Bioenergi

Flisentreprenör, frågor..

12 inlägg 7181 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Flisentreprenör, frågor..

Jenz582  
#90115 Hej gott folk!

Går i funderingar att börja flisa på entreprenad. Jag behöver all möjlig info..

Lite info: Driver maskinentreprenad i Jönköping, huvuduppgifter har tills idag varit buskröjning/vägslåtter och diverse gräventreprenader.
Systemet jag vill satsa på är mobilhugg efter traktor + dumper/traktor med lastväxlare (flisning direkt i container)
beräknar kunna köra från 50 000 m3/säsong beroende på utspriddheten på objekten.


Ngr frågor:
1. Vilka uppköpare i Jönköpingsområdet bör man i första hand ta kontakt med? för/nackdelar med dessa? (har snackat med Noeva som visat intresse)

2. Ersättning, vad lämnar man pris på - ts/m3 eller m3 oberoende fukthalt? avdrag vid dålig kvalite? ersättning transport mellan objekt?
Har hört allt mellan 45-55kr/m3, kommentera gärna..

3. Någon som har erfarenhet av tyska Jenz kraftuttagsdrivna huggar?

Ytterst tacksam för all information ni kan tänkas bidra med!

Vänligen Peter!



   TS
Avatar Fallback

Re: Flisentreprenör, frågor..

Axl  
#90152 Min ringa erfarenhet är ett uppställningspris + pris per m3s med tillägg för "skotningsavstånd" och skit i flisen.

Kraftuttagsdrivna huggar tror jag blir lite klena för att köra entreprenad med. Men min erfarenhet är ringa har mest hört skit om musmax.

Blir det inte dyrt att ha en extra person som ska rangera containers istället för att lastbilen gör det?

Avatar Fallback

Re: Flisentreprenör, frågor..

dexter  
#90166 ja har kört me en jenz tugg och en xerion traktor. den tugga i sig de mesta! väldigt enkelt att byta stål och hålla rent i trumman, men inte i struten..

Avatar Fallback

Re: Flisentreprenör, frågor..

Jenz582  
#90177 Axl: Tack! Har hört att uppköparna efterfrågar mobilitet allt mer, därför tror jag på traktorhugg!

dexter: Hur löste ni logistiken? hade ni balja på huggen/traktorväxlare/direkt i lastbil? Jenz har ju 561:an med balja som alt men jag avfärdar den med motivationen; extremt lång, tung och treaxlad = 0 terrängförmåga.

Ngn som kan ge en gissning, ca pris på bruks motordrivna hugg
http://www.bruks.com/en/Products/Mobile ... 2/8052-ST/

   TS
Avatar Fallback

Re: Flisentreprenör, frågor..

dexter  
#90178 Vi körde med en Casé traktor och 3 axlad metaflex vagn. vilket jag trivdes med, man kan om de skulle behövas åka ut på ett hygge me båda ekipagen men de är ju inte att rekomendera. jenzhuggarna har ju ingen drivning på hjulen, och resten kan du räkna ut själv.. om du ska ha en hugg me balja på så är det nog vanlig skotarhugg som gäller.

men att den är 3 axlad är bara bra, du får ju ge dig in på fler småvägar. ang brukshuggen så kan ja inte ge dig några större svar/gissningar. en väldigt vild gissning är att den kan gå på runt 2 miljoner, 2.7 ev.
har bara hört att dom som sitter på skotare går på 3-4miljoner, men de är vad ja har hört..

Avatar Fallback

Re: Flisentreprenör, frågor..

petersson  
#90600 Vi har kört med ditt koncept nu en och en halv säsong,claas xerion och heizohack.Det har fungerat jättebra.
Har kontakt med ett flertal bränsleverk vilket gör att om inte sträckorna är för långa levererar vi med egen lastbil utan släp
och klarar därmed rangeringen.När vi har längre sträckor för leverans lejer vi in transporten och rangerar med tr+växlarvagn.Visst känns det ibland lite onödigt att behöva ha växlarvagnen med men istället kan ju flisen arbeta effektivt hela tiden.

Avatar Fallback

Re: Flisentreprenör, frågor..

Jenz582  
#90694 petersson: Roligt att höra att det går bra för er! Du vill inte nämna ngt om ersättning/lönsamhet/volymer säsong? Du kan skicka PM isf, så stannar det mellan oss!

Vänligen
Peter

   TS
Avatar Fallback

Re: Flisentreprenör, frågor..

StaffanB  
#91591 Är det så att terminatorservice har gått omkull?

Hemsidan är obrukbar och enligt ratsit så är företaget inte längre registrerat.

Avatar Fallback

Re: Flisentreprenör, frågor..

dexter  
#91594 vad och vilka är terminatorservice??

Avatar Fallback

Re: Flisentreprenör, frågor..

StaffanB  
#91615 Är det inte dom som sålde musmax flistuggarna?

Avatar Fallback

Re: Flisentreprenör, frågor..

Nose  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91658 Av någon anledning har de bytt firmanamn och nu är det Timmele Maskincenter som har agenturen för Mus-Max. Men jag undrar hur det egentligen går för dem, känns inte som något speciellt stabilt företag.
Annars verkar de nyare ekipagen från dem fungera ganska bra, men de är stora och tunga...

http://www.timmelemaskincenter.se/
http://www.blocket.se/timmele-maskincenter

Avatar Fallback

Re: Flisentreprenör, frågor..

Japs  
#92607 Hej Peter!
Kul att du vågar och vill satsa på en förhållandevis ung bransch
Vi har en lastbilshugg med en Jenz HEM 561 som vi har använt snart ett år, den har överlag fungerat bra och dom största haverierna kan skyllas på att vi chaufförer helt enkelt inte kunnat bättre. Men visst finns det en del som inte är bra.
Ett hett tips är att fundera noga på vad du skall flisa och vem som tagit fram det till väg, föroreningar har för oss hittils varit det största problemet. Ca 50% av det vi flisar avverkar och skotar vi själva, det övriga försöker vi avtala in en rep garanti om vi kör in allt för mycket föroreningar.
Satsa på att ta hand om hela kedjan och sälj sen på Mvh.

Lycka till! Mattias

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).