Arbetskläder för skogen

Pepparspray, personlig skyddsutrustning?

29 inlägg 15149 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Pepparspray, personlig skyddsutrustning?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91424 Jag har ansökt om vapenlicens för pepparspray. Den typ av spray som används för att avskräcka/avbryta en björnattack. Jag har gjort det då jag numera har frekvent med björn på och runt mitt skifte, ser spår och hör den regelbundet. Jag jobbar med handmaskiner och ofta helt tyst i skogen.

Idag ringde en mycket trevlig polis upp mig och berättade bakgrund (vad lagen säger) och att min ansökan nu ska skickas vidare till rikspolistyrelsen för yttrande. Det gör så i normalfallet när det gäller "udda" ansökningar. Han prognos var att jag nog skulle få avslag.

Finns det ett utbrett behov så kan kanske lagstiftaren få anledning att ändra sig, så:

Vad tycker du? Är jag nojig kring detta med björnar och skogsarbete. Någon annan som skulle vilja rätt att få bära spray med sig vid manuellt arbete i skogen?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Pepparspray, personlig skyddsutrustning?

Fredrik Reuter  
#91425 Hej,
Hade jag haft björn i skogen skulle jag absolut velat ha något som skulle kunna avleda en attack eller vad man skulle kalla det.
Men å andra sidan är jag ingen björnkännare eftersom vi inte har den här vad jag vet.

Vad är det värsta om man inte skadar björnen (ex genom jakt), är det att väcka den ur i idet med röjsågen, eller röja så man ex kommer emellan mamma med ungar?

Användarvisningsbild

Re: Pepparspray, personlig skyddsutrustning?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91427 Det som har hänt mig är att jag stött björn när jag rört mig skogen (förflyttning) i motvind. Skulle man komma mellan moder och barn då vete tusan hur det skulle gått. Jag har dessutom en skog som är långt ifrån en sån där "tall-pelar sal" man kan komma :roll: Begränsad sikt alltså.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pepparspray, personlig skyddsutrustning?

swe#kipp  
#91431 Väcka dom ur ide eller komma mellan mamma och unge är nog det värsta som kan hända, farsan hamnade mellan en unge och en mamma när han var ute och plockade svamp för några år sen men det gick bra men ibland tror jag det är lite "fe"l i huvudet på farsan han hade inte ens tänkt på faran att hamna mellan mamma och unge :D
Men jag tror man skall ha en jädra otur om man blir anfallen ,,, kanske nån tokig hormonstin unghane som vill skaffa revir skulle gå på en människa annars tror jag inte att det är nån jättestor risk ( men det är vad jag tror det ) !!

Avatar Fallback

Re: Pepparspray, personlig skyddsutrustning?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91517 En bekant till mig kom mellan björnhona och unge mitt på en grusväg, när han kom åkande med fyrhjulingen.
Han vänder, och ska därifrån, klantar sig och det blir motorstopp.
Kommer i väg till sist.
Pulsen hade ökat, så han påstod att det kändes som öronvärk. Han fick dessutom tunnelseende.
Var björnarna tog vägen har han ingen aning om.
Man kan lugnt säga att han numera lider av björnfrossa!

Avatar Fallback

Re: Pepparspray, personlig skyddsutrustning?

Larssa  
#91522 Om du inte vill träffa björn, se till att bullra lite så dom får en chans att smita undan.
Jag arbetar med röjning i västerbottens inland, dom flesta av mina kolleger där ser björn varje år när dom är på väg ut till arbetsplatsen. Jag har inte hört talas om någon skogsarbetare som blivit anfallen.

Dom flesta attacker som jag har hört talas om är när en jägare med hund retar upp en björn rejält och sedan springer tillbaks till husse med björn efter sig. Trevlig present.

Låt höra det måste finnas många trevliga björnhistorier på detta forum!

Ps har ni sett denna på youtube "Björn anfaller".

Användarvisningsbild

Re: Pepparspray, personlig skyddsutrustning?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91557 Det var ju nån röjare som blev attackerad av björn ifjol, men personligen är jag inte alls orolig fast vi har väldigt gott om björn här.
Nån gång ibland kan det kännas som att man är lite oskyddad när man har långt att gå till sågen och man går helt tyst för sig själv, men då är det bara att vissla eller sjunga lite så känns det bättre! Det räcker för mig iallafall.

Jag tror att björn och varg är nästan helt ofarliga, oftast lägger nog de märke till en långt innan man själv har sett eller hört nåt, och de går de undan. Visst kan det hända att man träffar på en uppretad björn men i min värld är risken så liten att det inte är värt att oroa sig för det.

Avatar Fallback

Re: Pepparspray, personlig skyddsutrustning?

Andersson  
#91566 Hej! Här nere i Götaland är vi fortfarande förskonade för björnproblem och sannolikheten att bli anfallen för er i björntäta områden är nog väldigt liten. Men om ni läser den här artikel nedanför så kanske man kan förstå att pepparsprej kan vara en billig och bra försäkring ifall man möter en elak nalle, om man hinner att få fram den!

Men som vanlig finns det för många avarter i våran egen art som missbrukar diverse dylika ting som gör det nästan omöjligt för oss hedligt folk att få en sådan livförsäkring.

http://www.jaktojagare.se/en/article.ph ... 6&context=
http://www.arbetarskydd.se/nyheter/indu ... e99788.ece

Användarvisningsbild

Re: Pepparspray, personlig skyddsutrustning?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91702 Gäller att spreja riktigt ordentligt så att björnen verkligen flyr och inte bara blir förbannad!
I alaska har de ju spray, det är väl till och med krav när man vistas i nationalparker och andra friluftsområden har jag för mig. De har ju förstås väldigt gott om björn också.
Hellre pepparspray än revolver iaf, det var ju nån som hade ansökt om licens till en .357 nyligen.
Tror att väldigt få människor klarar av att skjuta rätt när man väl har en ilsken bamse på väg mot sig, spray däremot borde vara lättare att använda.

Skulle det fungera med ljud? Tex visselpipa.

Avatar Fallback

Re: Pepparspray, personlig skyddsutrustning?

Nolltax AB  
#91710 Jag har ett gäng handverktyg.....
Dewalt, tigersåg cirkeldito, skruvåborr, stick oxå...
Ett par laddare med sladd givetvis.
Åsså en laddare inbyggd i en radio.
Spelar gör den via kabel, likaså via batteri....
Volymen helt ok, överröstar envar maskin.
Den på axeln å engångshörselskydd i örat så torde överraskningsmomentet ej drabba björn....

Avatar Fallback

Re: Pepparspray, personlig skyddsutrustning?

drängafan  
#91797 Förstår att ni som bor i björntäta område kan känna visst obehag. Men det tråkiga är väll att de som bestämmer aldrig lämnar asfalten å tryggheten i Stockholm å då är det svårt å sätta sig in i problematiken med björn varg vildsvin eller vad det nu kan vara!! Kanske dax för våra politer å göra besöki "buskarna" nu när det snart är val å allt!

Å om man vill kringgå lagen borde det ju finnas massa sprayer på nätet som liknar pepparsprej jänkarna borde väll ha prylar de är ju kåta på å fördärva varandra :D

Användarvisningsbild

Re: Pepparspray, personlig skyddsutrustning?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91805
Palms skrev:Gäller att spreja riktigt ordentligt så att björnen verkligen flyr och inte bara blir förbannad!
I alaska har de ju spray, det är väl till och med krav när man vistas i nationalparker och andra friluftsområden har jag för mig. De har ju förstås väldigt gott om björn också.
Hellre pepparspray än revolver iaf, det var ju nån som hade ansökt om licens till en .357 nyligen.
Tror att väldigt få människor klarar av att skjuta rätt när man väl har en ilsken bamse på väg mot sig, spray däremot borde vara lättare att använda.

Skulle det fungera med ljud? Tex visselpipa.


Alla ljudvarianter, visselpipor, radio och handverktyg till exempel, ska fungera ganska bra säger de som vet. Men problemet med arg björn uppstår inte när de hör dig och drar, utan när de hör dig och kommer ändå! Det brukar hända när du kommer mellan björn och unge/mat/flyktväg eller på annat sätt retar björn, typ nyväckt.

Det är därför som jag, och andra, vill ha pepparspray. Det är därför som länsstyrelsen viltspårare i Dalarna och Gärstrikland har beviljat sig själva vapenlicens för pepparspray (från USA). (alla statliga myndigheter kan utfärda vapenlicens åt sin egen personal, det har inte polisen med att göra.) Effekten av sprayen är inte att björnen flyr, utan att den blir temporärt blind så du hinner dra dig undan ordentligt.


Men, vi får väl se vad rikspolisstyrelsen säger.

   TS
Avatar Fallback

Re: Pepparspray, personlig skyddsutrustning?

f-se.se  
#91812 vildsvin börjar ju bli ett större bekymmer här i södra delarna. va och röjde och fällde lite åt en bekant sommaren 09 i smålands skogen, ja hörde och såg nya spår av vildsvin nästan hela tiden men ja såg aldrig ngn under dom dagarna, men lilla motorsågen (stihl 181) va nästan alltid innom räckhåll och stora sågen (stihl 066) fanns innom rimligt avstånd hela tiden just för ev skrämma bort eller försvar.

har aldrig stött på ett vildsvin utan bil men ja kan tänka mig att björn och vildsvin vs ensam person kan skada mýcket om man har otur.

funderar på att börja jaga och skaffa mig vapen licens så man får se och lära känna djuren på ett annat sätt.

tror inte riktigt på peppar spray då du har riktiga bekymmer om du är så nära mot djuret (eller de kanske finns dom som sprutar 3-5 meter? ) hellre en röjsåg eller motorsåg då du i första hand kan skrämma bort djuret och i sista utväg sikta mot djurets hals med klinga / svärd. men som sagt de är hur man reagerar den dagen man väl står där öga mot öga med ett djur som är så glad i dig.

finns väl utrustning idag där du har en gps sändare som skickar ut en sos signal när du har drabbats av en olycka?

Användarvisningsbild

Re: Pepparspray, personlig skyddsutrustning?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91815
f-se.se skrev:tror inte riktigt på peppar spray då du har riktiga bekymmer om du är så nära mot djuret (eller de kanske finns dom som sprutar 3-5 meter? ) hellre en röjsåg eller motorsåg olycka?


Den sprutar upp till 9 meter, lite beroende på märke, se länken för en sort.

http://www.udap.com/Bearspecifications.htm

Röjsåg, motorsåg, nej det fungerar inte alls. Alla sådan försök har slutat med förskräckelse, du har väl läst om röjsågaren i Orsa som revs svårt? . Det handlar om att avbryta attacken så att du kan dra dig undan, inte björnen. Inte heller att "besegra" björnen, det är både svårt och onödigt/ointressant.

   TS
Avatar Fallback

Re: Pepparspray, personlig skyddsutrustning?

drängafan  
#91828 Ja jägarexamen är spännande håller på just nu å ska sanningen fram tror jag ju man måste ha maxad otur om man ska stöta i hopa med en ilsken björn eller ett ilsket vildsvin men visst det har hänt å kommer hända igen iaf var det gäller björnen har aldrig hört om friska grisar utan bly i kroppen som attakerat människor så du kan nog va lugn!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).