneriga skäl" så vette tusan!![/quote]

Poliskommisarien i Mora var klart förstående men det är den där typen på rikspolisstyrelsen som inte förstår 😡

Men du är betydligt mer i skogen än jag, så försök gärna. Om inte annat så kanske "droppen urholkar stenen" om tillräckligt många ligger på. De får väl ändra sin tolkning eller stöta på politikerna att de justerar i lagen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pepparspray, personlig skyddsutrustning?

totte  
#94579 Problemet är just skrivningen "synnerliga skäl". Så fort det står det i en lagtext så betyder det "i stort sett inga skäl duger", dvs i varje fall för vanligt folk.

Avatar Fallback

Re: Pepparspray, personlig skyddsutrustning?

Phantom  
#94647
Palms skrev:Gastuta?
Kanske skulle funka med en startpistol också?

Startpistol behöver du också tillstånd för, och det är inte säkert de beviljar det för detta syfte.

Användarvisningsbild

Re: Pepparspray, personlig skyddsutrustning?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119033 Har det hänt något nytt på den här fronten?

Tycker det verkar märkligt att länsstyrelsens gubbar får ha spray men inte skogsarbetaren...

Användarvisningsbild

Re: Pepparspray, personlig skyddsutrustning?

Skogshuggarninorr35  
#119043
Palms skrev:Har det hänt något nytt på den här fronten?

Tycker det verkar märkligt att länsstyrelsens gubbar får ha spray men inte skogsarbetaren...


Det är ju "statens" folk och det vet väl alla vad som gäller med statens folk, dom är i deras egna ögon stöttepelarna i samhället så det är viktigt att dom kan försvara sig.

Användarvisningsbild

Re: Pepparspray, personlig skyddsutrustning?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119051
Skogshuggarninorr35 skrev:
Palms skrev:Har det hänt något nytt på den här fronten?

Tycker det verkar märkligt att länsstyrelsens gubbar får ha spray men inte skogsarbetaren...


Det är ju "statens" folk och det vet väl alla vad som gäller med statens folk, dom är i deras egna ögon stöttepelarna i samhället så det är viktigt att dom kan försvara sig.


Fick dessutom lära mig att alla statlig myndigheter kan självständigt utfärda vapentillstånd till sin egen personal. Det är därför polisen inte är inblandad när det bl.a gäller länsstyrelsefolkets beväpning med olika "vapen".

   TS
Avatar Fallback

Re: Pepparspray, personlig skyddsutrustning?

MNskog  
#119105 Det är igentligen skrämmande vilket förakt myndigheterna visar oss människor som bor och arbetar i skogen.
Jag är själv verksam i norra jämtland som efter den sista björninventeringen klassades som ett av världens brunbjörntätaste områden.
Det är klart att nog kan vi ha gott om björn men måste vi ha mest i världen !
Har det Svenska rovdjursförvaltnings experimentet gått alldeles överstyr. Jag har full förståelse för er i värmland och dalarna som snart troligen är ett av de vargtätaste områdena.

Tillbaka till folkföraktet. Här kommer ett citat från viltskadecenters informationsblad "Leva med björn".

"Om björnen ger sig på dig
Lägg dig ner och spela död för att visa
att du inte längre är ett hot mot björnen.
Ligg på mage eller i fosterställning och
försök skydda nacke och huvud med
händerna. En ryggsäck är ett bra skydd.
Håll dig så lugn och stilla som möjligt.
Björnen går som regel sin väg när den
förstår att du inte utgör ett hot mot den
och avslutar oftast sitt angrepp efter
några tiotal sekunder.
Om björnen inte avbryter sitt angrepp
efter någon minut bör du kämpa emot
med alla krafter. Slå på den med tillgängliga vapen, till exempel en sten, kniv eller
annat föremål. Sikta på björnens ögon,
nos och huvud."


.....inte avbryter sitt angrepp
efter någon minut.

slå på den med tillgängliga vapen, till exempel en sten....

Men hallå, var har det sunda förnuftet tagit vägen !

Bifogar länken så kan ni se att det verkligen står skrivet så:
http://www.viltskadecenter.se/images/stories/Publikationer/friluftsliv_i_bjornomraden.pdf

Det här är nog det största skälet till att du inte fick licens på pepparspray. Total brist på förnuft och en konstig människosyn.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).