Motorsåg och handhållet

Fett i vinkelväxel.

30 inlägg 41146 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fett i vinkelväxel.

johan eriksson  
#93476 Och äntligen så har fettet kommit i \:D/
Hade en fundering på om man skulle var så pass seriös så man skulle plocka isär växeln och göra riktigt rent innan man häller i det nya fettet, är det bökigt att få ihop det sedan? isär brukar ju alltid gå :D Kanske man skulle försöka att hitta en v-handbok.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Fett i vinkelväxel.

61851@telia.com  
#93610 Hej
Tänkte göra ett litet snedspår på den här tråden , är det någon av er som har satt på en fettnippel på vinkelväxelmuttern så att man kan använda en fettpump istället för att försöka få ner fettet med tub vilket kan vara lite krångligt.
är detta möjligt eller måste man göra ett litet hål till för att få ut ev, luft i vinkelväxeln.
en liten ide jag har funderat på ett tag men inte provat än.

Avatar Fallback

Re: Fett i vinkelväxel.

Robertberg  
#93620 Vad har du upplevt för problem med att tuba fett i hålet?

Själv tycker jag inte att det är särskilt mycket svårare än att ta senap på korven.

Att hålla koll på nivån lär väl bli desto svårara med en nippel?

Användarvisningsbild

Re: Fett i vinkelväxel.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93638 Jag har sett det, det finns nog färdiga o köpa nånstans.

Aja... Så krångligt är det inte o putta i lite fett väl?
Det blir inte mycket mindre med fett spruta...

Avatar Fallback

Re: Fett i vinkelväxel.

61851@telia.com  
#93685 Ok ! speciellt krångligt är det ju inte ,men lite kladdigt brukar det vara.
tyckte att det kunde vara en bra ide.
Om Mange har sett färdiga att köpa så bör det ju fungera i allafall.
kör hårt i skogen.....

Användarvisningsbild

Re: Fett i vinkelväxel.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93704 Jag har ett par här jag helt sonika plockat av.

Avatar Fallback

Re: Fett i vinkelväxel.

61851@telia.com  
#93751 Ingen bra ide med andra ord.
tackar för infot.

Avatar Fallback

Re: Fett i vinkelväxel.

senmathal  
#93754
nisse skrev:Enligt en Hva-mek berodde de flesta ras på för lite alt. för mycket fett i växeln. Om de nu är så känsliga för det,varför finns det ingen vettig nivåmätare? Blir alltid lite mellan tumme o pekfinger när det skall fyllas.

/Nisse


Kan ibland bli lite skeptisk till sådana uttalanden. Hur kan man veta att en vinkelväxel pajat av för mycket fett? En annan sak är det ju om alla pajade växlar saknade fett, då är ju orsaken ganska uppenbar. Men nu visar det sig att även växlar fyllda med fett pajar. Ja då säger man att det varit för mycket fett i växeln. Ett sätt att få problemet ägarrelaterat kanske. Det är möjligt att det är så men det skulle vara roligt att veta anledningen till att en vinkelväxel pajar av för mycket fett.

Sedan är det väl alltid ett problem med att fettet kan åka åt sidan ut i kanterna. De flesta växlar är väl av den anledningen smorda av olja. Men ibland fungerar inte olja som t. ex i en rösjsåg.

/Mats

Användarvisningsbild

Re: Fett i vinkelväxel.

masterchief  
#93761 Har man för mycket fettt så blåser man packboxen uppåt varpå vinkelväxeln går med för lite fett.
Men axeln blir välsmord 8)

Användarvisningsbild

Re: Fett i vinkelväxel.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93769 Jo visst blir det lyft i packboxen!

Sen kan ju tilläggas att de flesta fetter är bara i fast form kalla. Lite värme och de blir flytande.

Avatar Fallback

Re: Fett i vinkelväxel.

senmathal  
#93802 Jo det förstås men då pajar den ju lika fullt pga av för lite fett. Men hur ofta händer det? Antar att man får pressa i rejält med fett om en så lite mängd ska expandera så mycket att packboxen flyger. Eller är det så att packboxen åker iväg när man pressar i fettet utan att smörjaren upptäckker det? I så fall är jag med på banan.

Jag antar att vitsen med fett i så små växlar är att det lilla som finns där måste stanna kvar. Med olja så skulle det misnta läckage snabbt tömma växelhuset på olja. Ett problem som inte är helt ovanligt på båtmotorer som ju använder olja. Kanske på grund av den effektiva kylningen i vattnet. Fett skulle aldrig bli flytande där. Men det är bara rena spekulationer från min sida :)

/Mats

Avatar Fallback

Re: Fett i vinkelväxel.

Nonkan  
#93870 Kan tillägga i debatten att det är oerhört ovanligt med växelras, iaf hos oss. Vanligaste felet på vinkelväxlar är att huset spricker när man kör med slö klinga och försöker slå av träden eller när gräsklinga används på för grova saker.

Avatar Fallback

Re: Fett i vinkelväxel.

Greaser  
#302578
totte skrev:Vanliga universlfetter bör man undvika, deras egenskaper är mer anpassade för lager i lägre temperaturer, en röjsågsväxel kan bli mycket varm. Dom har också högre viskositet och när fettet slungas ut mot väggarna i huset så blir det sittande kvar där så det blir ett hålrum i mitten just där man vill ha smörjning. Bra kuggväxelfetter är lite mer lättflytande och har mycket hög vidhäftning så att de fastnar bättre mot kuggarna trots den höga hastigheten.


Helt rätt, det här är ett specialfett även om det inte finns så mycket att läsa om det. En växel som snurrar upp till 13 500 rpm är inget man ska smörja med "det som råkar stå på hyllan". Ett NLGI 0 eller NLGI 00 (konsistensen) krävs för växellådor för att fettet ska rinna tillbaks ner i växeln dessutom. Sen beter sig en växel väldigt annorlunda mot ett lager, och speciellt i de där hastigheterna. Så spara haverierna och kör med rekommenderat smörjfett. Det där är väldigt noga uttestat.

Avatar Fallback

Re: Fett i vinkelväxel.

jannee  
#302594 För lite och för mycket skämmer allt, även när det gäller fett i vinkelväxeln - är något att tänka på.

Avatar Fallback

Re: Fett i vinkelväxel.

ÅsaNisse  
#302596 Så sa vår gamle doktor i stan också förr i tiden. Ordinationen var frisk luft vatten och brännvin. :ugeek:

För mycket fett i en transmission, var det vara må, ger hög värme. Det kan i sin tur ge lagerras, om det inte hinner läcka ut så det svalnar.
Min gamla Husqvarna är det inga problem för när det blir för mycket ser jag det på byxorna omgående. :P

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).