Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Ergonomiska inställningar till Armstöden

8 inlägg 3936 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ergonomiska inställningar till Armstöden

Anton7477  
#90969 Har börjat få ont i handlederna. Kör en Valmet 911,3 med valmetspakar i alltså inte minispakar. Har alltid haft för mig man ska ha armstöden vinklade ner mot golvet men har börjat få så j ont i handlerna. Någon som vet hur man ska ha dem lite vinklar och så tacksam för tips.



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Ergonomiska inställningar till Armstöden

skogsjan695xl  
#90971 Ja du, detta är inte helt lätt att svara på, detta är ju individuellt från förare till förare, jag sitter högt med mina armstöd.
Nu har jag inte kört med EME spakar förvisso, men du jag kör skördare så vill jag gärna ha så armstödet vinklar lite uppåt, vilket inte går i valmet, inte som jag lyckas fått till iaf, jag har bara lyckas vinkla don neråt och så de står plant.

Men iaf, det är nog inte så mycket annat än att testa sig fram efter en annan körställning, sen vad jag hört från flera så är det väll inte ovanligt att de som kör med EME får ont i handlederna, rätta mig gärna om jag har fel nu..

Användarvisningsbild

Re: Ergonomiska inställningar till Armstöden

Kse  
#90988 Gillar själv att ha armstöden plant men brukar variera lite. Kör med minispakar och brukar inte känna nått i handlederna men däremot en ilande känsla mellan pek och långfinger som infinner sig när man suttit i maskin lite för länge.

Användarvisningsbild

Re: Ergonomiska inställningar till Armstöden

masterchief  
#91000 Försöker växla lite varje dag, inget stort, men lite.
Kör jag samma flera dagar kan det bränna lite i ena axeln.

Avatar Fallback

Re: Ergonomiska inställningar till Armstöden

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91016 Sen gäller det oxå att hela stolen är "rätt",dvs att man sitter bekvämt,lämplig lutning på sittdyna samt ryggstöd så att armarna inte behöver "hålla fast en i stolen" :mrgreen:
Givetvis korrekt injusterade kranhastigheter.
Samt att kolla att spakarna går lätt,ibland kan dom börja kärva och gå tungt.

PS Testat nån med minispak :?:

Avatar Fallback

Re: Ergonomiska inställningar till Armstöden

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91094 Du kan testa att sänka spaken så du har hela underarmen i armstödet, sen vrida "vedträt" på joysticken så den ligger fint i handen, Kanske fila lite i trät om du känner för det,montera hylsor för mindre spakutslag.
Sen var de nån som kunde ergonomi som sa att vinkeln överarm-underarm bör vara nära 90grader.
Stämmer nog att minispak kan va skonsammare men kom ihåg att det gäller inte alla...

Användarvisningsbild

Re: Ergonomiska inställningar till Armstöden

GremoNiclas  
#91295 Jag kör bara med minispak och jag brukar ha svag lutning neråt på armstöden. Funkar bra för mig och när man läser om ämnet så har jag för mig att svag lutning rekommenderas. Bättre för blodcirkulationen än om armstöden lutar svagt uppåt!?

Avatar Fallback

Re: Ergonomiska inställningar till Armstöden

Anton7477  
#91419 Ja tror jag hade min för mycket neråt blev lite brytning i handleden. Höjde armstöden nu så de bara har svaglutning. Känns bättre men ska fila lite mer på det så det blir riktigt bra. Är kanske bättre med minispakar eftersom rörelserna då blir mindre. Kör en del skotare med och där är minispakar då känner jag inte av det.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).