Skördare

Valmet 931 provkörning

90 inlägg 27271 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valmet 931

mrme  
#80706
Maldas skrev:Du sa det själv, JD har ingen dämpning ännu. Tror det inom kort kommer vara std hos alla tillverkare.
Tror jag kryper in i idet igen.


sov gott

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 931

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80715 Har oxå funderat på de där me E hyttens upphängning, borde det inte gå att montera typ krandämpare på cyl som styr tilten å få dämpming? i teorin känns de som det borde bli som rottnes men medsvängande och tiltande.

Avatar Fallback

Re: Valmet 931

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80721 Har också tänkt på det att det borde gå och sätta ackumulatorer och få en slags dämpning?! fast det är ju bara spekulationer förstås, är det så enkelt så borde dom ju reda gjort det.
Men några som provat 1510an säger att den inte går så mycket mjukare men att det är skönt att sitta plant och snurra.

Avatar Fallback

Re: Valmet 931

erik1234  
#81052
85-35 skrev:
Temlav skrev:
novis?? skrev:att elda upp en valmet gör inget fabriken vill gärna ha lite attt göra dom har snart samma kapasitet som tigercat i hede :lol:


Jaaa, du måtte verkligen ha missat vad som händer i skogsbranschen...

Det är full fart på fabriken i Umeå.
Komatsu Forest (som tillverkar Valmet-maskinerna) har precis återanställt de senaste 42 st som blev uppsagda när marknaden tvärdog. (hur många är de totalt i Hede??)
Dessutom måste de anställa ytterligare ett gäng på konstruktörssidan.

http://www.komatsuforest.com/default.aspx?id=1333

konstruktörer skulle dom ha anställt för länge sen :lol: Finns väll ingen ledig på john-deere :lol:

Det tror inte jag heller dom slutade när fabriken flyttade till Finland!!!!!!!

Avatar Fallback

Re: Valmet 931

novis??  
#93642 du mrme jag har nu varit å prövat 931/365 ja det var nytt å fint stor hytt bakom föraren?samma oljud på sväng växeln var det EME spakar gjorde att jag ej han bli någon virutios på aggregat körning ssssynd att det ej var sekvensstyrning jaja aggregatet gick lungt o fint sågen förvånade mig den gick riktigt bra terrängen var pannkaks lik så hur den klättrar vet ja ejhoppas att priset blir bra så att man får pröva en i 6500t ellerså ps han som körde 931 hade kört JD i emmabodatrakten han berömde sin arbetsgivare mest :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Valmet 931

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93655
novis?? skrev:du mrme jag har nu varit å prövat 931/365 ja det var nytt å fint stor hytt bakom föraren?samma oljud på sväng växeln var det EME spakar gjorde att jag ej han bli någon virutios på aggregat körning ssssynd att det ej var sekvensstyrning jaja aggregatet gick lungt o fint sågen förvånade mig den gick riktigt bra terrängen var pannkaks lik så hur den klättrar vet ja ejhoppas att priset blir bra så att man får pröva en i 6500t ellerså ps han som körde 931 hade kört JD i emmabodatrakten han berömde sin arbetsgivare mest :mrgreen:


Du kan ju inte mena att den hade sama oljud på svängen??
Jag har varit in i två st och dom var då tysta båda två!

Avatar Fallback

Re: Valmet 931

novis??  
#93665
Valmet 890 skrev:
novis?? skrev:du mrme jag har nu varit å prövat 931/365 ja det var nytt å fint stor hytt bakom föraren?samma oljud på sväng växeln var det EME spakar gjorde att jag ej han bli någon virutios på aggregat körning ssssynd att det ej var sekvensstyrning jaja aggregatet gick lungt o fint sågen förvånade mig den gick riktigt bra terrängen var pannkaks lik så hur den klättrar vet ja ejhoppas att priset blir bra så att man får pröva en i 6500t ellerså ps han som körde 931 hade kört JD i emmabodatrakten han berömde sin arbetsgivare mest :mrgreen:


Du kan ju inte mena att den hade sama oljud på svängen??
Jag har varit in i två st och dom var då tysta båda två!

ja endera var det fel på demon :grin: eller så ska det råma i den å hur jävla illa låter då 911 inge fel på maskinen men tyst sväng växel never

Avatar Fallback

Re: Valmet 931

mrme  
#93694 har tyvärr inte kört 931an, kom ju aldrig nån demo :???: men 911 är bara för bedrövlig eme spakarna likaså går ju inte jämföra mot andra märken vad de gäller förarkomfort.

Har hört att en 941 ägare kallar den för taxen för de tar sej fram så dåligt å de säger väl en del om dom röda, å de ger ju vatten på min kvarn. Känns som att de är dax att ta fram en ny modell av skördare för valmet,släpp konceptet å hitta på nått nytt de tror ja kan locka över kunder från andra märken.

Grattis å välkommen över till den ljusa sidan novis, hörde en del rykten om att du var riktigt sugen på en röd men de var kanske övergående, men hoppas ni får en kanondeal på en 931 men ja tvivlar på att ni kommer att behålla den så länge som 6500tim i den terräng ni har :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 931

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93723
mrme skrev:har tyvärr inte kört 931an, kom ju aldrig nån demo :???: men 911 är bara för bedrövlig eme spakarna likaså går ju inte jämföra mot andra märken vad de gäller förarkomfort.

Har hört att en 941 ägare kallar den för taxen för de tar sej fram så dåligt å de säger väl en del om dom röda, å de ger ju vatten på min kvarn. Känns som att de är dax att ta fram en ny modell av skördare för valmet,släpp konceptet å hitta på nått nytt de tror ja kan locka över kunder från andra märken.

Grattis å välkommen över till den ljusa sidan novis, hörde en del rykten om att du var riktigt sugen på en röd men de var kanske övergående, men hoppas ni får en kanondeal på en 931 men ja tvivlar på att ni kommer att behålla den så länge som 6500tim i den terräng ni har :mrgreen:


31an är iaf tyst annars är det nåt fel....
Har en kusin som gått från 1270D till 31a nu i våras dom har väl kört 500 tim nu och jag har hållit på fråga över komforten, och inte hörs den då vara sämre än i den gröna dom hade, snarare bättre eftersom 31an är så stabil och står så stumt. 1270 kunde visst ruska om dig riktigt rejält om du körde ltie grövre skog speciellt uppför och nerför. Smällar från aggregatet kanske känns lite mer i den röde men maskin står och rör sig mindre än den gröna.
41an är ganska så stel i terrängen pga av sina stenålders 890 boggilådor och så är den lägre under bakaxeln än vad en 911 är. 41an och 890n skulle behöva få sig nya boggilådor så är det bara, men det verkar ju aldrig komma!

Avatar Fallback

Re: Valmet 931

sikka  
#93728 Håller nog med Novis om det där svängväxel,890 verkar inte ha provat nån 1270D i grov skog,vi har provat 931 i medelgrovskog o man vill inte ha dessa stötar i kroppen :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Valmet 931

mrme  
#93767 31an är iaf tyst annars är det nåt fel....
Har en kusin som gått från 1270D till 31a nu i våras dom har väl kört 500 tim nu och jag har hållit på fråga över komforten, och inte hörs den då vara sämre än i den gröna dom hade, snarare bättre eftersom 31an är så stabil och står så stumt. 1270 kunde visst ruska om dig riktigt rejält om du körde ltie grövre skog speciellt uppför och nerför. Smällar från aggregatet kanske känns lite mer i den röde men maskin står och rör sig mindre än den gröna.
41an är ganska så stel i terrängen pga av sina stenålders 890 boggilådor och så är den lägre under bakaxeln än vad en 911 är. 41an och 890n skulle behöva få sig nya boggilådor så är det bara, men det verkar ju aldrig komma![/quote]

Nya 1270e är tokstabil med 414 flerträdshantering och 11,5 meters kran600hjul,vätska och band. Så stoppar man en 9,5m kran 710 hjul och 480 så tvivlar ja på att den är ruskigare än 931an.
Vet inte skillnaden i stabilitet mellan d och e men den nya är stabilare sägs det, och har du inte hört nått om skillnaden mellan hans "gamla d" coh nya 31an måste de vara ett grymt bra betyg för gamlingen för ja har bara hört positivt från dom som gått från D till E stor skillnad tydligen.

Debatten är igång igen men nu lämnar ja den här tråden för alla vet va ja tycker. Håller tummarna för att valmet släpper en till modell med kranen nån annastans för då kan vi nog börja jämföra med andra märken men inte före skillnaden är för stor.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 931

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93781
mrme skrev:31an är iaf tyst annars är det nåt fel....
Har en kusin som gått från 1270D till 31a nu i våras dom har väl kört 500 tim nu och jag har hållit på fråga över komforten, och inte hörs den då vara sämre än i den gröna dom hade, snarare bättre eftersom 31an är så stabil och står så stumt. 1270 kunde visst ruska om dig riktigt rejält om du körde ltie grövre skog speciellt uppför och nerför. Smällar från aggregatet kanske känns lite mer i den röde men maskin står och rör sig mindre än den gröna.
41an är ganska så stel i terrängen pga av sina stenålders 890 boggilådor och så är den lägre under bakaxeln än vad en 911 är. 41an och 890n skulle behöva få sig nya boggilådor så är det bara, men det verkar ju aldrig komma!


Nya 1270e är tokstabil med 414 flerträdshantering och 11,5 meters kran600hjul,vätska och band. Så stoppar man en 9,5m kran 710 hjul och 480 så tvivlar ja på att den är ruskigare än 931an.
Vet inte skillnaden i stabilitet mellan d och e men den nya är stabilare sägs det, och har du inte hört nått om skillnaden mellan hans "gamla d" coh nya 31an måste de vara ett grymt bra betyg för gamlingen för ja har bara hört positivt från dom som gått från D till E stor skillnad tydligen.

Debatten är igång igen men nu lämnar ja den här tråden för alla vet va ja tycker. Håller tummarna för att valmet släpper en till modell med kranen nån annastans för då kan vi nog börja jämföra med andra märken men inte före skillnaden är för stor.[/quote]

Jag har hört en massa gott om skillnaden mellan den gamla och den nya, det enda negativa är nog att den har varit dåligt ihopskruvad med en hel del lösa slangkopplingar osv.
Ska fara och prova den rejält nu då man får tid nån gång....

Valmet kommer nog aldrig nånsin att sätta kranen nån annanstans skulle jag tro, man får nog även i framtiden välja om man alltid vill ha fri sikt och ta nån extra smäll ibland eller sitta lite lugnare och se lite sämre.
Smaken är ju som baken, själv skulle jag kunna tänka mig både rött och grönt så vi får väl ta en grön nästa gång så vi får jämföra ordentligt :)
Valmet skulle väl kunna fundera ut nån dämpad hytt som ändå är medsvängande med kranen på sidan, då jäklar ;)

Användarvisningsbild

Re: Valmet 931

Jimmy Jonasson  
#193619 Vet att den här tråden är gammal men jag måste skriva några rader ang den här märkesstriden :)

Jag har kört valmet 901.3/LogMax5000 med eme och 901.4/350 med eme. jag producerade riktigt bra men det var skakigt och bullrigt i hytten, helst i .4an för det var en j-vla 4hjuling! 😡

Provat JD's E-maskiner, 1070E och 1170E, och en 1270E med 1470's pump med 414 i 3 dagar och första dagen körde jag 242 m3 i 0,29 skog. Den var lättkörd och skön komfort helt klart, blev aldrig riktigt van att ha en kran mitt i synfältet dock. Sen när man skulle tilta eller pulsöppna saknade man Valmeten..

Nu på sistone har jag kört Ecolog 580 och 590 i några veckor och i måndags körde jag 416 m3 i 0.66 skog (på typ 11 tim), där har jag lagt knapparna exakt som jag vill ha dom. Men det känns som en kalle anka-maskin, ful färg och sopig känsla, inte alls som kvalitetsmaskinerna jag tkr dom röda o gröna är.

Framöver har jag möjligheten att påverka vilken skördare jag ska köra och jag vet vad jag vill ha: en röd. Jag tycker JD har snyggare inredning och skönare komfort och EcoLogen har enl mig en del innovativa lösningar såsom läslampa och alltid framåtväxeln i, man trycker in en pedal under tiden man vill backa. Never the less, Valmet är maskinen för mig, suverän fingertoppskänsla eftersom det är dom jag kört mest, jag kan skruva bättre i dom och jag känner meken mkt bra :) Skulle jag fått bestämma skulle jag tagit det bästa från maskinerna jag testat och stoppat in i Valmeten (eller Komatsun som den heter nu), inredning och palletutseendet från JD, kanske luftfjädringen från Rottne, dubbla pumpar fr Ecologen :) Men smaken är som baken, bara alla är nöjda och glada så får dom köra vilka maskiner dom vill :)

Avatar Fallback

Re: Valmet 931

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193642 Jag valde 1270E it4. Kör 468 fub i 0,51 skog på 11 timmar. Har dubbla pumpar och en dieselförbrukning under 0,5 liter per timmen. Bäst är att skotaren inte har en chans :-)

Användarvisningsbild

Re: Valmet 931

Jimmy Jonasson  
#193650 Han menar såklart <0,5l/m3 :wink: Jaså, jag har bara en pump i min gamla 590c, men behöver du två pumpar så ska du inte skämmas över det ;)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).