Bioenergi

bio klippmaskin vs fellerbuncher

15 inlägg 6910 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

bio klippmaskin vs fellerbuncher

ssskogsdrift  
#93909 hei dere

jeg lurer på om det er noen i sverige som bruker feller buncher til å høste bio virke?

rundt her hjemmer går det mye maskiner med kløpp, men jeg vil si at erfaringen er at det er mye skruing å ikke fullt effektiv i produksjonen.

jeg vurdere å kjøpe maskin nå, å vurderer den minste john deere feller buncher, brukt fra statene, jeg vil mene det er en maskin som har 5 ganger så stor effektivitet på både smått å stort virke, men du er avhengi at lassbæreren har sag-gripp for å dele det opp igjen da.
da har du en maskin som er til grovt virke , lite små slitedeler, grovt å slitesterkt,

lurer på hva dere har å si til det ???



   TS
Avatar Fallback

Re: bio klippmaskin vs fellerbuncher

Klas  
#93913 Jag har ingen erfarenhet av feller buncher. Men som du säger borde det vara mycket mer effektivt. Och delar borde ju inte vara några problem. Om man ska ner träd för enbart flisning borde helstams metoden med feller-buncher och en skidder vara mycket snabbare än CTL systemet.

Användarvisningsbild

Re: bio klippmaskin vs fellerbuncher

stegmaster  
#93923 Er det en slik beltemaskin du mener??? :surp:
Isåfall må vel en vanlig gravemaskin(12-16t) med et liknende aggregat være enklere og forsvare økonomisk en slik spesialmaskiner(mulighet for og kunne grave ved behov, eller når det er lite og gjøre), og hvordan blir det med deletilgang på disse her i europa???? :???:
Kjenner disse kun fra diverse tv serier, og etter det jag har sett der virker de ikke akkurat og være feilfrie de heller.
Men absolut morsomt med en slik i Norske skoger. 8)

Avatar Fallback

Re: bio klippmaskin vs fellerbuncher

ssskogsdrift  
#93925 vi har stor tilgang til bio i norgen å de maskinene er jo belte gående ,men når de først er på en drift er de jo effektive, de vi ser på tv tar jo busker på 2 m3 å sånn :)
jeg har pratet med de på john deer e å service å alt sånn er i orden , men tør jeg det da :) hehe

   TS
Avatar Fallback

Re: bio klippmaskin vs fellerbuncher

ssskogsdrift  
#93926 gravemaskin igjen er jo for ueffektiv, må ha kjappe m3 i baret :) å sånn sitvasjonen er i statene får du en maskin som har gått 1200 timmer til 3000 timmer for 180 000 dollar å det er billig, maskin med kløpp blir samma prisen :)

   TS
Avatar Fallback

Re: bio klippmaskin vs fellerbuncher

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93937 Finns det någon länk till bilder på maskinen ni pratar om? Jag blev nyfiken.

Vore kul med lite amerikansk ingenjörskonst (haha!) i nordisk skogar.

Användarvisningsbild

Re: bio klippmaskin vs fellerbuncher

stegmaster  
#93946
Mangan skrev:Finns det någon länk till bilder på maskinen ni pratar om? Jag blev nyfiken.

Vore kul med lite amerikansk ingenjörskonst (haha!) i nordisk skogar.


Håller med, bilder och film vil vi se:
Gissar på något liknande denna?????

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mdESaNNU7Uw[/youtube]

Användarvisningsbild

Re: bio klippmaskin vs fellerbuncher

masterchief  
#93949 Varför inte till åkerkanter mm 8)

Avatar Fallback

Re: bio klippmaskin vs fellerbuncher

Klas  
#93952 Hade kanske funkat utmed kusterna i Sverige, där det i princip bara växer massa ek och annat skit. Nu börjar ju värme verken betala för flisen så det lönar sig nog snart att hugga upp i alla ek kullar och tassa marker runt om i Sverige.

Avatar Fallback

Re: bio klippmaskin vs fellerbuncher

ssskogsdrift  
#94036 ja en slik jd608 jeg har tenkt å kjøpe, de selges billigbrukt i staten 180 000 dollar for en som har gått rundt 2000 timer :)
å den tar jo alt av virke, smått som stort uten problemer :)
vi har mye veikant,jordekanter, tomter å vei arbeid så med en sånn blir det veldig effektivt:)
den er byggd for grov håndtering,så bio må jo gå som en lek hehe

   TS
Användarvisningsbild

Re: bio klippmaskin vs fellerbuncher

Valmet860  
#94060 Ett alternativ som är snarlikt fellerbunchern är ju bracke c16. Var och tittade på en sådan och den verkar ha bra kapacitet på en skördare ialla fall.

http://www.brackeforest.com/app/project ... 16Webb.jpg

Avatar Fallback

Re: bio klippmaskin vs fellerbuncher

ssskogsdrift  
#94067 ja den har jeg sett å :) men blir nok buncher :) hvis det er skruing er det med spett å slegge ihvertfall

   TS
Användarvisningsbild

Re: bio klippmaskin vs fellerbuncher

stegmaster  
#94115
ssskogsdrift skrev:ja den har jeg sett å :) men blir nok buncher :) hvis det er skruing er det med spett å slegge ihvertfall

Ja spennende var dette ihvertfall, så du får holde oss orientert om den videre gangen med dette kjøpsprosjektet.

Avatar Fallback

Re: bio klippmaskin vs fellerbuncher

ssskogsdrift  
#94146 det skal jeg gjøre :) trenger bare sjåfør som kan kjøre 1510en , så jeg får satt ting igang

   TS
Avatar Fallback

Re: bio klippmaskin vs fellerbuncher

Flishogger  
#287261 Denne tråden er spennende. Har ikke hørt noe andre steder. Ble det noe? Nå er det jo bare snakk om gravemaskinklipp.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).