Friluftsliv, Naturturism

ATV Fyrhjuling safari?

12 inlägg 14159 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

ATV Fyrhjuling safari?

Fredrik Reuter  
#93777 Ponera följande:
Du äger en lättillgänglig skog som inte ligger alltför långt ifrån en större stad eller samhälle.
Du har i princip en färdig "bana" i skogen (kombinerat stigar och skogsvägar) som lämpar sig för ATV Fyrhjuling.

Du marknadsför din bana och folk kommer både på kvällar och helger och betalar för att köra på banan med sina egna ATV´s/Fyrhjulingar.
Det går bra och du kan köpa in några ATV´s med utrustning så människor även kan hyra fyrhjulingar av dig och köra på din bana.

Vad är det som skulle sätta stopp för detta?
Får man enl lagar och regler anordna denna typ av aktivitet?
Är det dåligt med kundunderlag eftersom allemansrätten missbrukas och folk kör hej vilt gratis?
Drunkar man i kringjobb kring en dylik tjänst som gör att det inte är lämpligt?

Jag tänkte inte starta en bana själv, men tanken som slog mig var att det säljs ATV´s som aldrig förr, men det är väldigt få svenskar som lagenligt får köra dem i rätt element!?

Hoppas på många svar! :-bd



   TS
Användarvisningsbild

Re: ATV Fyrhjuling safari?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93812 Om jag fattar terrängkörningslagen (1975:1313) rätt, så är all terrängkörning på barmark, utöver jordbruk och skogsbruk, helt förbjuden i hela Sverige. De enda undantagen är väl i princip räddningstjänst. I terränkörningsförordningen (1978:594) finns dock några fler undantag listade från det generella terrängkörningsförbudet på barmark.

En sådan kommersiell bana som du skissar på kräver väl tillstånd från bl.a. länsstyrelsen och kommunen. Jag kan tänka mig att det blir vissa bullerkrav på banan, utöver det vanliga tjafset om markslitage, miljökonsekvensbeskrivning (MKB) m.m.

Några länkar:
* Terrängkörningslagen (1975:1313) http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19751313.htm
* Terrängkörningsförordningen (1978:594) http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19780594.htm
* Naturvårdsverkets allmänna råd (2005:1) http://www.naturvardsverket.se/Document ... 0136-1.pdf

Ett urklipp från Naturvårdsverkets allmänna råd (2005:1), som bör besvara din fråga:

Fråga 14) Får jag anordna fyrhjulingssafari?

Svar: Inte utan dispens från länsstyrelsen. Dispensen kräver särskilda skäl.
En slinga eller ett område som regelbundet kommer att användas för terrängkörning
kan anmälas som en motorbana till kommunen enligt MB.
Kommunen tar ställning till om det är tillåtet och på vilka villkor.

/Niklas
Senast redigerad av Niking tor 10 jun 2010, 11:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: ATV Fyrhjuling safari?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93820 Sen är det så att alla terrängskoterregistrerade fyrhjulingar får köras längs godkända skoterleder.

Avatar Fallback

Re: ATV Fyrhjuling safari?

M_M  
#93822
Sen är det så att alla terrängskoterregistrerade fyrhjulingar får köras längs godkända skoterleder.

Inte på barmark.

Användarvisningsbild

Re: ATV Fyrhjuling safari?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93835
M_M skrev:
Sen är det så att alla terrängskoterregistrerade fyrhjulingar får köras längs godkända skoterleder.

Inte på barmark.


Vilket i praktiken kräver att dessa fyrhjulingar då har band istället för hjul. En sådan bandsats ligger på ca 40-50 lakan.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: ATV Fyrhjuling safari?

Fredrik Reuter  
#93844 Hej på er!
Tack för den infon Niking, det var huvudet på spiken!
Undrar hur svårt det är att få dispens och beviljande av att bygga en motorbana.

   TS
Avatar Fallback

Re: ATV Fyrhjuling safari?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93850 När jag var på kurs hos terränghjulingsutbildarna sa han att han hade ett tillstånd och stod under kommunal tillsyn för sin miljöfarliga verksamhet, det var ett villkor för att få köra i terrängen i utbildningssyfte.

Avatar Fallback

Re: ATV Fyrhjuling safari?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93856 Kolla med motorklubbarna runt omikring, de som har cross eller 4x4-bana. Tror tyvärr inte att själva skogsinnehavet är nyckeln till det hela-

Avatar Fallback

Re: ATV Fyrhjuling safari?

Mickev  
#93914 Det är inte omöjligt. Som tidigare skrivits måste du söka tillstånd för att få göra en bana och köra på den. Det är helt klart en fördel att du har egen mark där du planerat att anlägga banan och det är även en fördel att den som du säger redan finns till stora delar genom naturliga stigar samt skogsvägar.

Börja med att gå till kommunen/länsstyrelsen och kör med öppna kort. Berätta dina planer och området, se sedan till att få med dig en person därifrån som du kan visa dina planer. Du har en klar fördel också om du kan lägga fram det på rätt sätt. Tex "jag har dessa planer och dessa förutsättningar, vad krävs det för att jag ska få genomföra detta".

De finns en by inte alltför långt härifrån som fått en bana godkänd för att fungera som safarislinga under deras årliga atv träff.

Kom ihåg att du inte får närma dig en myr... dom är heligare än gud själv ungefär.

Användarvisningsbild

Re: ATV Fyrhjuling safari?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93936
M_M skrev:
Sen är det så att alla terrängskoterregistrerade fyrhjulingar får köras längs godkända skoterleder.

Inte på barmark.


Aha, det visste jag inte :surp:

Användarvisningsbild

Re: ATV Fyrhjuling safari?

halvproffs  
#93953 M_M skrev:
Sen är det så att alla terrängskoterregistrerade fyrhjulingar får köras längs godkända skoterleder.

(Inte på barmark.)
Sen ger Länsstyrelsen tillstånd för torvbrytning hur lättvindligt som helst, för då ligger myren under minerallagen. Snacka om att förstöra en fin myr!

Avatar Fallback

Re: ATV Fyrhjuling safari?

MudNutz  
#100293 Jag ser inte problemet - klart att man kan anlägga en led. Visst kommer kommunen kanske att vilja inspektera den mot en kostnad men inte större än att det ändå kommer vara mycket lönsamt.

I Avesta kostade det 10.000:- att få alla tillstånd och vi kommer få en årlig kostnad om 4.700:- i inspektionsavgift.

I dagsläget har leden ca 40 medlemmar i den lokala ATV klubben och lite då och då arrangeras det körning med inbjudna som då betalar 150:- per körning.

När vi åker på ATV träffar brukar vi betala mellan 300:- och 500:- per helg för att få köra på ett område eller en led. Hur många skoterägare skulle göra det? Till detta kommer sen boende och helpension så en helg brukar hamna på ca 1500:-

Oftast brukar vi bli mellan 10 och 30 deltagare men inte sällan kan antalet bli uppemot ett 100 tal.

Enkelt räkne exempel: 2 träffar per år x 30 förare x 1500:- = 90.000:- (räkna sen bort omkostnden och se om det är lönsamt) Kan man sen erbjuda varierad och avancerad körning kan man nog räkna med att samma besökare vill återkomma ca 4 ggr per år MINST....

Inom Svenska ATV föreningen arrangerar vi just träffar för våra medlemmar och kravet för att få komma är att man accepterar környkterhet och våra miljökrav (vi har tämligen stora krav på hur man kör och för sig i skog och mark)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).