Skogsnyheter

Stor efterfrågan på ved

15 inlägg 5999 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stor efterfrågan på ved

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91747 Fredag 14 maj 2010

Stor efterfrågan på ved
Redan nu börjar veden till kommande höst och vinter gå åt.

Den hårda vintern i ryggen tillsammans med stigande energi- och oljepriser har ökat efterfrågan på ved. Hos firman Bröderna Bengtsson i Blixbo utanför Falun är all ved redan såld, rapporterar Sveriges Radio Dalarna.
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=59964&a=Stor efterfrågan på ved



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Stor efterfrågan på ved

totte  
#91767 Tur att jag redan har bokat nästa års vedlass :grin:

Användarvisningsbild

Re: Stor efterfrågan på ved

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91776
totte skrev:Tur att jag redan har bokat nästa års vedlass :grin:


Och tur att jag har flera års manuell gallring kvar :grin:

Användarvisningsbild

Re: Stor efterfrågan på ved

Skogshuggarn  
#91787 Ja, nog märks det att elpriserna är hutlösa, för jag har iaf aldrig varit med om att det varit såpass många vedhuggare ute i skogarna som nu.

Avatar Fallback

Re: Stor efterfrågan på ved

drängafan  
#91796 Nej det är inte svårt å sälja ved nu problemet är att det är många som säljer å tycker inte ven kommer upp i sitt rätta värde:D nån annan här som säljer?
å i så fall vad tar ni veden jag säljer är kapad å klyvd 300krm3 stjälp mått för 50cm å 350krm3 för 33cm är detta en normal prisbild? även sålt lite 3 meters längder för detta tar jag 200kr

Avatar Fallback

Re: Stor efterfrågan på ved

f-se.se  
#91808 500 kr m3 inkl moms för björk upp till 30 cm finare klyvd inkl lev (ca 2-4mil)
400 kr m3 inkl moms för bland upp till 30 cm finare klyvd inkl lev (ca 2-4 mil)
kunden får en faktura när ja levererar och de har funkat bra än så länge, dom som inte betalat har fått en kopia av en kronofogde ansökan med i påminnelsen och då har dom betalat.

Avatar Fallback

Re: Stor efterfrågan på ved

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91888 jag har ungefär samma pris som f-se.se har, fast.... jag tar 400 för björk å 370 för blandved inkl moms, men exlusive transport som är 500- + moms/timme så i runda slängar är det samma pris som ovs... jag skickar faktura samma dag å hittils äre bara 1 som strulade, å det är givetvis den som har mest pengar av alla... i övrigt så har ja fasta "prenumeranter" sen 10 år tillbaka å dom skickar ett sms med hur mkt dom vill ha varje vår så kör ja dit när väder å vind tillåter
å måtten är stjälpt mått, å avtippat hemma på gården med tippvagn alt storsäck avställda med skogsvagnen...
i övrigt så tycker jag att ALLA skulle sälja ved VITT! för jag gissar att en vacker dag så kommer vi få nån typ av skatt på ved eldning på grund av all svart ved...

å ang det finns det nå typ "ved fack" eller liknande att gå med i, så folk vet att man är seriös å inte säljer svart?

Avatar Fallback

Re: Stor efterfrågan på ved

dexter  
#91891 en familj hemikring fick en elräkning på nästan 8 000kr vintern som var nu, för en villa på 5 rok. folk börjar inse att ved är bättre och billigare..

Avatar Fallback

Re: Stor efterfrågan på ved

Nolltax AB  
#91897 En före detta jobbarkompis säljer ved.
Björkved.
Hörde häromdagen han tar 900 riksdaler per kubik.
Saftigt i mitt tycke....
Vinter å tillgång å efterfrågan men ändå....

Användarvisningsbild

Re: Stor efterfrågan på ved

totte  
#91901 Kan nog hålla med om att det var ett saftigt pris, börjar närma sig vad dom tar på macken för små säckar med brasved.

Användarvisningsbild

Re: Stor efterfrågan på ved

Skogshuggarn  
#91905
totte skrev:Kan nog hålla med om att det var ett saftigt pris, börjar närma sig vad dom tar på macken för små säckar med brasved.


Men nog tusan verkar de få sälja ändå :surp: ,,,,

79:- för en säck som man lätt tar under armen, (tror inte ens det är 40L?), och trots detta så minskar det stadigt i pallupplaget hos den lokala oljehökaren.

Avatar Fallback

Re: Stor efterfrågan på ved

Nolltax AB  
#91907 En mental sak.
80 peng för Helgmys är en billig slant.
Billigare än dunken rödtjut å fläskfillen...
En hyrd film å en påse chips överglänsar till å med....

Användarvisningsbild

Re: Stor efterfrågan på ved

Elias  
#91911 Om man räknar lite krasst vad kubikpriset är om man köper säck på macken så blir det väldigt nära 2000 kr per m3 eller exakt 1975:-

Rätt halvdyrt kan man tycka.

Användarvisningsbild

Re: Stor efterfrågan på ved

totte  
#91922
Nolltax AB skrev:En mental sak.
80 peng för Helgmys är en billig slant.
Billigare än dunken rödtjut å fläskfillen...
En hyrd film å en påse chips överglänsar till å med....


En mycket korrekt observation!

Användarvisningsbild

Re: Stor efterfrågan på ved

Skogshuggarn  
#91930 En del verkar inte dra sig för att fylla Volvokombin med "mackved", men det kanske ska mysas lite extra där?,,, :lol:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).