Skogsröjning

förvaring av röjsåg ute i skogen...

23 inlägg 11293 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

förvaring av röjsåg ute i skogen...

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92736 Vi har alltid med oss en extra röjsåg till röjobjekten. Problemet är att klingan börjar rosta efter tag, samt att även andra delar börja rosta om det dröjer allt för lång tid innan den används...

Jag undrar hur ni förvarar era sågar ute i skogen på bästa sättet?
Är presening det bästa sättet?

Tacksam för intressanta förvaringssätt....

I bilen tar den tyvärr för mycket plats, skogskojja saknas för det mesta....



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: förvaring av röjsåg ute i skogen...

masterchief  
#92738 Brukar låta dem ligga ute otäckta på skiftena...
Har dock efter erfarenhet av störtregnlärt mig att lägga motordelen på en tuva eller gren.
Presening stänger bara inne fukt och gör rosteländet värre....
Vill man gömma dem så är det bara att risa ned dem lite...

Användarvisningsbild

Re: förvaring av röjsåg ute i skogen...

Kse  
#92740 Skogskojan är det sämsta alternativet iom stöldrisken, vi lämna alltid sågarna ute i vid objektet.
Har man likvärdiga sågar så är det bästa ju att rotera användandet men har man en lite sämre såg så blir den ju självklart reserv. Jag brukar ha reservsågen under en tät gran då den är nästan helt regnskyddad, att klingan får lite ytrost är ju inte hela världen, men sågen startas med jämna mellanrum för att få lite motion.

Användarvisningsbild

Re: förvaring av röjsåg ute i skogen...

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92741 Oftast är det ju den sämre sågen som får ligga, oftast stensågad osv... Men får nog ta ett snack med röjjarna så dom börjar rotera lite så att den får lite värme!

   TS
Avatar Fallback

Re: förvaring av röjsåg ute i skogen...

M_M  
#92767 En skvätt olja håller rosten borta.

Avatar Fallback

Re: förvaring av röjsåg ute i skogen...

Nolltax AB  
#92770 Krypolja hos Mekonomen.
Eljest teflonolja. Köpte å funkade hur bra som helst. Letar ny säljare...

Användarvisningsbild

Re: förvaring av röjsåg ute i skogen...

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93215
SkogsGotte skrev:Vi har alltid med oss en extra röjsåg till röjobjekten. Problemet är att klingan börjar rosta efter tag, samt att även andra delar börja rosta om det dröjer allt för lång tid innan den används...

Jag undrar hur ni förvarar era sågar ute i skogen på bästa sättet?
Är presening det bästa sättet?

Tacksam för intressanta förvaringssätt....

I bilen tar den tyvärr för mycket plats, skogskojja saknas för det mesta....


Jag använder reservsågen med jämna mellanrum. Det är nog det bästa.

Har du ingen koja åt dina anställda??
Om du är PEFC-certad (eller är bunden till kollektivavtal) blir det problem vid revision, jag blev kollad idag faktiskt!
De anmärkte tom på min vagn eftersom jag använder en husvagn som rastkoja, de menade att det är ju ingen riktig personalvagn!
Jag tycker det är bättre med husvagn så man kan vila lite (i horisontalläge) om man känner för det.

Avatar Fallback

Re: förvaring av röjsåg ute i skogen...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93218 Det skall väl vara separat verkstadsdel med egen inång i en riktig koja?

Användarvisningsbild

Re: förvaring av röjsåg ute i skogen...

SRG_Pendo_Master  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93224 får sätta upp förtält som verkstasdel :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: förvaring av röjsåg ute i skogen...

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93225 Haha, ja det vore nåt det!
Nej det behöver inte finnas en verkstadsdel, var mest att det inte är en personalvagn som det handlade om. Fast det är det ju. :roll:

Användarvisningsbild

Re: förvaring av röjsåg ute i skogen...

Kse  
#93241 Måla den grön så blir den nog godkänd ;)

Användarvisningsbild

Re: förvaring av röjsåg ute i skogen...

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93247 Palms:

Jo jag har en gammal sunkig koja från vägverket. Får förhoppningsvis köpa upp någon till av holmen om ett tag. Dock inte heller i något vidare skick.
Lär nog bli anmärkning på den om dom kommer och kollar på den. Men det är trotsallt en personalvagn!

   TS
Användarvisningsbild

Re: förvaring av röjsåg ute i skogen...

masterchief  
#93250 Sedan om man ska måla fan på väggen så för du inte köra bränsle mm i samma utrymme som du har passagerare.
Där faller det också om man får en revision....
Här ett urdrag ur arebetarskyddsstyrelsen.

Transport
Till 23 § Det är viktigt att fordonstransport av anordning, material eller materiel som kan
sprida bränsleångor sker så att ånga inte sprids till fordonets passagerarutrymme. Säkra
metoder för transport av prover och material är användning av släpkärra, fordon med öppet
lastutrymme eller utrymme med separat ventilation och vägg mot passagerarutrymmet.
Transportbox utanför fordonet exempelvis sådan som är monterad på taket eller i fordonets
dragkrok är andra exempel på säkra lösningar för transport av prover och förorenat material.
Det är viktigt att bränslekärl kan placeras så att de står stadigt under färd.
I tankbilars, mätarservicebilars och liknande fordons utrustning bör ingå oljebeständiga
skyddshandskar av t.ex. PVA, extra omgång kläder, ögonduschflaska, tvättservetter,
skyddskräm och förbandslåda samt brandredskap med lämpligt släckmedel och brandfilt.
Se även Statens räddningsverks föreskrifter om inrikes väg- och terrängtransporter av farligt
gods (ADR-S) (SRVFS 1989:9).

Där faller de flesta personbilar och minibussar samt även många av de populära småskåpen..... :???:

Användarvisningsbild

Re: förvaring av röjsåg ute i skogen...

SRG_Pendo_Master  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93257
masterchief skrev:Sedan om man ska måla fan på väggen så för du inte köra bränsle mm i samma utrymme som du har passagerare.
Där faller det också om man får en revision....
Här ett urdrag ur arebetarskyddsstyrelsen.

Transport
Till 23 § Det är viktigt att fordonstransport av anordning, material eller materiel som kan
sprida bränsleångor sker så att ånga inte sprids till fordonets passagerarutrymme. Säkra
metoder för transport av prover och material är användning av släpkärra, fordon med öppet
lastutrymme eller utrymme med separat ventilation och vägg mot passagerarutrymmet.
Transportbox utanför fordonet exempelvis sådan som är monterad på taket eller i fordonets
dragkrok är andra exempel på säkra lösningar för transport av prover och förorenat material.
Det är viktigt att bränslekärl kan placeras så att de står stadigt under färd.
I tankbilars, mätarservicebilars och liknande fordons utrustning bör ingå oljebeständiga
skyddshandskar av t.ex. PVA, extra omgång kläder, ögonduschflaska, tvättservetter,
skyddskräm och förbandslåda samt brandredskap med lämpligt släckmedel och brandfilt.
Se även Statens räddningsverks föreskrifter om inrikes väg- och terrängtransporter av farligt
gods (ADR-S) (SRVFS 1989:9).

Där faller de flesta personbilar och minibussar samt även många av de populära småskåpen..... :???:


men hur ska du kunna både köra bilen o vara i vagnen samtidigt är det "janne långben på julafton eller"?

Användarvisningsbild

Re: förvaring av röjsåg ute i skogen...

masterchief  
#93273 Det var ett litet oftopic inhopp iom det pratades om revision av certifiering och det är en detalj som ofta glöms bort.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).