Traktorn i skogen

Belarus T42

117 inlägg 47917 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Belarus T42

Mr_Smurf  
#89611 Har inte bytt i slutväxeln och hjulväxlarna fram än för jag hade inte någon 27:as hylsa för hjulbultarna fram och bak byter jag när jag ändå ska ha loss hjulen för att fixa bromsarna.

Insprutningspumpens avtappning kom jag inte åt så den blev heller inte bytt i, men i övrigt bytte jag alla oljor och transmissionsoljan var intressant i färgen :)

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Belarus T42

4WD  
#89615 Vet inte hur känslig insprutningspumpen är. Slå lite olja i bränsletanken för säkerhets skull.
Ska försöka få tag i nån som har en 4-skärig plog att testa dragkraften med.
De flesta häromkring har såndärn vändbar tung jäkel.
Undrar om T42:an fixar det...

Avatar Fallback

Re: Belarus T42

4WD  
#90058 Har provat att harva med T-42:an. Det är en redig arbetshäst. Mycket nöjd med kraften i den. Svängradien kunde vara bättre, men det kanske beror på att harven var i stelaste laget, den sämsta jag arbetat med
- kverneland-.
Beställt bakrutefjädrarna nu.
Har du åtgärdat mera problem med din Mr_Smurf?

Avatar Fallback

Re: Belarus T42

Mr_Smurf  
#90203 Kul att det funkar med harven, hur många skär var det?

Jag var ute på ett hygge å hämtade ris till majbrasan och framkomligheten var över förväntan, men jag saknade dock att framhjulen inte går att diffspärra när man ska backa och ett av framhjulen hakar i bakom någon rot.

Jag har plockat loss ett bakhjul och tömt oljan i slutväxeln och börjat inspektera bromsbandet.. Det är helt slut och det verkar som man måste demontera en hel del för att komma åt att få loss det.

Jag har däremot hittat en sajt som har delar till våra traktorer och jag har skickat en fråga om de skeppar till Sverige.

http://macar-delovi-belorus.rs/

   TS
Avatar Fallback

Re: Belarus T42

4WD  
#90215 Det är en 43-pinnars skitmaskin på hjul och besvärlig koppling mellan transport- och arbetsläge. I arbetsläge lyfter den inte och i transportläge arbetar den givetvis dåligt. Urdålig att sladda igen slutfåror med.
Ska iväg och handla i helgen tänkte jag; dubbelmontage, harv och såmaskin.
Bra jobbat med bromsar och utlandskontakt.
Sits då? Hittat någe?

Avatar Fallback

Re: Belarus T42

Mr_Smurf  
#91605 Har inte fått något svar från sajten som hade delar, jag ska ta och luska lite mer längre fram när jag har mer tid att skruva i traktorn.. Jag har heller inte tittat något mer efter en sits, det blir också längre fram i sommar.

Just nu roar jag mig med att grusa om framför ladugården, samt en anslutande väg.. Inte helt lätt med enkelverkande hydraulik att styra ut grus och schakta bort jord. Skopan vill hela tiden klättra uppåt tills man får lite tyngd i den å då vill den nästan ta väl mycket istället.

Men det är bara att träna mer så man får rätta tekniken. Jag köpte mig en liten jordskopa, sedan var jag förbi hos mrlynx här på forumet som hjälpte han svetsa om skopans fästen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Belarus T42

4WD  
#91988 Handlade en Wibergsharv som jag tycker brukar göra bra jobb.
Körde färdigt åkern som jag kört med grannens åbäke till harv.
En packning sprack till hydraulpumpen. Troligen var inte övre locket med anslutningar åtdraget tillräckligt.
Den har varit lite fuktig där hela tiden. En ovarsam rörelse med mycket tyngd på hydraularmarna och ett större läckage var ett faktum. Tog mig hem iaf med betydligt mindre i hydraultanken.
Nåt tips var man köper packningarna? Knacka själv i koppar?
Har fått hem men inte dit bakrutegasfjädrarna.
Fixat nya medar till harven, vänt alla billar som jag inte kasserat, satt dit 5-6 st nya, spolat av 2 harvar, traktorn och en vält idag samt tryckt i fett på alla ställen, phu...
Härligt med hjälpsamma människor som kan fixa skopor bl. a.
Kämpa på med lastarträningen, du blir snart virtuos :-). Tycker du T42:an är smidig med lastarn?

Avatar Fallback

Re: Belarus T42

Mr_Smurf  
#91990 Packningen är nog inte så svår att göra själv eller låta någon mekanisk verkstad fixa.

Jo, den är rätt smidig med lastarn tycker jag. Den sticker ju inte ut speciellt mycket framför traktorn så jag har aldrig upplevt att den varit ivägen. Men det hade varit trevligt att kunna trycka med skopan också :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Belarus T42

4WD  
#93430 Hade lite tur med hydraulen som jag fixade ikväll, packningen visade sig vara en enkel o-ring.
Fick en av Hindab i Nässjö, jäkla trevliga.
Passade på att tvätta hydraulfiltret i diesel, mycket bröte i det.
Fyllde i 10 liter motorolja avsedd för våta bromsar eftersom ferguson har denna olja till bl.a. hydral + bromsar.
En del redskap kör jag hydrauliken både med ferguson och belarusen t.ex. huggarvagnen.
Belarusen verkade nöjd med pysslet och hydraulen funkade utan problem igen.
En annan T-42a var till salu på blocket sa en kompis som trodde att man behöver många reservdelar.
Verkar inte behövas nåt särskilt mycket mer än nåt annat fabrikat va?
Hur går det för dej Mr_Smurf?

Avatar Fallback

Re: Belarus T42

Mr_Smurf  
#93916 Såg att T-42:an på blocket blev såld rätt fort, vi får hoppas att köparen av den hittar hit till vår tråd :)

Det har stått lite stilla ett tag nu, men jag hade lite flyt och fick mig en liten luckerharv och en tvåskärig plog helt gratis så nu är potatislandet klart för att sätta potatis troligast på måndag (Vi sätter potatisen lite senare här uppe).

Noli hade bromsband så det löste sig men jag tror jag ska låta en verkstad sköta bytet eftersom man behöver travers för att få isär det.

När jag får lite tid över så ska jag gå igenom hydrauliken och täta lite läckor samt göra något åt elen.. men det får bli längre fram i sommar. Jag misstänker att även har läckage i ventilpaketet för när jag stänger av traktorn så håller inte lastarn sig uppe, på 10-15 minuter har den gått ner. Den sjunker även något när traktorn är igång men inte alls lika mycket.

   TS
Avatar Fallback

Re: Belarus T42

4WD  
#94136 Fick också min fina 2-skäriga överumsplog. Har inte haft möjlighet att prova nåt större än:
Det är lite fjuttigt med 2 skär :-)
Har du kupaggregat till potatisen? Sätter ni mandelpotatis?
Du måste ha bra verkstadskontakter, jag har inte resurser att lämna in nåt på verkstad.
Min hydraul är kanontät; har haft harven i upplyft läge med motorn avslagen och den sjönk inget på den tiden jag bytte alla billar.

Avatar Fallback

Re: Belarus T42

Mr_Smurf  
#94156 Tvåskärig plog var då inga problem, det kändes knappt att man drog något.

Potatissättaren funkar även som kupare, man tar bara bort sättaren från den. Vi sätter mandel och så lite rundpotatis.

Jag har inte så bra verkstadskontakter, men verkstan i grannbyn är rätt vana att skruva Belarus och jag vill inte riskera att jag ska ha sönder något som knapt går få tag på genom att byta själv. Det är inte så mycket man behöver montera bort hjulväxlarna väger säker upp emot 100 kilo och man måste dra dem rätt ut.

Hydrauliken i lyftarmarna bak är tät, men frontlastaren läcker både lite här å där.. men den är ju från 60-talet.

Hur har det gått med din frontlastare? Någon framgång eller har det tinat fram för mycket annat jobb nu?

   TS
Avatar Fallback

Re: Belarus T42

4WD  
#94160 Lastaren är färdigsvetsad men när hydraulen pajjade tappade jag sugen lite.
Det stämmer att tvåskärigt knappt ger nåt motstånd, körde på 2H och 3H. Puttrade runt på tomgång utan ansträngning.
Visste förstås inte om din pärasättare. :-)

Avatar Fallback

Re: Belarus T42

Mr_Smurf  
#94705 Så då var traktorn inlämnad för bromsbyte. Cirka 4 000:- räknade dom med att det skulle gå lös på + eventuella tätningar, bussningar och annat som kan va slitet å behöva bytas. Jag hade med en bok med sprängskisser som de uppskattade :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Belarus T42

4WD  
#95748 Kört lite på trädan med en gammal kultivator. Pressade ned redskapet max med hydraulen och efter några vändor sprack toppstångsfästet på kultivatorn. Behöver en tallrikskumplog. Nån som känner till nån billigare i F-län?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).