Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

188 inlägg 83443 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

jem  
#92720
Henrik Petersen skrev:Hej

Jag läste här på forum att kellfris lilla kran kostar 30tkr. For ungf. 1 år sedan fik jag priser på Farma kraner den lilla
3,2m kostede då ca. 35tkr och 3,8m gik på 37tkr. Jag tror det är et bättre val. Weimer 4,1 m ligger på blocket
for drygt 37tkr.

Henrik



Då ska man ha ett hydralagg också, det kostar väl ca 10tkr

Avatar Fallback

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

axwell  
#92748
jem skrev:Då ska man ha ett hydralagg också, det kostar väl ca 10tkr


Kellfris agg. med kinesmotor värderas av dem själva till 1´om du vill slippa få med det på köpet. De europeiska med Honda kostar en bit över 10´.
Om hela kranen bara kostar 60% mer så är det bättre affär än Kellfris.

Avatar Fallback

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

Johan Em  
#92780
axwell skrev:
jem skrev:Då ska man ha ett hydralagg också, det kostar väl ca 10tkr


Kellfris agg. med kinesmotor värderas av dem själva till 1´om du vill slippa få med det på köpet. De europeiska med Honda kostar en bit över 10´.
Om hela kranen bara kostar 60% mer så är det bättre affär än Kellfris.




Funkar inte kellfris agg som det ska eller varför värderas det till 1000 av de själva. Kan inte vara mycket till agg då. Kranen i sig kan det väl inte vara så stora fel på eller

Avatar Fallback

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

Henrik Petersen  
#92798 Hej

Det axwell menar är att om du köpar en vagn hos kellfri o inte vil ha hyd.agg. med så drar de bare 1000 av på priset. Just kranar kan det ju vare ganske store fel på 😡 . Hur bra eller dårlig kellfris kran är vet jag inte. De lär ju ha olika leverantörer på olika grejor. Men tex. dårligt stål eller dårliga svetsninger kan ställe till med stora bekymmer på en kran. Det råder ingen tvivel om att just denne vagn är prod. i kina, men men det är du som ska köra och det är du som ska betala, så det är du som välger vad du vil ha :grin:

Henrik

Användarvisningsbild

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

totte  
#92856 Kan inte låt bli att dra den gamla historien:

Kunden till handlarn: Va köster gruta?
Handlarn: Ho köster la tjuge kroner.
Kunden: Va köster ho utan lock?
Handlarn: Då köster ho nettan kroner.
Kunden: Jaha si dä va bra, fö dä va locket ja sulle ha!

Ursäkta parentesen!

Avatar Fallback

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

Johan Em  
#92968
Henrik Petersen skrev:Hej

Det axwell menar är att om du köpar en vagn hos kellfri o inte vil ha hyd.agg. med så drar de bare 1000 av på priset. Just kranar kan det ju vare ganske store fel på 😡 . Hur bra eller dårlig kellfris kran är vet jag inte. De lär ju ha olika leverantörer på olika grejor. Men tex. dårligt stål eller dårliga svetsninger kan ställe till med stora bekymmer på en kran. Det råder ingen tvivel om att just denne vagn är prod. i kina, men men det är du som ska köra och det är du som ska betala, så det är du som välger vad du vil ha :grin:

Henrik


Fick tag på en beg kellfrivagn med kran. Nu ska jag skära av kran från den vagnen å montera den på min "svenska vagn" Kellfrivagnen är ju inte mycket att hurra för. Hoppas att den är klar för körning på söndag.

Avatar Fallback

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

Henrik Petersen  
#92976 Ja ha du!! Här går det undan :grin: . Grattis till köpet. Vi vil såklart ha full rapport om bygget och provkörning
samt masor med bilder :grin:

Henrik

Avatar Fallback

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

axwell  
#92982
Henrik Petersen skrev:samt masor med bilder :grin:


Johan Em skrev:Fick tag på en beg kellfrivagn med kran. Nu ska jag skära av kran från den vagnen å montera den på min "svenska vagn" Kellfrivagnen är ju inte mycket att hurra för. Hoppas att den är klar för körning på söndag.


Hoppas att det löser sig, vilken Kellfrivagn är det som skall skrotas?
Henrik, jag många fler vill se bilder på den kommande skapelsen. Vi gillar bilder även om det var länge sedan jag såg några från Henrik(!).

Avatar Fallback

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

Henrik Petersen  
#92984 Den som venter på något gott......venter altid for länge. Eller hur var det nu?????.

Trevlig Helg

Ja Ja bilder kommer.

Henrik

Avatar Fallback

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

axwell  
#92989 Nej jag har för mig att det passar bättre med "Det är alltid för tidigt för att ge upp".
Fast just nu är kanske Johans bilder närmast i tiden.

God tid med Yanmar tillönskas!

Användarvisningsbild

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

totte  
#92990 Vi har ju även Ronny Erikssons devis: "Det är aldrig för sent att ge upp!"

Avatar Fallback

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

jem  
#93080 Här kommer bilder på dagens arbete med att flytta kranen. Lite jobb med att göra nya slangar till agg bara, samt ett fäste för spakarna. Å lite färg.
bild.jpg
1.jpg

Avatar Fallback

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

jem  
#93127 En liten fråga bara, vart ett j...a kultryck. Finns det några knep mot detta?

Användarvisningsbild

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93128
jem skrev:En liten fråga bara, vart ett j...a kultryck. Finns det några knep mot detta?


Nej egentligen inte på en tom vagn. När du lastar så kan du ju alltid flytta fram boogien och lasta så det hänger ut bak ordentligt och på så vis balansera trycket. Men alla små vagnar med kran måste få ett högt kultryck, kranen väger väl runt 150 kg oavsett typ. Det kan man inte komma ifrån med mindre än att du har konstant stödhjul fram. Eller en rejäl vikt längst bak. Fast då blir det inte så kul att köra i skogen :wink:

Vad är det som oroar dig med högt kultryck?

Avatar Fallback

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

jem  
#93135 Fyrhjulingen sjönk ihop totalt, det där med frigång försvann helt :P

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).