Vedmaskiner, flishuggar

hakki pilke 1x37 easy

36 inlägg 41842 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: hakki pilke 1x37 easy

Lajban  
#86765 Hej. Har åxå en hakki 1x37 med endast traktordrift inköpt 2005, tror jag gav 53000+moms. Har bytt remmar en gång och upplever klyven som lite klen. Hade en D24 motor i en hemmaram för drift och funka fint tills oljan tröt. Har svetsa ihop elmotor och remskivor som fungerat mycket bra, helnöjd. Maskinen har hög kapacitet men lite småjox hela tiden. Fixat spånsug som suger i utkastet och under maskinen för att slippa allt spån. Hade gärna haft en svängbar elevator och skulle jag köpa maskin idag skulle jag nog valt någon annan men när jag köpte tyckte jag att detta var den bästa.

Trejon
Avatar Fallback

Re: hakki pilke 1x37 easy

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86771 Jo för ca tre veckor sedan anlände den röda men livsnjutare som man är har man inte hunit med en provkörning
ty stress och panik är inte min grej :grin:
När jag letade vedmaskin var jag ifrån början helt inställd på en beg men eftersom jag ville ha en easy
el/tr så var utbudet knapert de som fans hade åtskildiga m3 bakom sig jag provade med köpes annonser
som inte gav så jätte mycket
Ang Kisa tycker jag att dom har dåligt med info om sig sen verkar dom vara mest för stationärt bruk.

   TS
Avatar Fallback

Re: hakki pilke 1x37 easy

Vedoman  
#86810
Lajban skrev:Hej. Har åxå en hakki 1x37 med endast traktordrift inköpt 2005, tror jag gav 53000+moms. Har bytt remmar en gång och upplever klyven som lite klen. Hade en D24 motor i en hemmaram för drift och funka fint tills oljan tröt. Har svetsa ihop elmotor och remskivor som fungerat mycket bra, helnöjd. Maskinen har hög kapacitet men lite småjox hela tiden. Fixat spånsug som suger i utkastet och under maskinen för att slippa allt spån. Hade gärna haft en svängbar elevator och skulle jag köpa maskin idag skulle jag nog valt någon annan men när jag köpte tyckte jag att detta var den bästa.

Jag har också en Hakki 1*37 easy, el och traktordrift. Jag är nöjd med den men det är ett elände med all spån som samlas under maskin, skulle vara intressant att se hur du har gjort med spånsugen.

Avatar Fallback

Re: hakki pilke 1x37 easy

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86823 http://www.trejon.se/content.php?s=288
Här finns ju en stos till sånsugen för 750kr+m men deras spånsug tycker jag är dyr 8)

   TS
Avatar Fallback

Re: hakki pilke 1x37 easy

Lajban  
#86824 Skall fixa några bilder på min spånsugs"anläggning". Kommer inom kort.

Avatar Fallback

Re: hakki pilke 1x37 easy

Lajban  
#86932 Här kommer några bilder på hur jag enkelt och billigt löst problemet med mycket spån under maskinen. Har kopplat till en fläkt som tdigare användes för att blåsa mjöl med. Denna i sin tur mynnar ut i en cyklon varefter det faller ner i storsäck.

Avatar Fallback

Re: hakki pilke 1x37 easy

Vedoman  
#87029
Lajban skrev:Här kommer några bilder på hur jag enkelt och billigt löst problemet med mycket spån under maskinen. Har kopplat till en fläkt som tdigare användes för att blåsa mjöl med. Denna i sin tur mynnar ut i en cyklon varefter det faller ner i storsäck.

Tack för bilderna, klurigt enkelt och snyggt.

Användarvisningsbild

Re: hakki pilke 1x37 easy

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87033
Vedoman skrev:
Lajban skrev:Här kommer några bilder på hur jag enkelt och billigt löst problemet med mycket spån under maskinen. Har kopplat till en fläkt som tdigare användes för att blåsa mjöl med. Denna i sin tur mynnar ut i en cyklon varefter det faller ner i storsäck.

Tack för bilderna, klurigt enkelt och snyggt.

Jo det såg fint ut.

Användarvisningsbild

Re: hakki pilke 1x37 easy

stegmaster  
#87108 Ja detta såg värkligen bra ut. Problemet med dom man kjöper, er at dom endast tar spånen från sågutkastet.
Och det er ju det minsta problemet(det er ju bara sätta en burk under), det största problemet er ju alt som kommer ut undar maskinen, och det har ju du löst elegant. :-bd

Avatar Fallback

Re: hakki pilke 1x37 easy

Elfving  
#92124 Ser ju seriöst ut med spånsugen. Känner igen problemet, under maskinen finns mekanismen som reverserar klyvkniven och där bör man hålla rent. Det absolut enklaste för att slippa spånproblematiken är nog att hålla nere vältans höjd och hålla till på sådan plats att man hela tiden får flytta maskinen allt eftersom långveden upparbetas. På så sätt slipper spånet bli ett problem över huvud taget. Men det blir ju olika från fall till fall, oftast blir det bättre logistik om man flyttar veden till maskinen istället för tvärtom och har man dessutom eldrift så är ju flytt av maskinen ingen option.

Maskinen är bra men om man tittar till det pris som uppges tidigare i tråden kan jag hålla med om att den inte är prisvärd, känns som ett rent ockerpris med tanke på vad samma maskin kostade i Finland för sex år sedan.

Avatar Fallback

Re: hakki pilke 1x37 easy

peo  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93448 Har kört 2 1/2 lastbilstrave nu och maskin går super bra.Satte en ny kedja då jag började och den kommer att
hålla alla 3 travar. :lol:

Avatar Fallback

Re: hakki pilke 1x37 easy

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93454 Blev hastigt och lustigt delägare i en ny Hakki Pilke Easy el/traktor.
I stort sett är jag nöjd med den eftersom den har bra kapacitet och är lättjobbad.

Dock är det ju alltid saker som går att förbättra.
Att kedjan går hela tiden känns inte som någon fördel, en rejäl skördarkolvmotor modell Parker som finns på te.x. Kisaved hade varit bättre. Att ha en kugghjulsmotor som ska starta och stoppa hela tiden tror jag inte håller i längden.
Dock är det ju smidigt att ha eldrift eftersom man så enkelt kan slå på och av.
Körde lite väldigt smått björk som kapades upp i 25cm, gick sådär, alltför ofta så hamnade klabben snett i klyvrännan, dessutom så saknar man hydraulisk fasthållning av veden vid kapning om det är väldigt smått.
Klyvningen ska ju ske med automatik men det gör det inte alltid och då får man trampa på en pedal, smidigare hade varit om man hade en knapp på joysticken istället.

Provade att byta till en 6-delsyxa men fick inte loss 4-delsyxan, måste titta närmare på hur man gör detta.

Lyckades ställa till det en gång för mig, samtidigt som jag halvkapade en stock så gick en klabb på tvären och det blev stopp i klyven. Då ska man ju dra en spak bakåt så att klyven går tillbaka. Men det gick inte, eftersom svärdet var nere, maskinen bara morrade, det gick inte heller med joysticken höja svärdet eftersom klyven stod stilla. Så jag stoppade och fick manuellt höja svärdet, dra tillbaka spaken, starta så klyven gick tillbaka, och med en yxa slå loss klabben.

Mitt stora problem just nu är att jag inte har något bra matarbord, funderar på om man ska bygga något eget eller köpa en stegmatare.

Avatar Fallback

Re: hakki pilke 1x37 easy

enrac  
#363919
Tajfun 400 skrev:
Mr-Hemek skrev:Nu har jag köpt en 1x37 el/tr med leverans i mars blir spännande att
se hur den fungerar.
Finns här några erfarenheter om denna maskin här på forumet

Hej!
Du kommer att ångra dej efter du kört ett tag.
Hade en i 2 år.
Kör nu Tajfun vilken skillnad.

Hej! jag har kört en1x37 i sex år, stod inte ut längre klyver 250-300 m3 30 cm per år. köpte en beg Tajfun rc 400 joj, en dröm,

Användarvisningsbild

Re: hakki pilke 1x37 easy

svampbob  
#363923 Hur är kapaciteten jämfört med 1x37. Jag kan hålla med om att 1x37an inte är någon dröm att köra men man lär sig och anpassar sig efter maskinens begränsningar.

Avatar Fallback

Re: hakki pilke 1x37 easy

skogsterri  
#363929 Känns som att ska den fungera optimalt ska det vara rakt och 25-35cm i diameter. Så fort där blir en krök så tar det så mycket längre tid. Antingen hoppas kedjan av alternativt fastnar i klyven. Men kanske gäller alla vedprocessor? Har bara haft hakki pilke 1x37 easy.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).