Öppna kategorin

Intrång och gallring!!

16 inlägg 8619 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Intrång och gallring!!

joabei  
#93895 Har haft intrång och icke medgiven gallring, ända intill ekonomibyggnad hos mig..
Inga stora arealer 90x50meter men för mig är det illa nog.
Och man blir tydligen lottlös...
Vad ska man göra???



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Intrång och gallring!!

Skogshuggarn  
#93902 Du får nog utveckla det där lite bättre,,,,

Är det manuellhugget?/skördarhugget?/isf vet du vilket bolag?/råder det några oklarheter kring gräns?, och framförallt - har du snackat med ägaren till grannfastigheten?.

Användarvisningsbild

Re: Intrång och gallring!!

Skogshuggarn  
#93903 Det här är egentligen en fråga som skulle passa bättre under ämnet "Skogsfastigheter".

Vill du att vi lyfter över den dit, "joabei"?,,,,

Avatar Fallback

Re: Intrång och gallring!!

joabei  
#93930 Det är skördarhugget, och det var Holmen som hade uppdraget.
Och inga oklarheter med gräns.
Han som snitslade hade tolkat kartan fel!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Intrång och gallring!!

masterchief  
#93932 Borde inte vara omöjligt att få ersättning av Holmen då de nog är rädda om sitt rykte i dessa tider.
Värre om det varit en privat markägare som gjort galet.

Avatar Fallback

Re: Intrång och gallring!!

joabei  
#93939 Vi får dubbla virkespriset och återplantering.
Ock vil slipper tydligen avverkningskostnaden!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Intrång och gallring!!

Skogshuggarn  
#93958 Får inte riktigt ihop det där med plantering i ett gallringsbestånd, men ni har alltså "förlikats" om dubbla
virkesvärdet redan?.

Generellt sett så räknas intrång/skadegörelse och stöld som ganska allvarliga saker, och då ska ersättningskostnaden
vara därefter.

Avatar Fallback

Re: Intrång och gallring!!

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93965 Skriv gärna lite mera utförligt om vad som hänt, virkesmängder, ålder på beståndet, om du själv tänkt gallra, e.t.c, nu är det bara några korthuggna meningar om vad som hänt.
"Vi får dubbla virkespriset och återplantering."
T.ex, är det pengar som redan är på väg, eller är det ett erbjudande du ska ta ställning till?

Vill du ha ämnet flyttat till den lämpligare kategorin "Skogsfastigheter"?

Avatar Fallback

Re: Intrång och gallring!!

joabei  
#94046 I tisdags efter jobbet hörde jag skogsmaskiner i skogen, jag gick ut och kollade och insåg att dom hade gallrat på min mark.
Föraren hoppade ut och jag frågar vad dom håller på med ni hugger på min mark...
Och då är allt igång, jag får kontakt med Holmens ansvariga för avverkningen.
Han skulle komma på Onsdag morgon men då dyker snitslaren upp, och erkänner sitt misstag.
Han undrar vad dom kan ersätta mig med redan på plats.
Jag säger dubbla virkespriset och rensning av riset och ett skadestånd, han tar med sig info till Holmen.
Holmen säger jag till allt utom skadestånd... Totalt c:a 90x50 meter är ytan...
Skogsstyrelsen tyckte att jag skulle göra upp med Hoilmen enl erbjudandet lika tycker LRF.
Bra stöttning där alltså..

   TS
Avatar Fallback

Re: Intrång och gallring!!

joabei  
#94047 Pengarna är inte på väg och ålder på beståndet är c:55.65 år.
Och allt ligger kvar på min mark....

   TS
Avatar Fallback

Re: Intrång och gallring!!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94049 Varför skrev du "man blir tydligen lottlös"? Du fick bra betalt för deras misstag. tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: Intrång och gallring!!

Skogshuggarn  
#94064 Typiskt!

Bolaget erbjuder en "snabb förlikning på plats" sas, för att se om man ev kan klara sig lite billigt undan.
I övrigt är det för många frågetecken som måste rätas ut innan man kan ge en rättvis bedömning
av situationen, och det är tämligen bortkastat i nuläget,,,,,,

Användarvisningsbild

Re: Intrång och gallring!!

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94092
Skogshuggarn skrev:Typiskt!

Bolaget erbjuder en "snabb förlikning på plats" sas, för att se om man ev kan klara sig lite billigt undan.
I övrigt är det för många frågetecken som måste rätas ut innan man kan ge en rättvis bedömning
av situationen, och det är tämligen bortkastat i nuläget,,,,,,


Varför skulle dom inte förlika snabbt ? Lika bra få det överstökat snabbt och smidigt och gå vidare.

Användarvisningsbild

Re: Intrång och gallring!!

Skogshuggarn  
#94134 För skogsbolagen är det naturligtvis bra att komma till en snabb/billig förlikning,,,,speciellt med skogsägare som kanske
är dåligt insatta i de egna rättigheter, och vad som kan anses vara en "skälig ersättningsnivå" för intrånget.
Därför tycker jag, att man bör undvika att ingå förhastade avtal om man känner sig lite osäker, och hellre anlita någon utomstående/sakkunnig som kan göra en rättvis bedömning av läget.

Användarvisningsbild

Re: Intrång och gallring!!

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94383 Vad får dig tro att en eventuell process skulle ge mer betalt till skogsägaren ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).