Virkesmätning och Matrisfub

uppskattning vedmängd

20 inlägg 13691 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: uppskattning vedmängd

templar  
#92313 Veden kom med en sådan här lastbil med kran, utan släp och det var ett (1)rejält lass på.

   TS
Avatar Fallback

Re: uppskattning vedmängd

axwell  
#92325 Normalt brukar man kunna trava max 25 m3(det mått som långved säljs i)ved som kan motsvara runt 16 fub för timmer, krokig oregelbunden lövved, ca 11 fub.
Men timmer är oftast mellan 4,3 och 4,9 meter medellängd.

Avatar Fallback

Re: uppskattning vedmängd

granqvist  
#92373
templar skrev:Veden kom med en sådan här lastbil med kran, utan släp och det var ett (1)rejält lass på.


Bredden innanför stakarna torde vara ca 2,5 m. Beställde du 30 m3 travmått och virket är 4 m långt i genomsnitt så ska knippet på bilen ha varit

30 m3 / (2,5 m* 4 m) = 3 m högt.

Då innehöll det 0,65 x 30 = 19,5 m3 f pb grovt taget.

Med rådensitet 750 kg / m3 f pb för gran vägde lasset 750 kg / m3 fpb x 19,5 m3 f pb = 14 526 kg, vilket kanske motsvarar lastförmågan på en 3 -axlad timmerbil med kran?

Avatar Fallback

Re: uppskattning vedmängd

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92431 Jag har för mig att man "förr" (80-talet) brukade räkna 15 m³ löst per trave tremetersmassa på bil, alltså 5 m³ per meter trave.
Men nu läser jag mig till att lastutrymmet är 2,3*2,8 = 6,44 m², alltså 6,44 m³ per längdmeter trave på bil.

Alltså måste 30 m³ travat på bilen kräva en snittlängd på 4,65 meter.....är en stock 3,65 så måste ju nästa vara 5,65 för att snittet ska hållas.

Dr Dängroth skrev:Jag är skeptisk!

Avatar Fallback

Re: uppskattning vedmängd

templar  
#92557 OK. jag mätte fram ungefär 25-27 meter själv.(stuvade om och mätte på flera sätt, kom fram till samma resultat)
Detta är alltså måttet på högen där den ligger travat, INTE fub mått.
Fick besked idag att det fick plats ca 26 meter på lastbilen som levererade., så jag känner mig nöjd.
Kommer alltså få betala för 26 istället för 30 meter.
Tack för alla svar och visat intresse för mitt spörsmål.

Nu skall jag bara ha en vedklyv också.,,,,,,,,,

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).