Föryngring

helt ny med frågor plantering

8 inlägg 4967 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

helt ny med frågor plantering

zigurd  
#92051 Jag är helt ny det här med skog.
Har dock alltid gillat skog och jakt med mera men nu tänkte jag faktiskt köpa mig skog.
Under tiden har jag funderat på att titta lite på träd, alltså om man får tag i mark med behov av plantering.
Om vi nu pratar lövträd som jag funderar på att plantera vad rekommenderar ni för träd?
Jag har varit och plockat en hel drös med frön och ollon och även dragit upp dom för att plantera ut.
Ask, Ek, Lönn, Bok, Lärk men vad skulle ni plantera? Samt var tycker ni man ska köpa skog?
Finns inte mycket här där jag bor som är till salu. Norrköping.
Som jag skrev i inledningen, jag är helt ny.

mvh Zigurd



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: helt ny med frågor plantering

Pensionär  
#92150 Så mycket som beror på vad man vill med sin skog. Bara för ekonomisk vinning spelar det ingen större roll var du äger skog, om du aldrig besöker din fastighet. Om du däremot vill ha ett litet skifte för hobby bruk så har man ju det gärna i närheten av där du bor.
Själv har jag all min skog inom 4 km från hemmet, då är det lätt gjort att åka och röja någon tank bara för att man inte har något annat att göra.
En grundregel gällande vad man ska plantera är, rätt sort på rätt mark. Det finns så mycket som kan gå fel med plantorna de första åren ändå. Här i Finland var det på -60 -70 -80 talen bara tall som gällde. Tall planterades överallt, på gamal nerlagd bördig åkermark. Resultat av såna planteringar idag är att det blev bara skit.
Sen ska man inte heller satsa på alltför ovanliga trädslag. Risken är att inget bolag vill köpa timret den dag det är dags för avverkning.
Om du hittar en lämplig bit mark att köpa, ta med någon kunnig ut i skogen för att få lite råd. Sen finns det förstås mycket olika åsikter om vad som är rätt eller fel. Men du får iaf tips om vad du absolut ska undvika.

Avatar Fallback

Re: helt ny med frågor plantering

Contorta  
#92152 Är det för hobby så bör det vara nära där du bor. Är det för produktion rekommenderar Skogssällskapet södra Norrland för bäst avkasting i förhållande till pris (30-60% bättre). http://www.skogssallskapet.se/skogsvard ... 4/sv18.php

I vissa inlandskommuner finns besparingsskogar eller allmänningsskogar. Några av dem ger bidrag till skogsskötsel eller kontanta utdelningar. Det kan ge mycket intressant ekonomi i jämförelse med andra objekt. Skogsindex tar inte hänsyn till detta.

Ser du skogen som en bit trivsel, kan du plantera sådant du "hittar" om marken är av rätt typ för trädet. Det är mycket viktigt. Se Kunskap Direkt http://www.skogforsk.se/kunskapdirekt/ läs grundkurs och om föryngring.

Vill du ha avkastning och lövskog, välj mark som lämpar sig för hybridasp, där du bor.
För barr, titta närmare på sitkagran och douglasgran.
Köper du i norr, plantera contortatall på tallmark eller förädlade granplantor på granmark.

Åk ut och titta på några objekt i olika delar av landet. Kanske hittar du något du tycker om?

Avatar Fallback

Re: helt ny med frågor plantering

zigurd  
#92215 Blir att ta och läsa in mig på hybridasp då. Sitkagran och Douglasgran finns det inte risk att det blir problem att sälja virket? Läste någon artikel att det var problem att ta emot trädslagen. Men det kanske har ändrats sedan artikeln skrevs.
mvh zigge

   TS
Avatar Fallback

Re: helt ny med frågor plantering

Contorta  
#92216 Sitka och Douglas är ganska nya i Sverige. Det har inte planterats så mycket 30-60 år sedan. Därför avverkas inte så stora volymer idag och därför finns inte så mycket mottagande industrier. Industrierna är ganska specialicerade. Men det planteras massor idag, så nästa generation träd finns det mottagare för.

Titta också på hybridlärk, det är ett trevligt och produktivt trädslag! Planteras på stora arealer efter Gudrun och Per.

Avatar Fallback

Re: helt ny med frågor plantering

zigurd  
#92231 CONTORTA
Vad är den stora skillnaden mellan Sitka och Douglas?

   TS
Avatar Fallback

Re: helt ny med frågor plantering

Contorta  
Användarvisningsbild

Re: helt ny med frågor plantering

towes  
#93963 Om du (liksom jag) är intresserad av lövproduktion med kort omloppstid och någon gång kommer över gammal nedlagd jordbruksmark så kan du fundera på hybridasp. Kan rekommendera följande finska skrift (på svenska): http://www.metsavastaa.net/files/metsav ... pboken.pdf. Även skogsskötselserien innehåller matnyttig info om detta träd: http://www.skogsstyrelsen.se/episerver4 ... x?id=36691.
Kan vara kul att för omväxlings skull ha möjlighet att avverka det man en gång planterat, vilket inte är så vanligt i granskogen...

Värt att tänka på lite speciellt om man ger sig på detta är att det är mycket viltbegärligt (hägn ett måste) samt att det kräver omvårdnad i första generationen (gräsröjning).

Överhuvudtaget tycker jag att "skogsskötselserien" från Skogsstyrelsen är väldigt bra för de som är nya i skogen. Mycket matnyttigt att läsa. Lycka till.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).