Socialt (mer om oss)

Är det bara jag...

36 inlägg 13052 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Är det bara jag...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92349 ... som röjer undan allt utom en fin gran, och så när jag vänder mig fastnar röjsågen i något, och klingan söker sig självmant mot den fina granen.... och vips har man en lucka. Är det bara jag?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Är det bara jag...

totte  
#92352 Nä då, det är inte bara du. På den tiden jag röjde i skogen så inträffade detta då och då. Senast det hände så var det här hemma, när jag röjde sly utmed vägen och just där det bara fanns EN fin björk lämnad på tillväxt för min lilla allé så var klingan förstås där.

Avatar Fallback

Re: Är det bara jag...

axwell  
#92357 Hav tröst, jag tror att det ofta händer, inte bara för dig och mig. Men det blir alltmer sällan sedan jag gick över till svärd/kedja, man sveper inte på samma sätt då.

Användarvisningsbild

Re: Är det bara jag...

totte  
#92358 Men man blir duktigt förbannad när det händer!

Användarvisningsbild

Re: Är det bara jag...

Fredrik Reuter  
#92360 Men jag blir nästan mer förbannad när jag repar eller halvvägs lyckas kapa ett träd jag skulle velat ha kvar. Det blir så retligt då liksom, "där står du fin och grann, men kommer aldrig bli nåt, klingj..."

:wink:

Avatar Fallback

Re: Är det bara jag...

skidder  
#92361
Admin@skogsforum skrev:Men jag blir nästan mer förbannad när jag repar eller halvvägs lyckas kapa ett träd jag skulle velat ha kvar. Det blir så retligt då liksom, "där står du fin och grann, men kommer aldrig bli nåt, klingj..."

:wink:



Hehe, jag kan inte säga annat än att jag känner igen mig!

Användarvisningsbild

Re: Är det bara jag...

totte  
#92362 Jodå, även den varianten!

Du ser Mangan, du är i gott sällskap, hoppas det lindrar lite :lol:

Avatar Fallback

Re: Är det bara jag...

Nolltax AB  
#92364 Därav jag frivilligt vevar med röjyxa hellre gör...

Användarvisningsbild

Re: Är det bara jag...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92366 Jag känner också igen mig! Inbillar mig att sådant inte händer lika lät med en kedjeröjsåg.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Är det bara jag...

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92837 Om det är klena träd jag röjer och de står tätt inpå en huvudstam så brukar jag lyfta upp/bort klingan medan de avsågade stammarna fortfarande står på klingan så att säga, har man bra fart på klingan så fastnar den inte nånstans och trädet som skulle sparas står kvar!

Gäller dock att man är lite snabb för stammarna står inte kvar på klingan speciellt länge.

Bra fart på klingan är även bra när man svänger runt mot nästa träd som ska sparas så det inte fastnar i kvistar utan går igenom dem istället.

Avatar Fallback

Re: Är det bara jag...

zeetorg  
#93088 Den som ALDRIG sågat genom ett träd han tänkte spara kan inte röjt speciellt mycket... Fast jag tror aldrig att jag har råkat ut för det pga att jag skulle ha vänt på mig lite oförsiktigt.

Användarvisningsbild

Re: Är det bara jag...

halvproffs  
#93130 Bara att erkänna att detta har hänt mig också (tro det eller ej :mrgreen: ) En speciell händelse var när jag röjde, att det fanns en fin rak ek som jag hade sett tidigare som skulle sparas. (finns ytterst få norr om älven) Vad tror ni hände? När klingan närmade sig stammen tänkte jag: aspar sparas inte! Kan det vara lätt Alzheimers?

Användarvisningsbild

Re: Är det bara jag...

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93140 Jo nog har det hänt, bäst är ju när man tar den sämre och klenare och när den faller ser man att toppen
är helfin men den man sparat är skräp.
Då måste man räkna till tio så det inte blir känsloyttring.

Användarvisningsbild

Re: Är det bara jag...

towes  
#93959
Niking skrev:Jag känner också igen mig! Inbillar mig att sådant inte händer lika lät med en kedjeröjsåg.
/Niklas


Sällar mig till skaran som känner igen sig, men det är numera historia. Provkörde min splidans nya kedjeröjsåg ("Alriksson-modellen") härom veckan och konstaterar att den höll måttet väl. Lite ovant men absolut ett köp jag inte ångrar. Bra precision och räckvidd och ganska bra framkomlighet (trots "takräcket").

Avatar Fallback

Re: Är det bara jag...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#205999 Tänkte starta en tråd med alla mina misstag, men det fanns ju redan en så jag bygger på...

Är det bara jag som lite trött fyller på kedjeolja i bensindelen av kombidunken :oops: Gick ner en halvliter innan jag kom på det. Lyckades hälla över ca 2 liter av den blandade bensinen i en annan dunk, oljan la sig på botten. Tips vad jag skall göra med oljan, bensinen resp. dunken? ;)

Hur känslig är det med lite extra olja i bensinen, och med lite extra bensin i oljan?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).