Små skogsmaskiner och övriga maskiner

v70 diesel -köpläge?

12 inlägg 11791 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

v70 diesel -köpläge?

Axl  
#93422 Ska kolla på en v70 diesel i helgen. Har inte koll på årsmodell men den har gått drygt 35000 mil så det är nog en 01-03. Är det bra bilar? Är det dumt att köpa en bil med så många mil på mätaren? Finns det några särskilda svagheter? Den har gått på en hel del dåliga vägar... Vad kan vara ett vettigt pris?



   TS
Användarvisningsbild

Re: v70 diesel -köpläge?

totte  
#93426 Vet egentligen inget om V70, men allmänt för en bil som gått så mycket och på dåliga vägar är att kolla dämpare, fjäderben, och överhuvudtaget hjulställen och dess infästningar och styrningen. Det är där det tar mest stryk på usla vägar.

Avatar Fallback

Re: v70 diesel -köpläge?

Gubben  
#93462 Jag har själv en v70 d5 -02 som går som ett spjut. Den är dessutom bränsle snål och det är dom fram till -05 då dom satte in partikelfilter. Då gick förbrukningen upp2 deciliter. Det ända man ska se upp med är automatlådorna som brukar paja vid 30 000 mil.

Avatar Fallback

Re: v70 diesel -köpläge?

dexter  
#93465 35000mil.. de är ett par vändor runt jorden. ja skulle inte ha köpt den, men ett accepterat pris på den me de milen. 40 000kr max 45 000kr.

i övrigt är v70 väldigt fina bilar, dom går bra. dock vet ja inte mycke om dieselbränarna. men de är som totte säger, kolla allt de där. framför allt, kolla UNDER bilen me.

Avatar Fallback

Re: v70 diesel -köpläge?

inkazar  
#93466 jag vet inte, jag skulle nog inte köpe en långmilare privat, känns som att om det blir problem så står man där med händerna i fickorna å ser ut som Homer Simpson...

Avatar Fallback

Re: v70 diesel -köpläge?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93467 35000 mil.... det är väl då en diesel bil börjar bli inkörd i motorn?... kolla taxibilar som gått 70000 mil utan fel... ja håller inte med om att milen är så jävla viktiga egentligen utan snarare intervallerna, alltså i regel så ska man inte köpa en bil som gått mella 15000-20000 mil har en bekant bilmek sagt till mej, det är i det intervallet det mesta som ska gå sönder gör det, så köper man en bil som gått ca 20000 å lite mer... då är det mesta redan bytt, å då kanske man klarar sej i 20000 mil till?!?!?....

Men med dagens bilar så kan man få världens problem med en "ny" bil med 0 mil på mätaren å sen få leva med dom problemen resten av tiden man har bilen...

jag har haft flera vw dieslar, passat å caddy, med 1.9tdi motorn, å dom hade gått mellan 30-40000 mil när ja köpte dom å båda gick ca 5000-8000 mil utan att göra nått mer än serva....

Men detta är givetvis min personliga åsikt å funderingar, ja lägger så lite ja kan på bilar å då blir det "långmilare" om man ska få nått som är någorlunda "nytt";)

Avatar Fallback

Re: v70 diesel -köpläge?

Axl  
#93483 Det var ingen diesel... jag tog för givet att det var en diesel eftersom den varit företagsbil men det var en bensinare så då får det va. Men tack för synpunkterna kan vara användbara när nästa objekt dyker upp!

   TS
Avatar Fallback

Re: v70 diesel -köpläge?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93488 Är det någon större skillnad i t.ex gångkultur och hållbarhet mellan Tdi och D5 motorn i V70n?

Avatar Fallback

Re: v70 diesel -köpläge?

Gubben  
#93572 D5:an är volvos egen motor. Tdi:n är audis motor.

Avatar Fallback

Re: v70 diesel -köpläge?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93574
Gubben skrev:D5:an är volvos egen motor. Tdi:n är audis motor.


Ja visst, men det jag undrade över var skillnader i t.ex gångkultur och hållbarhet. Om det finns några typiska för & emot.
En ny konstruktion är ju modernare än den före, men en beprövad konstruktion kan ju ha sina fördelar på andra sätt efter 40.000 mil....
T.ex så var det ju någon konstruktion på Yamahamotorn som efter några år visade sig vara mindre bra uttänkt, och PRV-motorns rykte har ju inte heller vart det bästa genom åren.

Användarvisningsbild

Re: v70 diesel -köpläge?

Robin  
#93983 Visst går dom långt, men jag tycker dom brukar vara allmänt slut många av långmilarna. Dock ser man ju flera exempel på 50-60 tusen milar epå blocket så nog håller dom. -06 kom partikelfiltret.
En sak är säker, en långmilare ska vara billig.

Användarvisningsbild

Re: v70 diesel -köpläge?

halvproffs  
#94019 Körde en V70 diesel ca 20 mil i Fredags. Den hade gått 34000mil och det var inget slammer, perfekt i styrning och bromsar,helskinn i stolar,mao mycket bra skick. Det enda jag kan klaga på var tröttheten i motorn innan turbon gick i. Vet ej värdet på en sån men helt klart mycket bra bil.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).