Avverkning (slutavverkning)

Bonnånger eller snyftarartikel?

16 inlägg 6761 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bonnånger eller snyftarartikel?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92065 Jag vet inte vad "bonnånger" betyder, men när jag läste artikeln i morse, tyckte jag att det var en gnällig bonde. Skriver man kontrakt till ett visst pris är det bara att ta det som en man.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Bonnånger eller snyftarartikel?

Axl  
#92096 Vad hade han sagt om priset gått ned?

Användarvisningsbild

Re: Bonnånger eller snyftarartikel?

Kse  
#92098
Axl skrev:Vad hade han sagt om priset gått ned?

Xakt. Riktig snyftartikel

Avatar Fallback

Re: Bonnånger eller snyftarartikel?

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97643 Finns det ingen möjlighet att skriva in i kontraktet att man ska få ta del av kommande prishöjningar då kan dom fet-glömma att man skriver under.

Avatar Fallback

Re: Bonnånger eller snyftarartikel?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97644 Då får du betala deras riskpremie med lägre betalning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bonnånger eller snyftarartikel?

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97646 Eftersom man går efter en prislista som alla utgår ifrån så innebär det att dom som inte skriver in att dom vill ta del av kommande prishöjningar är dom stora förlorarna. Dom får inte mer medan jag får mer eftersom mitt avtal tillåter kommande prishöjningar. Hur Södra gör ska jag inte säga man här uppe och med min uppköpare så drabbas man inte negativt av att skriva in det.
Sen gäller det att tänka sig för både 1 och 2 gånger före man skriver ett avtal.

Avatar Fallback

Re: Bonnånger eller snyftarartikel?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97651 Tror du att du får samma pris om du sätter krav som inte andra säljare ställer? Skulle du sälja till samma pris, om köparen ville att du skulle få ta del av alla kommande sänkningar, men inga höjningar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bonnånger eller snyftarartikel?

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97658 Givetvis så får jag inte samma pris som dom andra som inte ställer några krav. Dom får vackert finna sig i att dom inte får lika bra betalt som jag fick eftersom dom inte ställde några krav. Vad skulle orsaken vara till att skriva in i kontraktet att man ska ta del av kommande sänkningar?

Användarvisningsbild

Re: Bonnånger eller snyftarartikel?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97691 Nä, det går helt enkelt inte att både äta kakan och ha den kvar. Antingen låses priset vid kontraktskrivandet - och då är det detta pris som gäller - punkt slut! Eller så skrivs att det ska vara rådande pris vid inmätningstillfället eller avverkningstillfället som gäller - punkt slut!

Ingen sund virkesköpare torde garantera ett vettigt minimipris, där skogsägaren får detta minipris om priserna skulle sjunka, samtidigt som skogsägaren skulle få ett betydligt högre pris om virkespriserna skulle ha stigit mellan kontraktskrivandet och avverkningstillfället/inmätningstillfället. Möjligtvis skulle virkesköparen kunna erbjuda ett mycket lågt minimipris, så att virkesköparen i vart fall inte går back på affären. Men då lär du som skogsägare inte bli rik på den affären.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Bonnånger eller snyftarartikel?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97698 Jag har ett svagt minne av en virkesköpare som garanterade minimipris, men man fick del av ev. uppgångar.

Det är helt som bankernas "räntegaranti", dvs det är rörligt lån med tak. Bankerna finansierar detta genom att höja räntan lite jämfört om man inte skulle vilja ha denna garanti.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bonnånger eller snyftarartikel?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97709 Och hur stod då denna virkesköpares prislista gentemot konkurrenternas listor?

Vad beträffar bankernas räntegarantier så läs noga igenom det finstilta innan du sätter en kråka på kontraktet. Det kan dessvärre finnas ett och annat kryphål i det finstilta 😡
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Bonnånger eller snyftarartikel?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97729 Niking, jag jämförde aldrig. Det var inte någon av virkesköpare runt mig i alla fall. Men man kan kanske gissa. :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bonnånger eller snyftarartikel?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97742 Jo, gissa kan man ju alltid. Det var ju därför jag använde mig av termen vettigt minimipris, ty jag misstänker att ett garanterat minimipris borde bli skamligt lågt...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Bonnånger eller snyftarartikel?

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97780 Tidigare har Södra (åtminstone till mig i "mitt" SBO) tillämpat det pris som gällde vid inmätningen av virket, oavsett vad det är för pris som gällde vid kontraktets undertecknande. Några prissänkningar har väl aldrig varit aktuella, däremot brukade man ha premier under hösten men att de försvann en viss datum visste man om.

Detta arrangemang var tydligen till för att man skulle få in kontrakt på leveransvirke tidigt, blev väl lite lättare att planera då. Nu består nog leveransvirket av såpass liten andel att Södra ändra sina regler hur som helst utan att avslöja detta då kontraktet skrivs.

Avatar Fallback

Re: Bonnånger eller snyftarartikel?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97786 Det framgår när du skriver kontrakt med Södra, för mig var det olika för olika sortiment.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).