Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Lämplig maskinförarutbildning?

12 inlägg 10314 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lämplig maskinförarutbildning?

Ursus 385  
#70575 Jag går sista året på gymnasiet Energiprogrammet. Alltså ingen skogsinriktad utb. Jag har dock alltid varit intresserad av skog och skogsmaskiner och är faktiskt ganska kunnig på skog och skogsmaskinsmodeller. Jag har även huggit en del manuellt och kört farsans traktor och mohedavagn. Har även varit med o åkt skördare med olika entrepenörer, mest för jag tycker det är skoj.

Undrar om ni har tips på typ Ky-utbildning maskinförare, helst skördare? Tänkte också höra hur lätt det är att få praktik hos entrepenör o köra som lärling, en skördare kostar ju lite i timmen o måste producera? En sista fråga vad ligger en färdig maskinförare på i lön ungefär?



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Lämplig maskinförarutbildning?

skogsjan695xl  
#70578 vart i vårat avlånga land håller du till då?
Södra viken finns som exempel, med ky utbildning.
Ingår skotare skördare manuellt arbete ja allt, grönt kort ingår också,
Finns ju fler skolor än den dock.

Avatar Fallback

Re: Lämplig maskinförarutbildning?

Ursus 385  
#70582 Kalmar län Oskarshamnstrakten håller jag till. Hörde från nån att det finns nån KY i Värnamo. Har du nått bra svar på mina andra frågor om lön o praktik efter utb, jag antar att man måste köra som lärling ett par år.
Jobbar du själv som maskinförare ? Isf är du anställd el ägare av firman o har du nån erfarenhet av lärlingar(praktikanter)?

   TS
Avatar Fallback

Re: Lämplig maskinförarutbildning?

Ursus 385  
#70583
skogsjan695xl skrev:vart i vårat avlånga land håller du till då?
Södra viken finns som exempel, med ky utbildning.
Ingår skotare skördare manuellt arbete ja allt, grönt kort ingår också,
Finns ju fler skolor än den dock.




ar län Oskarshamnstrakten håller jag till. Hörde från nån att det finns nån KY i Värnamo. Har du nått bra svar på mina andra frågor om lön o praktik efter utb, jag antar att man måste köra som lärling ett par år.
Jobbar du själv som maskinförare ? Isf är du anställd el ägare av firman o har du nån erfarenhet av lärlingar(praktikanter)?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lämplig maskinförarutbildning?

skogsjan695xl  
#70586 Jag har jobbat som maskinförare sen sommaren 2006 när jag slutade skolan, har då hunnit med 2år i skördare och 1,5år i skotare, och jag är anställd, men väldigt sugen på att starta eget iof.
Lönen som jag har ligger på 130 kr/tim.
Jag körde aldrig som lärling när jag började jobba, men det går att köra som det om man vill. Har för mig det går söka genom arbetsförmedlingen och så ska arbetsgivaren skriva på nått, då behöver inte han betala ut lönen utan det kommer från annat håll.
Lärling i ett par år låter mycke, ett par månader räcker, om du är väldigt intresserad av detta yrke som lägger man ner sig mer och lär sig snabbt.

Fullärd inom detta område blir man aldrig, det kommer alltid något nytt hur man ska göra saker och ting.
Jag har haft några med på praktik några gånger och så har jag varit med i en skördare och lärt ut hur man ska köra, speciellt hur man grot hugger, första arbetsgivaren jag hade var instruktör på hur man hugger grot, och där körde jag i stort sett enbart skördaren.

Avatar Fallback

Re: Lämplig maskinförarutbildning?

timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70998 Hej du har PM

Avatar Fallback

Re: Lämplig maskinförarutbildning?

zönder  
#75246
Ursus 385 skrev:Jag går sista året på gymnasiet Energiprogrammet. Alltså ingen skogsinriktad utb. Jag har dock alltid varit intresserad av skog och skogsmaskiner och är faktiskt ganska kunnig på skog och skogsmaskinsmodeller. Jag har även huggit en del manuellt och kört farsans traktor och mohedavagn. Har även varit med o åkt skördare med olika entrepenörer, mest för jag tycker det är skoj.

Undrar om ni har tips på typ Ky-utbildning maskinförare, helst skördare? Tänkte också höra hur lätt det är att få praktik hos entrepenör o köra som lärling, en skördare kostar ju lite i timmen o måste producera? En sista fråga vad ligger en färdig maskinförare på i lön ungefär?


I Värnamo finns en 1-årig KY-utbildning som ger titeln "Skogsbrukstekniker". Där får man bland mycket annat lära sig att köra skördare, läran om naturen och hur man sköter ett företag.
Men den utbildning lämpar sig bäst för dom som redan har en viss skogsutbildning, eller har jobbat ett tag inom branshen.
MEN, dom har också en 1-årig KY-utbilning som ger ett skogligt basår, här lär man sig ungefär samma saker som en gymnasieelev studerar under 3 år på en skogsskola. Här får du en bra grundutbildning i naturvetenskapliga ämnen samt aptering och virkeslära mm mm. Arbete med motorsåg och skotare ingår givetvis i utbildningen!

Så mitt tips är att inrikta dig på det skogliga basåret...sen jobba ett tag som skotarförare eller manuellarbetare. Och sen hoppa på skördarutbildningen på ett år...

Avatar Fallback

Re: Lämplig maskinförarutbildning?

Jimmy_Nilsson  
#78392 Lyfter denna tråden.
Har själv funderingar till att söka till KY utbildningen i Värnamo till hösten, verkar som att det inte är så lätt att få jobb i skogen nu när det är 6år sen jag tog studenten och inte kört i skogen sedan 2005.

Vad tror ni om jobbchanser efter att gått denna utbildning?

Avatar Fallback

Re: Lämplig maskinförarutbildning?

zönder  
#78403 Det är som vanligt, brist på rätt folk. En förare med viss erfarenhet bakom sig + Skogsbrukstekniker i värnamo har bra möjligheter att få jobb sen...

Avatar Fallback

Re: Lämplig maskinförarutbildning?

b0nkie  
#92280 Hej!

Tror ni att man måste gå en KY-utbildning för att ha en chans att kunna komma in på något sätt i branschen (isf som skotarförare)? Det verkar omständigt

Går ut teknikprogrammet nu till våren. Men har ganska mycket erfarenhet av att vara i skogen då jag hjälper till att sköta skogsgården hemma, där till exempel skotning med traktor och vagn har ingått, jag har stått för det till 80 % hemma senaste åren och har ett antal hundra timmar i hytten.

Det jag vill komma till tror ni inte att det går att gå på som lärling direkt, jag anser mig själv som driven och intresserad och har lätt för att lära mig. För jag hade tänkt mig att jobba i skogen under max ett par år isf innan jag pluggar vidare. Man vill ju helst inte gå arbetslös under sina sabbatsår! :D

Avatar Fallback

Re: Lämplig maskinförarutbildning?

JD_1110  
#92286
b0nkie skrev:Hej!

Tror ni att man måste gå en KY-utbildning för att ha en chans att kunna komma in på något sätt i branschen (isf som skotarförare)? Det verkar omständigt

Går ut teknikprogrammet nu till våren. Men har ganska mycket erfarenhet av att vara i skogen då jag hjälper till att sköta skogsgården hemma, där till exempel skotning med traktor och vagn har ingått, jag har stått för det till 80 % hemma senaste åren och har ett antal hundra timmar i hytten.

Det jag vill komma till tror ni inte att det går att gå på som lärling direkt, jag anser mig själv som driven och intresserad och har lätt för att lära mig. För jag hade tänkt mig att jobba i skogen under max ett par år isf innan jag pluggar vidare. Man vill ju helst inte gå arbetslös under sina sabbatsår! :D


Intressant väg att gå.... Tror jag har genomfört exakt det du planerar! Gick ut teknikprogrammet -07, började som skotarförare en månad senare och -08 påbörjade jag högskolestudierna. Kanske OT men ändå

Däremot tror jag att KY-utbildningen säkert skulle ge en fördel på jobbfronten. Dels får du lite erfarenhet och dels får du troligtvis de "behörigheter" som behövs (grönt kort, adr...). Att göra som jag gjort kräver mycket tur och bra kontakter

Avatar Fallback

Re: Lämplig maskinförarutbildning?

b0nkie  
#92289
JD_1110 skrev:
b0nkie skrev:Hej!

Tror ni att man måste gå en KY-utbildning för att ha en chans att kunna komma in på något sätt i branschen (isf som skotarförare)? Det verkar omständigt

Går ut teknikprogrammet nu till våren. Men har ganska mycket erfarenhet av att vara i skogen då jag hjälper till att sköta skogsgården hemma, där till exempel skotning med traktor och vagn har ingått, jag har stått för det till 80 % hemma senaste åren och har ett antal hundra timmar i hytten.

Det jag vill komma till tror ni inte att det går att gå på som lärling direkt, jag anser mig själv som driven och intresserad och har lätt för att lära mig. För jag hade tänkt mig att jobba i skogen under max ett par år isf innan jag pluggar vidare. Man vill ju helst inte gå arbetslös under sina sabbatsår! :D


Intressant väg att gå.... Tror jag har genomfört exakt det du planerar! Gick ut teknikprogrammet -07, började som skotarförare en månad senare och -08 påbörjade jag högskolestudierna. Kanske OT men ändå

Däremot tror jag att KY-utbildningen säkert skulle ge en fördel på jobbfronten. Dels får du lite erfarenhet och dels får du troligtvis de "behörigheter" som behövs (grönt kort, adr...). Att göra som jag gjort kräver mycket tur och bra kontakter



Okej! Tack för svaret. Det som du har gjort låter precis så som jag har önskemål om att göra. Eftersom jag inte planerar att bli mångårig inom skogsbranschen (kanske lite upprörande för vissa) bortsett från den skogsskötsel som sker hemma är jag inte överdrivet sugen att lägga ett år på en KY-utbildning. Jag har lite kontakter så det gäller väl att försöka utnyttja dem.

Tanken med det hela är väl inte att tjäna pengar som en fullbetald utan mer att få testa på något, under ett par år, som jag vill veta om jag klarar av och för att jag gillar att vara i skogen. Är rätt så självsäker för tillfället då jag har relativt bra koll på maskiner och hur de fungerar. Så vill ju självklart veta om jag har rätt eller om jag har fel. Just nu tror jag att jag skulle klara av det utan problem, men när jag väl sitter där kanske jag får se mig motbevisad! :P

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).