Vedmaskiner, flishuggar

Kellfri vedprocessor

75 inlägg 60080 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kellfri vedprocessor

tristan  
#91511 ok :geek: att klyvkolven går som den vill e troligen intrimmning av stopet te automatiken de problemet hade ja sitter en justerskruv som du får ställa in så att stopet te armen på ventilen stannar den ska juseras exakt på mitten av armen e en avfasad platjärn som ska stoppa o stanna klyven inte lätt att förklara ha klyven igång å kika in där mot ventilen böj dig ner under spakarna så ser du hur de fungerar står den för högt så halkar den förbi går då hela tiden står den för lågt går alldrig klyven igång stäng av å justera .jag har även förlängt med plåt under inmatningsmattan med ca 13 cm mellan sista inmaningsrullen och inloppet på maskinen det blev ett förstort avstånd där imellan så mattan går önder om de vill sig illa en stor stock mot den vassa kant så e de som att klippa me sax.när ni bytt olja så kolla filtret med jämna intervaller verkar som de e fulla me skit har gjort rent mitt filter två gånger å de va möe skit inte bra,troligen så kommer klyvventilen börja läcka olja i backkant de ha bara lagt i en o-ring utan stödring så den åker fram å tebaka å skaver tills den börjar läck detta åtgärdade ja me två 3mm ringar ihop ligger då still o tätar å fungerar bra den första höll bara 8 tim ha kört 200 kluvna meter nu å de e tät fortfarande lite 5-56 el liknande på alla rörliga delar under klyven dådå e att föredra,ja bytte med remmarn redan efter några timmar men dem ja har nu e bra viktigt att man har dem spännda ordentligt å mät på jusrering så ni spänner rakt ja fyfan ja ha skruvat me allt på denna maskin så ja kan den fan bättre en kellfri själva, delar gärna med mig av detta så fråga om ni får problem kanske har ja redan haft det problemet o troligen löst det :wink:

Trejon
Avatar Fallback

Re: Kellfri vedprocessor

dea  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91651 Intressant att det blev lite info om Kellfris vedmaskin här nu :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Kellfri vedprocessor

tristan  
#91992 ja då hade man klyvet 46 kubik till :grin: genom kellfrin å tamejfan :grin: de bara gick inte ntt skruva alls :grin: hhhhmmm verkar ju konstigt :wink: undra va som händer nästa gång hehe :lol: ja de går ju bra ibland :roll:

Användarvisningsbild

Re: Kellfri vedprocessor

stegmaster  
#92004
tristan skrev:ja då hade man klyvet 46 kubik till :grin: genom kellfrin å tamejfan :grin: de bara gick inte ntt skruva alls :grin: hhhhmmm verkar ju konstigt :wink: undra va som händer nästa gång hehe :lol: ja de går ju bra ibland :roll:

Du värkar ju ha fiksa det mesta på din vedmaskin redan, så nu kan du vel kalla den et hemmabygge snart. :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedprocessor

pswdn  
#92323 Kellfri=billigt men även skitkvalité

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedprocessor

Anton7477  
#93284 Klagade grymt mycket på vår klyv så de kom och hämtade den och lovade att åtgärda bristerna. Får se hur den funkar när man får tillbaka den. Det hjälper att stå på sig. Ska även få nya klyvstål för de från kina håller inte så nu har de börjat tillverka dem i sverige ist. Säga vad man vill men de ställer iallafall upp på kellfri

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedprocessor

tristan  
#96039 :ugeek: ang kellfi vedprocessor är det någon fått sin maskin ombyggd ? hur går den efter ombyggnad? har lämnat iväg min på ombyggnad ska bli intressant å se när den kommer tillbaka hur den fungerar sen då :wink: hur lång tid tog det innan ni fick tillbaks den från det att den skickades ner till kellfri :?:

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedprocessor

Anton7477  
#96879 vi har fått tillbaka våran maskin nu. tog väl kanske 2 v att få tillbaka den. Svetsningarna som de lagade till att föra stålet upp och ner har dock gått sönder igen sen har någon rem gott sönder men ja. Gillar dock inte att de har satt en extra spak till att köra kolven fram och tillbaka går ju itne på automatik då längre.

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedprocessor

Tajfun 400  
#96886 Ja vad säger man om ett sånt företag och mojäng??

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedprocessor

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96997
Anton7477 skrev:vi har fått tillbaka våran maskin nu. tog väl kanske 2 v att få tillbaka den. Svetsningarna som de lagade till att föra stålet upp och ner har dock gått sönder igen sen har någon rem gott sönder men ja. Gillar dock inte att de har satt en extra spak till att köra kolven fram och tillbaka går ju itne på automatik då längre.


kan du ta lite bilder på lagningen?

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedprocessor

Anton7477  
#102144 Skulle jag kunna göra. Nu har jag upptäckt att där troligtvis är någon spricka i hydraltanken för hela golvet där den står är helt nerblött av hydralolja. Har spänt alla kopplingar men slutar inte läcka. Tycker det är konstigt den läcker fast där inte är nått tryck i hydralsystemet. Börjar mer och mer ångra att vi inte köpte ett annat märke.

Användarvisningsbild

Re: Kellfri vedprocessor

stegmaster  
#102170
Anton7477 skrev: Tycker det är konstigt den läcker fast där inte är nått tryck i hydralsystemet. Börjar mer och mer ångra att vi inte köpte ett annat märke.

Det blir ju en del skakninger/risting i en vedmaskin, så om det finns dårliga svetsar, så kan det nog mycket vel bildas en spricka, och läcka, even utan tryck.
Va jag ser i tidligare inlägg, så värkar ju inte svetsarna vara något vidare på dessa maskiner.
Kan ochså vara O-ring`n som finns rundt returfileret som er kass. Det blir ju alltid lite mottryck i returen när olja ska igjenom returfilteret. Har varit med om detta en gång förut. Bytade O-ring (som var av) och allt blev i ordning igjen.

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedprocessor

Anton7477  
#102302 Ska kolla upp detta. Vore ju bra om det vore en o-ring de har man ju gott om.

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedprocessor

tristan  
#102644 ja gav upp lämna tillbaks grejerna efter en del misslyckade försök från kellfri att åtgärda problemen fick alla stålar tillbaks mycket bra av kellfri att stå för detta ,har nu köpt en ny hakkipilke 1*37 easy går mkt mkt bra klart de blev ju dubbelt så dyrt men mer än dubbelt så bra skönt de, de går inte ha en sådan maskin där man får skruva varanan halvtimme körde ca 400 kubik i min kellfri hade ca 30 tim me mek å rep helt ohållbart alltså helt otroligt dålig kvalitet, tyvärr skulle ja avråda alla att köpa en sådan maskin,men måste säga att kellfri har ställt upp så de ska de ha beröm för.

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedprocessor

Anton7477  
#102651 Riktigt sugen på detta. vad sa du till dem? eftersom de tog tillbaka maskinen?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).