Föryngring

Annorlunda markberedning?

35 inlägg 24844 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Annorlunda markberedning?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90774 Min pappa berättade att markberedning med häst förr i tiden, skedde med ett verktyg som såg ut som en sjömina.
Ett järnklot av en halv meters storlek med grova järnpiggar på ca fem tum långa.
Roterande kedje fäste, med kedja till slepskaklar.

Arevo
Avatar Fallback

Re: Annorlunda markberedning?

Eric H  
#91426 Är det någon som provat Terracut? Eller ska den ses som leksak?

http://www.skogma.se/Servlet?page=1&set ... rent=s1410

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda markberedning?

Kse  
#91436 Har själv inte testat men sätter den iaf i kattegorin leksaker.
Om du har väldigt små ytor och lätta marker så kanske det funkar.
Tror jag ska beställa en på en gång och testa bara för att bevisa att jag har rätt( eller fel) då jag ofta fått frågan från markägare om att markbereda med röjsåg.

Avatar Fallback

Re: Annorlunda markberedning?

alias  
#91442 Tror inte att terracuten är så snäll vid snäckväxeln på röjsågen.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda markberedning?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91546 Ok Det jag gjorde nu i höst/vinter var på ett litet berg ca 1,5 ha som inte markberedaren kom upp på. Det var att för hand sprida ut ca 15 kg majs på hygget i rishögarna och vänta på vildsvinen.
Första spridningen gav mer utspritt ris och nedtrampat blåbärs ris. Andra spridningen var på ca 20 cm snö då gav jag 30 kg det blev stora bök.
Det stora snödjupet gjorde sedan att grisarna försvann från hygget och nu är de på den vanliga åtlen istället.
+ det kostade 45*3,4=153 kr
+ riset blev utpritt och jag fick bort en del förna.
+ årest grillningar är räddade då jag fick en gris i månljuset.

-Det blev ingen mineraljord i dagen.
- Grisara kan komma tillbaka och böka upp plantorna

Jag har nu planterat gran 3,5x3,5m förband sedan tall och contorta 2x2 meter.
Planterat under fröträd ca 80 st/ha
Vi får se hur detta försök lyckas.

Avatar Fallback

Re: Annorlunda markberedning?

axwell  
#91547
Eric H skrev:Re: Annorlunda markberedning?

Inlägg Skrivet av Eric H » Igår, 10:51
Är det någon som provat Terracut? Eller ska den ses som leksak?

http://www.skogma.se/Servlet?page=1&set ... rent=s1410


Jag har utan framgång provat men gett upp. I ett potatisland utan dolda trädrötter är det nog mindre risk för att snäckväxeln skall ta stryk, men så ser det inte ut i skogen. Det blir bättre med en bra planteringskratta.

Avatar Fallback

Re: Annorlunda markberedning?

skidder  
#91996
Tåndemåla skrev:Ok Det jag gjorde nu i höst/vinter var på ett litet berg ca 1,5 ha som inte markberedaren kom upp på. Det var att för hand sprida ut ca 15 kg majs på hygget i rishögarna och vänta på vildsvinen.
Första spridningen gav mer utspritt ris och nedtrampat blåbärs ris. Andra spridningen var på ca 20 cm snö då gav jag 30 kg det blev stora bök.
Det stora snödjupet gjorde sedan att grisarna försvann från hygget och nu är de på den vanliga åtlen istället.
+ det kostade 45*3,4=153 kr
+ riset blev utpritt och jag fick bort en del förna.
+ årest grillningar är räddade då jag fick en gris i månljuset.

-Det blev ingen mineraljord i dagen.
- Grisara kan komma tillbaka och böka upp plantorna

Jag har nu planterat gran 3,5x3,5m förband sedan tall och contorta 2x2 meter.
Planterat under fröträd ca 80 st/ha
Vi får se hur detta försök lyckas.



Ett försök precis i min stil! Hoppas på goda resultat :smile:

Angående mineraljord i dagen, kan det ha varit möjligt att uppnå det med en längre "markberedningsperiod" och kanske annorlunda utfodring? Jag tänker mig att man sticker ner ett planteringsrör lite här och var, fyller på med majs, drar upp röret och plattar till lite :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Annorlunda markberedning?

Eric H  
#92603
Eric H skrev:Är det någon som provat Terracut? Eller ska den ses som leksak?

http://www.skogma.se/Servlet?page=1&set ... rent=s1410


En bekant till provkörde Terracut. Han var nöjd med resultatet, men tyckte att den slets ut allt för fort. Ett Terracut om dagen, ca: 350 plantor. Då var den det ungefär 1/3 kvar av den, och då hade den i princip förlorat det mesta av sin kapacitet.

Avatar Fallback

Re: Annorlunda markberedning?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92611 det finns en liknande fräs till terracut som heter KH-fräsen... En sån har vi markberett ett 4 ha stort skifte å även lite småfläckar här å där å, det är inte så jobbigt, hur det sliter på grejjerna kan ja inte säga men tycker inte det verkar gå så tungt åt sågen direkt... å resultatet är bra, det ger fina planteringytor å man slipper dom här dikerna som blir av markberedare....
Å den här håller betydligt bättre än terracut!!!

http://user.tninet.se/~gkl516t/khsmide.html

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda markberedning?

Kse  
#92637 Nu har Terracuten kommit så nu är det bara ut och provköra, var mindre än jag väntat mig och det är nog som Eric H skrev att den lär nötas ut rätt fort. Varför inte göra slitkanterna i cormant eller nått annat hårt matrial?
Förmodligen en kostnadsfråga, denna kostar 309:- ink moms(Skogma) och förmodligen är tillverkningskostnaden bara nån krona.
Återkommer med testresultat när jag provat.
Senast redigerad av Kse tis 25 maj 2010, 23:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda markberedning?

halvproffs  
#92729 Markberedde ett ha för ett antal år sedan med en Terracut. Ganska mycket gräs, lite sten och den blev utsliten på den arealen men jag var nöjd med resultatet. Att den har liten diameter är nog för att den inte ska slita för hårt på vinkelväxeln.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Annorlunda markberedning?

Kse  
#104420 Ja det blev ingen provkörning då röjarna var ute hela säsongen, vi avbröt i veckan då det kom 2 dm snö.
Men helt värdelös är terracuten inte, köp två och du har ett par eleganta och ganska dyra ljustakar att lysa upp i vintermörkret när det vankas fredagsmys :grin:
teradut1.JPG

Avatar Fallback

Re: Annorlunda markberedning?

nilsszzon  
#733972
Tåndemåla skrev:Ok Det jag gjorde nu i höst/vinter var på ett litet berg ca 1,5 ha som inte markberedaren kom upp på. Det var att för hand sprida ut ca 15 kg majs på hygget i rishögarna och vänta på vildsvinen.
Första spridningen gav mer utspritt ris och nedtrampat blåbärs ris. Andra spridningen var på ca 20 cm snö då gav jag 30 kg det blev stora bök.
Det stora snödjupet gjorde sedan att grisarna försvann från hygget och nu är de på den vanliga åtlen istället.
+ det kostade 45*3,4=153 kr
+ riset blev utpritt och jag fick bort en del förna.
+ årest grillningar är räddade då jag fick en gris i månljuset.

-Det blev ingen mineraljord i dagen.
- Grisara kan komma tillbaka och böka upp plantorna

Jag har nu planterat gran 3,5x3,5m förband sedan tall och contorta 2x2 meter.
Planterat under fröträd ca 80 st/ha
Vi får se hur detta försök lyckas.



Nå tåndemåla =) hur gick ditt försök med nöffarna?

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda markberedning?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#733974 Kolla i röjningstråden!😎

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda markberedning?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#733975 Okej. Det var ett lite drygt svar!🙄😅
Granen växer med sina 3x3 m mellan dessa har tallen ett hårt liv då alla älgar bor här. Men det kommer både tall och contortatall.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).