Gallring

1:a eller 2:a gallring?

9 inlägg 5115 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

1:a eller 2:a gallring?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93654 En liten avdelning som jag ska gallra består av ca 65-70 årig skog, ca 0.9 Ha. 80% gran. Är det en 1:a eller 2:a gallring, eller egentligen, kan jag räkna med att få ut timmer (3,6 m) ur en sådan så det ger nåt, om jag gör det själv? Det som inte blir timmer får bli ved, kan inte hantera massalängderna (4,5m) som krävs, på egen hand.

Eller är det en omöjlig fråga kanske, beror väl på hur skogen ser ut kanske. Men det är rak fina granar som ser friska ut. :smile: Aldrig gallrat men väl röjt.



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: 1:a eller 2:a gallring?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93659 Om det inte är gallrat innan, så lär det bli förstagallring. :)

Användarvisningsbild

Re: 1:a eller 2:a gallring?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93660
Mangan skrev:Om det inte är gallrat innan, så lär det bli förstagallring. :)


Aha, så enkelt alltså, trodde de hade nåt med trädens ålder att göra :oops:

   TS
Avatar Fallback

Re: 1:a eller 2:a gallring?

axwell  
#93661 Strunta i vad det räknas i för siffra, det är en kvalitetsgallring antar jag. Dvs ta bort krokigt, dubbeltopp, vargar och annat som upptar dyrbar plats.
Här accepteras massabitar från 290 till 550 men medel bör väl vara över 350 cm. Om vi rensorterar färsk/frisk granmassa blir det några 10:or upp, brukar vara eftertraktat sommartid(färskvara).

Användarvisningsbild

Re: 1:a eller 2:a gallring?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93662 I prislistan (Mellanskog) står det "fallande längder 3- 5,50, eftersträva 4,5". Men det står i och för sig inte att det måste vara 4,5 endast att "standardlängd 3 meter belastas med 15 kr prisavdrag". Så med andra ord om jag håller mig mellan 3-3,6 så borde det fungera. Och det klarar jag med mina grejor utan att slita sönder dem. :smile:

Så "axwell", det var en bra ide, jag provar. Men den andra frågan då, kan man få ut sågtimmer ur granar som är en 65-70 år. Har flera som stå väldigt nära varandra och där bör väl en och annan tas bort. Eller blir allt massa även av de som är raka nog för timmer?

   TS
Användarvisningsbild

Re: 1:a eller 2:a gallring?

Torparn79  
#93664 klarar dom minimidiametern (toppmått) så blir det ju timmer, skog i den åldern borde ju kunna ge 2 stockar/stam även i dina trakter tycker jag, såvida den inte har stått för trångt, då brukar ju tillväxten vara dålig, alltså klen diameter..

Avatar Fallback

Re: 1:a eller 2:a gallring?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93667 Var noga med att ta ut det klentimmer som går att få ut. Det höjer intäkten betydligt.

Användarvisningsbild

Re: 1:a eller 2:a gallring?

halvproffs  
#93670 Är du säker på att skogen är så gammal? Granskog i den åldern brukar bli slutavverkningsbar. Risken finns att det är röta i granarna när dom stått så tätt pga näringbrist.

Avatar Fallback

Re: 1:a eller 2:a gallring?

axwell  
#93671
Uvskogen skrev:Så "axwell", det var en bra ide, jag provar. Men den andra frågan då, kan man få ut sågtimmer ur granar som är en 65-70 år. Har flera som stå väldigt nära varandra och där bör väl en och annan tas bort. Eller blir allt massa även av de som är raka nog för timmer?


Kör så det ryker, om sågen, men om du avverkar nu under tjälfri period så bör du vara förtjänt av extra premietillägg. Tidigare när det fanns fler timmerklasser var det ofta träd i den åldern som kunde lite bättre klassning tack vare friskare och mindre dia. på kvistarna.
Jag är övertygad om att du fixar detta.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).