Traktorer och processorer

Bälte...

14 inlägg 5011 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bälte...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94238 Hur många är det som använder bälte i traktorn? jag kommer definitivt göra det i framtiden iaf, å jag är glad att ja hade valtran idag, å inte valmet 2105an vi hade förut... för... en bil körde ut framför mej, ja tvärnita å hann få stopp på sin höjd 20cm ifrån backspegeln på bilen... i bilen satt en äldre gubbe som förmodligen trodde att de va dax att hamna i himlen, själv hamnade ja på golvet i traktorn, eller det var att ta i men ja for runt som fasen å slog i knäna i instrumentpanelen... å ja har inte tänkt på att det sitter bälte i, ja menar det har inte gjort det i dom tidigare traktorerna vi haft, men i fortsättningen så kommer ja ha bältet på, för ja hade antagligen gjort illa mej rejält om det nu hade smullit...

ja antar att fler som ja inte tänker på det... men om det tar stopp i 30-40km/h så gör det antagligen jävligt ont...

Ett litet tipps bara, från en som har ont i knäna just nu;)



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Bälte...

Nolltax AB  
#94243 Krock med liten bil är i sig inget problem.
Jag är tung, det är inte du. Plöj....
Kruxet är när man sätter dojan på bromsen.
Ju tyngre fordon desto mer biter bromsen.
Är man oselad singlar man gärna kring i hytten.
Testade en gång i en tankbil, efter att allt stannat upp dammade tsunamin emot bakväggen å halvvägs genom vindrutan var jag. Den rekylen var ej att leka med....

Avatar Fallback

Re: Bälte...

Robertberg  
#94244 Tar man på sig bältet och spänner åt får man även en mindre hoppig resa, ett tips om man har en lite halvtaskig stol!
Dock är det väl kanske inte så många halvtaskiga stolar som har bälte..

Avatar Fallback

Re: Bälte...

inkazar  
#94246 jo nolltax, även en krock med en liten bil gör ont både med traktor och lastbil, det blir inte som att bromsa, för att om man bromsar så saktar fordonet in relativt mjukt, det gör den inte om det smäller, om man håller en fart på.. säg 35-40 och du smäller in i någon som kör ca 50-60 så blir det inte en mjuk bromseffekt på dom ca 5-6 km/h som du saktar ned, ned händer snabbare än du hinner blinka och jag kan lova att du sitter och ojjar dig över knä eller huvudvärk.

även en liten bil väger minst ett halvt ton så de blir en jäkla kraftöverföring. är tyvärr inget matte geni så några exakta siffror kan ja inte ge, någon som kanske kan?

Avatar Fallback

Re: Bälte...

Nolltax AB  
#94248 Alternativt, hade man använt bältet kanske stolen halvtaskig ej varit vart.....

Avatar Fallback

Re: Bälte...

Nolltax AB  
#94252 Inkazar. Trodde jag gjorde just det.....
Om låt säga nio ton gör en "high five" med låt säga 500 kilo i trafiken så torde det kunna liknas med att Tilde de Paula gör en "high five" med han Magnusson....

Avatar Fallback

Re: Bälte...

inkazar  
#94253 nja de funkar inte riktigt så, allt som sitter på människan är bra mycket mer tänj och böjbart än vad stål är.
men låt säga att vi tar din liknelse och förstorar upp allt så får du se vad som egentligen händer med även magnussons hand i den "high fiven" du kommer att se otroliga vibrationer och ryck.
så om den handen vore en traktor så skulle du nog inte sitta rakt upp.

Avatar Fallback

Re: Bälte...

Nolltax AB  
#94256 500 kilo bil. En Fiat 500 måhända.
En lastbil valfri modell, typ en tankbil med en balja på 40 kubikmeter...
inkazar, du har inte körkort för tung trafik.

Avatar Fallback

Re: Bälte...

inkazar  
#94257 nej det har jag inte, men väl 3 stycken inom familjen som jobbar på räddningsverket och ambulans som visat både bilder och gett förklaringar på vad som händer i denna situation.

Avatar Fallback

Re: Bälte...

Nolltax AB  
#94260 Nåväl.
Tung lastbil/traktor plöjer in i en Fiat 500.
Släkten tar hand om skadade från tung lastbil/traktor.
Visst. Varför inte....

Avatar Fallback

Re: Bälte...

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94305 Ett åtdraget bälte sparar ju även kroppen terrängkörning så man slipper spjärna emot så mkt...

inkazar: jag var med när farsan körde över en VW typ 1 med sin Scania LB80 (vikt ca 10 ton dvs rena flugviktaren i sammanhanget). I VW:n satt 2 tanter och föraren såg inte att det var rött ljus så de klippte in i LB strax före bakaxeln. Det skakade bara till lite, den värsta knycken var den egna tvärniten. Scanian fick en bucklig tank och skärm. Folkan var helt platt framför vindrutan och hade dessutom voltat ett varv. tanterna omskakade och en bruten arm.

Du kan inte jämföra impulsen i en high five mellan två händer (ytan i bägges händer får ju lika mkt "stryk"!) med en krock där du sitter i fordon med olika vikt.

MVH
MN

Användarvisningsbild

Re: Bälte...

stegmaster  
#94343 Brukar aldrig bältet för det finns inte i min traktor, och det kommer inte att komma där häller, så lenge jag äger den.
JO JAG VET...........!!!!!
Men jag blir så arg på alt som blir påbjudet, att det blir mer som et protest mot samhellet som vil påbjuda alt möjligt.
Om jag vil dö vid att kroka huvudet mot frontrutan, eller slits i två bitar av denna bältremmen, måste jag vel få bestämma själv? 😡
I Norge ska det vara monterad bälte i traktorer, men inte påbjudet att bruka det, men det er på gång det ochså
JA, jag vet att detta inte er "politisk korrekt" att säga, men man får ju snart inte bestämma nogot själv längre.
Kan lägga til at min onkel dog i en MF35(med snöplog) i 1966, efter att kroka med en ferist( ett sånt gäller som ligger i vägen så att inte djuren kan gå över).
Så vättigt med bälte er det nog, men jag vil bestämma själv över mitt liv. %-( %-(

Användarvisningsbild

Re: Bälte...

Elias  
#94356 Räknade lite på om en 72 tons dispans lastbil som kör mycket här uppe krockar med en 1500 kg personbil. Lastbilen kör 80 kmh och bilen 90 kmh så om de möts perfekt på så skulle lastbilen sacka 7 km/h dvs ner till 73 km i timmen medans bilen satt kvar i fronten. Nu är väl denna beräkningen lite svår eftersom man måste bortse från deformationer och liknande men rent teoretiskt om 2 massor möts i en kollision så blir det såhär.

Avatar Fallback

Re: Bälte...

Martin_N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94479 Jag tror det var NTF som hade simulatorer som simulerade ett tvärstopp från 7 till 0 km/h utan deformations sträcka. De var framtagna för att ge en förståelse för kraften som utvecklas i en krock. Och det blir ett bra ryck i bältet, man klarar inte att hålla emot sig.

Men som Elias skriver så måste man ta med deformationszonernas enegri upptagning på båda fordon för att kunna beräkna den verkliga retardationen.

Men hur ofta är tågvikten på traktorekipaget 72 ton och vad säger att det är en personbil som svänger ut framför dig? Nu är våra traktorer inte utrustade med bälte så jag har inte möjligheten att använda det. Men om traktorn är utrustad med bälte varför inte använda det vid körning på lansväg åtmindstonde?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).