Skogsröjning

förvaring av röjsåg ute i skogen...

23 inlägg 11287 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: förvaring av röjsåg ute i skogen...

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93285 Ja den biten löste sig nu när jag har en pickup igen.
Sen får man ju knappt föra med sig någon bensin, är det 4 liter eller nåt sånt utan ADR?
En privatperson får iaf föra med sig mer än företagaren.

Ibland blir det lite väl mycket hårklyveri, vi hade lite diskussion om hälsovårdsåtgärder, vi ska tydligen spela brännboll eller nåt efter jobbet så att vi får motion :roll:
Men det är väl bra att de kontrollerar oss också, då vet man att alla certade entreprenörer konkurrerar på samma villkor.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: förvaring av röjsåg ute i skogen...

Kse  
#93301 60 liter får alla transportera utan adr utbildning.

Användarvisningsbild

Re: förvaring av röjsåg ute i skogen...

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93313 60 liter verkar gälla privatpersoner:
http://www.lycksele.se/upload/Dokument/ ... nsport.pdf

Har man skogsmaskin får man väl frakta enligt värdeberäknad mängd (333l bensin eller 1000l diesel i tankar som rymmer max 450l) om man har brandsläckare och rätt märkning på godset. Det gäller alltså för drift av maskin så det borde gälla även mig och mina sågar, men när jag köper bensinen så skulle jag behöva ha ADR för transport från butiken till förrådet.
Det var nåt sånt iaf, jag är lite trött nu och kan ev blanda ihop allt. Jag vet iaf att vi är ganska långt från trådens kärna just nu :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: förvaring av röjsåg ute i skogen...

Kse  
#93327 Var har du fått dessa uppgifter ifrån?
Jag fick då lära mig på adr utbildningen att 60 liter gäller för den utan adr utb, men jag kanske blev blåst.
Var tvungen att gå adr utbildning för att bli godkänd maskinentreprenör åt Sveaskog.
Fick då bevis på att jag får transportera 1000 poäng vilket ger 1000 liter diesel , 333 liter bensin eller 20 kg sprängämne.
Bara för att man har en skogsmaskin får man ju inte automatiskt köra mer.

Användarvisningsbild

Re: förvaring av röjsåg ute i skogen...

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93348 Det står ju i trafikpolisens länk att "undantag för privatpersoner", 60 liter osv. Det tolkar iaf jag som att det inte gäller företagare.
Jag har för mig att företagare knappt får transportera något farligt gods alls utan ADR- eller övrig utbildning inom ämnet.

Med skogsmaskin menade jag företagare som har nån sorts maskin som går på nån sorts farligt gods och som behöver tankas emellanåt, men har du gått utbildningen så har nog du mer rätt än jag.
Så vitt jag vet så behöver man inte ADR intyg för värdeberäknad mängd utan det räcker med nån lättare utbildning.

Avatar Fallback

Re: förvaring av röjsåg ute i skogen...

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93352 Tillbaka till ursprungsfrågan! En röjsåg måste ju tåla att vara utomhus. Lite rost på klingan gör väl inget. Resten är plast och lättmetall, det rostar inte. En pressening stänger bara in fukt. Vet en på forumet som hade sågen kvar på röjningen hela vintern och gick dit på vårkanten och startade utan krångel.

Användarvisningsbild

Re: förvaring av röjsåg ute i skogen...

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93373
Skogsola skrev:Tillbaka till ursprungsfrågan! En röjsåg måste ju tåla att vara utomhus. Lite rost på klingan gör väl inget. Resten är plast och lättmetall, det rostar inte. En pressening stänger bara in fukt. Vet en på forumet som hade sågen kvar på röjningen hela vintern och gick dit på vårkanten och startade utan krångel.


Vi har iallafall haft problem med ett par sågar som legat i ett par månader. Drivaxeln hade på något vis börjat rosta och lite annat.

Angående bränslefrågan så blir det nog att offra ett par dagar och ta det där förbaskade adr-kortet. Men det blir först till hösten då jobbet blir lite mindre stressfyllt!

   TS
Avatar Fallback

Re: förvaring av röjsåg ute i skogen...

Nässén  
#93425 Hadde en såg liggandes i skogen en hel vinter,startade på första rycket på våren.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).