Skogsnyheter

Skogsägare har problem med allemansrätt

58 inlägg 21207 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsägare har problem med allemansrätt

Fredrik Reuter  
#92086 ATL har låtit gjort en undersökning bland tusentalet skogsägare i Sverige vad de tycker om allemansrätten. 30% upplever problem med allmänheten i skogen, bl a ridning, körning med motorfordon osv.

Du kan läsa mer här: http://www.atl.nu/Article.jsp?article=60040

Och, vad tycker du?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Skogsägare har problem med allemansrätt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92090 I min skog är alla välkomna till fots!

Användarvisningsbild

Re: Skogsägare har problem med allemansrätt

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92099 I min skog är också alla välkomna så länge de inte förstör eller försöker tjäna pengar på de jag jobbat fram.
Nu är de ju i och för sig inte så länge i min skog, den är inte så stor, förrän de slunkit över på grannens. :wink:

Avatar Fallback

Re: Skogsägare har problem med allemansrätt

skidder  
#92107 "De vanligaste irritationsmomenten är att folk skräpar ned, rider, kör motorfordon och parkerar överallt i skogen."

- Att folk skräpar ned i skogen tål inte jag heller, men inte blir jag irriterad på allemansrätten för det. Det ingår ju inte i allemansrätten att skräpa ned, i skolor landet över (i alla fall på landsbygden, i stan vet jag inte) får man nog fortfarande lära sig att man inte ska skräpa ned, ingen tycker om att det ligger skräp i skogen, men ändå finns det folk som gör det? Vad beror det på? Bristande respekt för naturen?
Jag har egentligen ingen förståelse för att man inte kan ta med sig hem det man tagit till skogen, jag brukar tänka att jag ska ha med mig mer från skogen än vad jag tar dit, oftast blir det att jag plockar upp något som ligger och skräpar, ibland blir det bär, svamp eller vilt (där jag har jakträtt såklart).

- Att man ska få rida i skogen ser jag som en självklarhet, det stör inte speciellt mycket anser jag, visst kan det förstöra en del stigar och liknande men jag anser inte det var själ nog för en inskränkning i allemansrätten. Bättre med kommunikation om var det lämpar sig och inte lämpar sig att rida mellan ryttare och markägare, kanske skyltar liknande " Stigen ej ridbar vid humid väderlek", kanske ignoreras ändå, vad vet jag. Jag är osäker på vad om gäller med ridning och allemansrätten, får man rida var man vill?

- Motorfordon, ingår det i allemansrätten att färdas med motorfordon i skog och mark? Avsedda vägar, såklart ska folk få köra och parkera där så länge de inte blockerar framfarten för andra eller medvetet kör sönder vägen. Att köra enduro, atv eller liknande på stigar och likande i skog som man ej äger själv ingår väl inte i allemansrätten? Jag vet att folk gör det, jag gillar det inte, förstör och stör mycket mer än ryttare.

/ Skidder

Användarvisningsbild

Re: Skogsägare har problem med allemansrätt

totte  
#92111 Det som jag tycker slår en när man läser är att det man har problem med är just sånt som inte ingår i allemansrätten, att köra fordon, att skräpa ner, att campa på tomtmark utan lov, etc. Och dom som vill inskränka allemansrätten kanske först skulle ta sig en titt på vad som faktiskt står i den, den är rätt restriktiv i vad man får göra utöver att till fots vistas på mark som inte är tomtmark, och inte i störande närhet till den, eller växande gröda.

Edit: Skidder hann före mig med en mer vältalig utläggning om ungefär detsamma.

Avatar Fallback

Re: Skogsägare har problem med allemansrätt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92121
skidder skrev: Jag är osäker på vad om gäller med ridning och allemansrätten, får man rida var man vill?


Njae! :) Man får inte rida lika mycket som man får gå vet jag. Tex kan vägar ta skada av ridning. Men det är ju ett populärt trätoämne det där, kanske mest mellan jordbrukare och hästägare.

Hästar är nästan lika välkomna i min skog. Blir det många, som trampar sönder mycket så kan jag ändra mig.

Avatar Fallback

Re: Skogsägare har problem med allemansrätt

skidder  
#92125
Mangan skrev:
skidder skrev: Jag är osäker på vad om gäller med ridning och allemansrätten, får man rida var man vill?


Njae! :) Man får inte rida lika mycket som man får gå vet jag. Tex kan vägar ta skada av ridning. Men det är ju ett populärt trätoämne det där, kanske mest mellan jordbrukare och hästägare.

Hästar är nästan lika välkomna i min skog. Blir det många, som trampar sönder mycket så kan jag ändra mig.


Jo, så är det nog. Hört mycket gnäll om hästar på vägar och stigar (rider inte själv, hört det av markägare). Tror att problemen i många fall kan bero på brist på förståelse/dialog mellan de inblandade parterna(som vanligt). De flesta som vistas i skog och mark vill inte förstöra, vill jag tro i alla fall.

Liksom du kan jag också komma att ändra mig :smile:

Vet om ridslingor som upprättats av distansridningsklubbar i samförstånd med de berörda markägarna, klockrena exempel där en dialog mellan parterna eliminerat problemen. Antar att de flesta ridskolor gör på något liknande sätt. Kompromiss från markägarnas sida är i sådana fall nödvändiga, alla vill inte avlägga areal till något man själv inte nyttjar eller får någon ekonomiskvinning utav. Men det kanske är värt det?

Kan det vara så att viljan till att skära ned på allemansrätten grundar sig i oviljan att "dela" sin skog/jordbruksmark med någon annan, oviljan att kompromissa?


När jag tänker på allemansrätten tänker jag på att få vistas i naturen, plocka bär och svamp, skåda fåglar eller likande. Saker som inte borde störa/förstöra för markägaren speciellt mycket.
Tydligare utbildning till allmänheten vad man får och inte får göra på annans mark, hårdare tag mot de som inte sköter sig!

En sak som folk verkar tro innefattas i allemansrätten, men inte gör det är att ha sina hundar lösa utan att han kontroll på dem. Jag gnäller inte om någons lilla chihuahua springer på stigen 10m framför matte/husse, men när folk har lösa hundar som springer vind för våg utan någon som helst kontroll i skogen under hela året (!), det är däremot ganska upprörande. De flesta hundar har lite jakt-instinkt , de ska inte vara lösa om de inte är under god kontroll av ägaren. Träffat på en del hundar nu under våren som varit >300m från sina ägare, inte bra för djurlivet det. " Loffe tar inte några djur" - Nej, det kanske han inte gör. Men efter den hårda vintern vi haft kanske det räcker med att han förföljer ett rådjur i hög fart för att det skall bli utmattat plågas ihjäl.
Ännu en aktivitet som inte innefattas i allemansrätten, men vissa verkar tro det.

Avatar Fallback

Re: Skogsägare har problem med allemansrätt

Nolltax AB  
#92135 Allemansrätt å körning med motorfordon i skog?
När blev det legitimt...?

Användarvisningsbild

Re: Skogsägare har problem med allemansrätt

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92136
skidder skrev:
Jo, så är det nog. Hört mycket gnäll om hästar på vägar och stigar

Kan det vara så att viljan till att skära ned på allemansrätten grundar sig i oviljan att "dela" sin skog/jordbruksmark med någon annan, oviljan att kompromissa?



Har inte själv hört nåt "gnäll", däremot om folk som fått rejäla trampskador på stigar och även fått nya skador upptrampade, men om det här finns en heltråd här på forumet. Tycker däremot inte att man ska kalla markägares problem med ridning för "gnäll". För de som upplever problem så är det problem.

Eftersom allemansrätten idag utnyttjas till bristningsgränsen av många, inte minst i kommersiellt syfte, så hör jag själv till en av dem som vill se den mer tydligt begränsad. Naturvårdsverket låt- gå tolkning som de för fram gillar jag inte alls. Om det är lika med att jag är ovillig att "dela" min mark med annan, ja då är jag väl det.
Nej, jag tycker att "skidder" gör en våldsam generalisering av ett för många verkligt problem. Ingen vinner på försök att göra frågan till en om ogin personlighet hos markägaren.

Visst är dialog bra, men jag kan ju inte stå i skogen hela dagarna och invänta någon dialog-sugen person! Så tydligare regler och uppföljning av efterlevnad behövs. Det är massor med statligt anställda "bevakare" av olika slag i skogen varje dag, de kan säkert hjälpa till att bevaka och beivra övertramp inom detta område också.

Avatar Fallback

Re: Skogsägare har problem med allemansrätt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92137 En allemansrättombudsman, det är vad vi behöver! :)

Användarvisningsbild

Re: Skogsägare har problem med allemansrätt

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92138
Mangan skrev:En allemansrättombudsman, det är vad vi behöver! :)


\:D/

Avatar Fallback

Re: Skogsägare har problem med allemansrätt

skidder  
#92142 Uvskogen!
Visst var det en generalisering. Klart att det är ett verkligt problem för de markägare som har stora trampskador på stigar och liknande. Jag menade inte att man skulle ta någon dialog i skogen, jag menade en dialog mellan exempelvis föreningar som använder skogen för diverse friluftsaktiviteter.

Jag skrev i mitt tidigare inlägg att det skall vara hårdare tag mot de som utnyttjar allemansrätten över gränsen, alltså de som inte följer den. Även jag anser att det skall vara hårdare bevakning och bättre utbildning för allmänheten i vad som ingår i allemansrätten. Jag kan inte säga att jag personligen har bra koll på allemansrätten, men jag gör inte heller saker som jag tror kan vara på gränsen.

Att allemansrätten utnyttjas till bristningsgränsen i kommersiellt syfte har jag inte någon erfarenhet utav. Berätta gärna mer.

Användarvisningsbild

Re: Skogsägare har problem med allemansrätt

totte  
#92183 Där förstår jag argumenten, när det arrangeras diverse hajker, kurser, aktiviteter som åberopar allemansrätten för att gratis utnyttja andras marker som "spelplan", då tycker jag att man gått långt förbi andemeningen med allemansrätten. Dess syfte är ju att vi som enskilda individer skall vara fria att röra oss i skog och mark och inte ha det som i de länder där man kan bli bötfälld för intrång om man stiger av vägen (eller bli bortkörd med en hagelbössa i maggropen). Hoppas att du inte vill begränsa den rätten Uvskogen.

Det är rätt tydligt att all vistelse i naturen inte får skada mark eller växtlighet och att den inte får hindra markägarens aktivitet. Så det är egentligen inte inskränkningar i rätten vi behöver, det är efterlevnaden som brister stort i många sammanhang, som jag ser det.

Användarvisningsbild

Re: Skogsägare har problem med allemansrätt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92196
skidder skrev:Att allemansrätten utnyttjas till bristningsgränsen i kommersiellt syfte har jag inte någon erfarenhet utav. Berätta gärna mer.


Det finns ju exempel på aktörer som ordnar diverse kommersiella kanothajker och alltid använder samma övernattningsplatser - givetvis utan att fråga markägaren om lov och än mindre betala ersättning för det!

Samma sak kan ju gälla kommersiell turridning, där vissa ridvägar utnyttjas mycket frekvent och blir formligen söndertrampade. Även här sker det ofta utan att ens fråga markägaren om lov och än mindre betala för slitaget.

I det första exemplet vet jag att ärendet gick till tinget för 12-15 år sedan - som dömde till markägarens förmån!

Själv har jag en vandringsled i ena ändan av fastigheten och har hittills inte haft några som helst bekymmer utav denna vandringsled. Men det klart, skulle vandringsleden bli ett bekymmer vid t.ex. en avverkningsanmälan, så får leden vackert flytta på sig och därmed basta.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Skogsägare har problem med allemansrätt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92198
Niking skrev:
skidder skrev: Men det klart, skulle vandringsleden bli ett bekymmer vid t.ex. en avverkningsanmälan, så får leden vackert flytta på sig och därmed basta.
/Niklas


Jag har bestämt för mig att man måste ta kulturhänsyn till stigar vid avverkning. Vet inte om det är lag eller rekommenderat.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).