Vedmaskiner, flishuggar

Hakki Pilke 2XS+ Carry vedmaskin

11 inlägg 7089 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hakki Pilke 2XS+ Carry vedmaskin

Fredrik Reuter  
#92681 Hej, jag snubblade över namnet 2XS+ Carry som verkar vara en relativt ny vedmaskin från Hakki Pilke som sitter på en kärra. För att få den lättare och smidigare är Hakki Pilkes "vanliga" inmatningsband borttaget och ersatt med rullar. Hittade lite mer information på trejons hemsida och den ska gå att få med både el och förbränningsmotor som kraftkällor, vad tror ni om denna?

http://trejon.se/content.php?s=289

Bild




   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Hakki Pilke 2XS+ Carry vedmaskin

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92682 verkligen intressant, undrar hur den står sig mot japa 300a, den ser robustare ut...

Avatar Fallback

Re: Hakki Pilke 2XS+ Carry vedmaskin

Henrik Petersen  
#92703 Japa 300 och Hakkipilken är väl i var sin klass. Japa`n har inte en chans, men priset skiljer ochså minst 35tkr.

Henrik

Avatar Fallback

Re: Hakki Pilke 2XS+ Carry vedmaskin

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92719 2XS+ TR/EL 5,8 ton Tillbehör 2/4 7,5 kW/16A 72 900.00
japan kostar 600000 så 12900+moms skiljer de....

Avatar Fallback

Re: Hakki Pilke 2XS+ Carry vedmaskin

Henrik Petersen  
#92724 kisaved:
Nu tycker jag du jämför äplen med päron.

Hikkipilke 2X+carry kostar ca 120000sek. Nu har jag inte Nordfarms prisliste näre till hands, men jag vil minnes att Japa 300i ett jämförbart skick kostar ca.85000 sek dvs. med 13HK benzinmotor och den kraftige hjulaxel.

Henrik

Avatar Fallback

Re: Hakki Pilke 2XS+ Carry vedmaskin

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92752 okay, jag tänker köpa en eldriven, vad är skillnaden mellan de två då, den ena kostar 12900+moms mer än japan?

Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke 2XS+ Carry vedmaskin

stegmaster  
#92762 Va jag kan se så finns denna (Hakki pilke 2xs Carry) endast med bensinmotor( inte med el eller traktor drift).
Tror det er endast dom modellar som inte heter "Carry" som går att få med el. eller traktordrift.
Fatter häller inte varför den ska kosta det dobbla av en likadan traktordriven modell, så mycket kan vel inte et undarrede och en bensinmotor kosta, eller?

Avatar Fallback

Re: Hakki Pilke 2XS+ Carry vedmaskin

Henrik Petersen  
#92809
kisaved skrev:okay, jag tänker köpa en eldriven, vad är skillnaden mellan de två då, den ena kostar 12900+moms mer än japan?



Största skillnaden är väl att pilken har dubbelklyv + hyd. Inmatning = mycket högra kapacitet, samt att Japan har hjulställ vilket gör den smidig for den som inte har en stor traktor. Jag hade ju beställt en och ett av mina argument var att vi har bare voran lilla Yanmar traktor, som inte kan bäre en stor vedmaskin, vi har inte nogon maskinhal utan ett dubbelgarage som fungerar som sådan. Sen var ju Japan på kampagnpris 49900+M när jag beställte min, men det spiller ingen nu då den är avbeställt pga. att de inte kan leverera. Bemärk fö. att Japan är inn i minsta detajl lik hakkipilke Hawk jag tror evt. att det i värkligheten är en extern leverantör som tillverker dom båda.

Henrik

Avatar Fallback

Re: Hakki Pilke 2XS+ Carry vedmaskin

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92822 Hakki Pilke 2X2+ har väl "hjulställ" med eller, dvs går att dra efter bil, enl. bild, men de är min åsikt med för 12900+moms mer, så får man betydligt mycke bättre maskin, och de var min undran :)

Avatar Fallback

Re: Hakki Pilke 2XS+ Carry vedmaskin

Henrik Petersen  
#92895 Den maskin du ser på bilden hetter 2XS+ carry och kostar 119900+M enligt Trejons hemsida, maskinen til 72900+M hetter 2XS+ tr/el och har inte hjul utan du flytter med traktor i 3 pkt.

Henrik

Avatar Fallback

Re: Hakki Pilke 2XS+ Carry vedmaskin

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92917 aha, jaja de var ju tradigt :/

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).