Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Maskinförarutbildning???

12 inlägg 5135 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Maskinförarutbildning???

peppe73  
#91356 Hejsan!!

Jag har i dagarna fått chansen att gå en maskinförarutbildning. Det är en utbildning av AF som kommer att vara i 25 veckor. Eftersom det är "STOR" brist på skogsmaskinsförare, åtminstone säger dom det?? så det låter ju bra.
Jag har i yngre dagar jobbat i skogen(kört lite maskin) o äger numer egen skog. Eftersom jag har varit i branschen o har även vänner som är det,så vet jag också detta debacle med prestationskrav kontra lönsamhet. I mina ögon så håller branschen på att döda sig själv om inget händer! men det är en annan femma.

Det jag nu försöker luska i är hur det verkligen ser ut i branschen idag?? Är det brist,eller är det bara några med för lite att göra på AF, som på en kafferast hört nått på bussen på väg till jobbet om att det skulle vara en brist?? :wink: Är idag 37 år o tänker INTE lägga ner 25 v på nått som inte kommer att leda ngn stans. Jag har genom åren lärt mig mycket om skogen, och vill verkligen tillbaka. Jag har även lätt för att köra maskiner, och jobbet skulle nog passa mig. Så kom gärna med "sanningen" hur det är idag i skogen.

Ps hörde också att SLA skulle börja ge maskinägarna en slant för att dom anställer nyutbildad personal!???

Mvh Peppe



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Maskinförarutbildning???

GremoNiclas  
#91382 I Gästrikland tror jag inte det är så stort sug efter förare iaf. Övriga landet vet jag ej. Det är ju lite annonser i tidningar och då är det oftast neråt i landet och en del uppåt, typ Jämtland och norrut, som det söks folk.

Avatar Fallback

Re: Maskinförarutbildning???

inkazar  
#91384 Jadu, jobb finns det, bara man är villig att flytta på sig. Men eftersom du 37 år fyllda är tror jag du itne vill det.
skulle däremot säga att du ska gå kursen (eftersom AF pröjsar och att de är en bra utbildning).

Avatar Fallback

Re: Maskinförarutbildning???

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91388 Jag tror själv inte man behöver flytta på sig, inte som det ser ut här nere i söder :P
Nej men man får ha kontakter så finns det jobb, jag vet ett par lediga så här just nu bara. Men som sagt, jobb finns, gäller bara att hitta dem.

Avatar Fallback

Re: Maskinförarutbildning???

peppe73  
#91391 Oki Jag finns i Västerbotten och enligt vad branschen säger så ska det råda stor brist från Västerbotten och norrut?. Som jag skrev tidigare så har jag vänner som är i branschen, och har även läst en del inlägg här som gör att man tvekar lite. Jag tror inte att maskinägarna INTE vill anställa!? det går bara inte ihop med "färskingar" som jag, när allt hela tiden är prestationsbaserat. Tror också att utbildningen är bra,men när man är 37 o har familj så tänker man numer en gång extra, innan man kastar sig hals över huvud in i nått. Men jag vill ju så GÄRNA tillbaka till skogen där jag trivs bäst :P

   TS
Avatar Fallback

Re: Maskinförarutbildning???

dexter  
#91439 ja tycker dock inte de är sånt drag efter förare.. har inte hört nån som behöver förare =S och ams kollar väl i sina papper på hur mycke förare dom har inlagda och antalet annonser..

de är mycke man vill här i livet men lite man får

Användarvisningsbild

Re: Maskinförarutbildning???

svempus  
#91441 kollade på platsbankens sida och hitta bara 1 jobb som maskinförare i skogen där..

Avatar Fallback

Re: Maskinförarutbildning???

peppe73  
#91443 Ja jag såg också att det bara fanns ett jobb i länet, Nu tror jag väl att det allt som oftast går till på det sättet
att dom anställer via andra kanaler än AF, Dels så pressar dom sig till max tills dess dom får tag i ngn dom vill ha.
och kontakter är nog den störst kanalen.

Jag har helt klart för mig att det är tufft i branschen, men jag tror att om man verkligen vill så går det att få sitt drömjobb. Tror också att om man inte är så nogräknad vad man tar för jobb,så går det att få jobb. 90% av dom jag vet av som har söker eller har kört maskin ska BARA sitta i skördaren, jag tror man får ta det som bjuds.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Maskinförarutbildning???

Torparn79  
#91449
svempus skrev:kollade på platsbankens sida och hitta bara 1 jobb som maskinförare i skogen där..

det är inte alla jobb som kommer ut via platsbanken heller..
arbetsgivarna får välja om det ska ut där eller om AF's handläggare ska vaska fram ett antal lämpliga förare, på så vis slipper dom att det ringer en massa som inte är aktuella, dvs dom som har sett en maskin och är övertygade om att dom vet hur man kör osv..

Avatar Fallback

Re: Maskinförarutbildning???

Ellingsson  
#91450 Som jag fattar får nästan ingen skogsmaskinförare ett jobb på arbetförmedlingen,det är mer ryktesvägar och så vidare,och det är väl lite fel,men att skaffa sig ett bra rykte är ju inte heller svårt om man är duktig och lite driven!

Användarvisningsbild

Re: Maskinförarutbildning???

svempus  
#91452 men det är ju rätt svårt att hitta ett jobb om man inte har några kontakter inom skogen och är ensam att ha utbildning inom skogen i familjen me....

Avatar Fallback

Re: Maskinförarutbildning???

novis??  
#91528 det fattas FÖRARE inte dom som tycker det är kul att köra maskin 5-6 sen åka hem 😈

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).