Socialt (mer om oss)

sommarrapport

98 inlägg 37985 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

sommarrapport

flisshejk  
#93363 Jag provar igen jag skrev en första sommarrapport igår men när jag idag skulle besöka den så hittar jag den inte
i och för sig så är jag inte så förvånad med telias mobila abonemang verkar det mesta kunna hända, nå nu till det vesäntliga, idag satte vi potatis så nu räknar vi med att sommaren är kommen, det är ju ingen tryckande värme men vi kommer upp till +18 grader på dagen när det är sol vilket vi har haft de sista dagarna, men i morse var det +5,5. Nu skall båten i sjön och mjärden för abborrfisket skall ut i sjön, man börjar längta efter halstrad abborre, få se då om sommarvädret hos totte och mig kommer att följa samma mönster som under vintern.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: sommarrapport

totte  
#93364 Jaha hej igen flisshejken! Jodå ungefär samma väder, vi har dock haft frost i natt, hade varit -2,5 meddelade den där digitala saken på väggen. Lite kyligt i vinden men rätt skapligt. Klippt gräset andra gången idag, omsvärmad av en miljard små bevingade fän av olika slag. Klart sommar!

Användarvisningsbild

Re: sommarrapport

H-E  
#93367 Sol och fint i Malmö! I morgon blir det hufvudstaden och AC/DC! Sen Luleå på lördag! Fantastiskt!

Användarvisningsbild

Re: sommarrapport

halvproffs  
#93369 Växer gräset så hemskt att du måste klippa två gånger om dan? :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: sommarrapport

totte  
#93382
halvproffs skrev:Växer gräset så hemskt att du måste klippa två gånger om dan? :mrgreen:


Ha, här går det inte att komma med tvetydiga formuleringar, där satte du dit mig :lol: Tack för senast! (silvertejpen)

Användarvisningsbild

Re: sommarrapport

halvproffs  
#93414 Väntade bara på rätta tillfället :grin:

Avatar Fallback

Re: sommarrapport

flisshejk  
#93421 +10 grader trotts regnigt och rätt bra västlig vind, regnet gör gott åt den nysatta potatisen, när man tyckte att det regnade nog så mycket sa de gamle alltid "he jär brå för potåtisen." säkert någon som kan översätta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: sommarrapport

totte  
#93428 Bättre väder här, regnet som utlovades blev bara någr enstaka små skurskvättar, varit en 14 - 15 grade men det har blåst rejält även här.

Översättning till (gammal) småländska: "Däe äe brao fö jorpän."

Avatar Fallback

Re: sommarrapport

flisshejk  
#93534 I dag har det varit mer likt aprilväder än sommar väder hård västlig vind ömsom regn hagelskurar och strålande sol, verkar som att det finns risk för frost inatt +7 grader nu men det ser ut att bli alldeles klart inatt vilket inte bådar gott. I morgon skall mjärden vittjas hoppas på bra fångst.

   TS
Användarvisningsbild

Re: sommarrapport

totte  
#93540 Samma blåste här, känts iskallt ute hela dagen, bara ett par små fjuttskurar här.

Frost blir det, står just nu 0.0 på digitaltermometern. Har just varit ute och stängt av trädgårdsvattnet och tömt alla spridarhandtag, dom spricker nästan bara man säger minus.

Användarvisningsbild

Re: sommarrapport

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93541 Äh, nä, kan inte vara sant. Har precis tagit mig in från infravärmen. +11 just nu ute. Skickar en varm pust uppåt (finns en del goda dofter i den för övrigt :wink: )

Användarvisningsbild

Re: sommarrapport

totte  
#93545 Ack jo, det är sant, -0.6 är senaste budet, lär bli flera grader kallt här i natt, järnnätterna förmodar jag det är frågan om.

Avatar Fallback

Re: sommarrapport

axwell  
#93551 Järnnätterna brukar vara över runt den 7:e juni. Senaste natten bara +1,3 C, den lägsta temperaturen på ca. en månad.
Den större pumpen som tar trädgårdsvatten från en bäck vid tomtgränsen får som vanligt vänta på årsdebut någon dag ytterligare. Vattenförsörjningen kommer nu från två grunda brunnar som samarbetar som ett kommunicerande kärl, 300 l/dygn räcker för växthus och mindre handvattning. Dränkpumpen till växthuset är timerstyrd, så det gäller att ha koll på vad klockan är slagen, innan spridaren ger en ofrivillig dusch.

Avatar Fallback

Re: sommarrapport

flisshejk  
#93598 Det blev ingen frost trotts att det såg hotande ut, var +7 kl 6 i morse nu har vi +9 men järn nätterna har inte varit ännu, så det är bäst att inte ropa hej, gick en sväng i skogen ovanför sommarstugan och blåbärs blommorna har tagit ihop och det är små kartar, det är extremt tidigt liksom häggen och syrenerna som är i det närmaste utblommade.

   TS
Avatar Fallback

Re: sommarrapport

flisshejk  
#93789 Lite smolk i sommar rapporten har inte fått en enda abborre i mjärden ännu. :sad:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).