Gallring

Gallring el Slutav?

11 inlägg 4733 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gallring el Slutav?

wigge  
#92374 Har ett område ca 90 år gammal granskog som ej gallrats tidigare ca 3 Ha.

Väldigt ojämn diameter i beståndet.
Slutav eller gallra?
Gäller Norrbottens kusten.
Tänkte isånna fall låta de stå i en 25 år till efter gallring men funderar bara på om det kommer växa nå mycke mer efter det.

Vad tror panelen?



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallring el Slutav?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92375 Ner med skiten! :)

Avatar Fallback

Re: Gallring el Slutav?

wigge  
#92376 Gillar ej hyggen så jag hade hoppats någon sa att de blir bra om du gallrar ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring el Slutav?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92377 Du får inte gallra för hårt, då räknas det som slutavverning och ska anmälas till SVS

Avatar Fallback

Re: Gallring el Slutav?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92380 Du kan ju försöka med plockhuggning om det är olikåldrigt och du är intresserad. Försiktig med volymen kvarlämnad som Röjkvist sa.

Användarvisningsbild

Re: Gallring el Slutav?

Elias  
#92381 Kan ju vara försvarbart att manuellgallra ut det försiktigt, för om det har varit väldigt tätt och man normalgallrar det så får man mycket toppbrott iom de mängder snö som är i norrbotten.

Men som du säger är, kommer det växa någonting märkbart i volym på de sista åren. Beror kanske på kvaliteten på skogen, är det mycket skadat och dåligt så skulle jag slutavverka.

Avatar Fallback

Re: Gallring el Slutav?

Contorta  
#92384 Gran tål skugga så det gör inget om det är ojämnt. Gran kompenserar ett gallringsuttag upp till 40% alldeles utmärkt om det inte redan är allt för glest. Kontrollera med gallringsmall. Gallra om det finns behov enligt mallen, sedan gödsla det och låt stå i 10 år till.

Avatar Fallback

Re: Gallring el Slutav?

wigge  
#92391 Okej tack ;)
Men blir som en del redan påpekat en ytterst försiktig gallring. beståndet ser då ut å vara friskt iaf.
Gödsling bär de sig verkligen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring el Slutav?

Contorta  
#92392 Jag tror stenhårt på gödsling av norrländsk gran/tall i den åldern. Dubblad tillväxt är inte fel. Har man tänkt ta ner beståndet om 10 år, så får man som sagt dubbel tillväxt. Har man tänkt ta den om 20 år, så kan man korta omloppstiden med 10 år.

Användarvisningsbild

Re: Gallring el Slutav?

skogsjan695xl  
#92394 Kolla hur skogen mår egentligen, den kan se frisk ut men kan mer eller mindre vara upprötatad. Provborra några träd så får du se.
Är det mycke röta vilket det gärna är i så gamla granbestånd, sopa skiten i backen isf.

Avatar Fallback

Re: Gallring el Slutav?

timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92628 Du får ingen märkbar gallringseffekt!
Låt det stå om du inte vill slutavverka.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).