Vedmaskiner, flishuggar

Kellfri vedprocessor

75 inlägg 60076 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kellfri vedprocessor

tristan  
#82064
axwell skrev:Då närmar sig det första oljebytet. Det skulle vara intressant att få veta hur bottensedimentet i den gamla oljan ser ut. Sitter det någon metallspån på avtappningspluggens magnet?

Kör inte för länge med kinesoljan! Om du läser i "manualen" skulle du redan bytt??
jo ja hällde ur den när den kom hem å ersatte de med neste hydralolja samma som vi kör i skördarn så de ska la duga har ej bytt enu men de blir de å göra,

Trejon
Avatar Fallback

Re: Kellfri vedprocessor

tristan  
#82068
Torparn79 skrev:jag har 2 grannar som har köpt Kellfri´s grejor, den ena en vedkap och den andra en traktorklyv..

vedkapen gav motorskyddet upp på efter knappa 30 m³..
klyven ser ut som en damcykel efter ett hårt midsommarfirande, krokig och vind, beror till viss del på att den hade tjälat fast och föraren var lite vårdslös men det är väldigt mjukt stål i den, kommer troligen aldrig att spricka men kröker sig för minsta lilla..

däremot så har svärfar en betesputs ifrån Kellfri och den måste tillhöra "felprocenten" i tillverkningen, den har tuffat på riktigt bra, det enda är att man har fått efterdra lite skruvar..
haha jo du har inte de där jondeere el jonslir samma äkliga gröna körmitfärg som kellfri de ser ju biligt ut

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedprocessor

Tajfun 400  
#82073 Man får det man betalar för.
Brukar man säga :wink:

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedprocessor

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82433 Har du hunnit köra något mer med maskinen?
I västmanland körde just nu drive på dem och är nedsänkta till 51900. Är dock lite skeptiskt, men å andra sidan har jag precis köpt en Belarus som jag hittils är nöjd med, och Belarus brukar också mötas med viss skepsis:-)

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedprocessor

tristan  
#82748 ne nu står de still så jävla me snö :| får börja köra senare när de blir lite bättre väder men ja hör av mig hur den går under våren ja visst e man orolig att de ska strula mm de e bara köra å se bara hoppas de funkar skapligt :wink:

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedprocessor

raging  
#90955 Hur fungerar kellfri:n? Det var ett tag sedan du skrev.

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedprocessor

tristan  
#90973 hej på er har nu kört 200 kubik genom kellfri klyven som sagt när den fungerar :roll: så går den riktigt bra klarar av ca 5-6 kubik i tim untan problem pannved då mellan40-50 cm kortare ved tar lite mer tid ca 4 kubik i tim med 30cm de e ju lite plock runt omkring med allt ni vet,har tyvärr fått skruva en hel del de e ja inte så glad över men e ju inget å hymla med kellfri har varit ganska generösa med delar men en person som inte har skruvkunnighet hade gett upp för länge sen står nu i valet å kvalet om detta är något att sattsa på me tanke på att nästa säsong ser ut att det skall klyvas mer än denna volym :grin: jo som sagt prestationen me maskin när den går e helt ok men för mycke strul vore kul om fler pratade om denna klyv eller är det bara ja som köpte denne maskin?

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedprocessor

dea  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91193 Vad är det som har strulat?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kellfri vedprocessor

tristan  
#91293 ja de började me rembyte för de som satt orginal var ju ämre än gummisnodar fick då ny uppsättning te hela maskin av märket godyeer,sedan blev de lagerhaveri i lagrena i såghuset blev två nya där helkapslade de va inte de som satt innan, sen fick ja packningshaveri i sågkolven fick en ny gick i 3 tim sen va den kaputt me ordnade egna packningar sen,en o-ring i klyvkolvsventilen började läck fick ja bytta,sågkedjedrevet klöv sig i mitten så kedjan snura ej fick nya drev,inmattningsmattan såg ut som e trasmatta efter 30 kubik beroende på en vass kant som de skavde emot fixade de när jag så vad felet berodde på , axeln till fjädern på klyvhuvudets fjäder utlösare gick av å skött iväg som e gevärskula tur ingen stod ivägen,har gjor en massa mer fix hit å dit nu har packninga gått i spackreglaget ska riva de å byta sen får ja hoppas de räcker ja vad ska man säga e de bara ja som har otur el ne ne hhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmmmm.

Användarvisningsbild

Re: Kellfri vedprocessor

Christer j  
#91298 Din stackare..jag säget bara kellfri.Detta låter precis som de historier man hört om kellfri prylar.
Jag kör ca 100 m3 per år sedan 2004 med min japa ock det enda jag bytt som krånglat var drivremmen till elevatorn som slets ut.
Din kellfri är ny nu,hur tror du att den går om fem år?

Användarvisningsbild

Re: Kellfri vedprocessor

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91299 Köpte ett nytt snö blad från dom.
Så fort det kom hem så såg jag hur illa det var svetsat.
Klagade direkt.
Mailade säkert 25 bilder på svetsfogar.
Dom ville helst inte ta tillbaka det pga dyr frakt.
Jag fick 1000kr i rabbat i stället på det.
Så nu har jag lagt 1 timme svetsning på det och har väl en timme till minst innan det är i brukbart skick.

Användarvisningsbild

Re: Kellfri vedprocessor

totte  
#91303 Jaha vi är väl några stycken här som brukar lägga upp varningsflaggor för fabrikatet ifråga. Med risk för att bli anklagad för att inte vara neutral så vill jag nog påstå att vi har fått mycket vatten på våra kvarnar här. Jag tar till och med risken att säga att det är och förblir rena smörjan som man kränger därifrån, rena turen när någon någon gång får nåt som faktiskt fungerar utan mankemang. Enda goda med det är att dom uppenbarligen åtminstone tar lite ansvar för eländet och är rätt generösa med delar och rabatter.

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedprocessor

tristan  
#91306 ja fy fan va ja har svurit 😡 o vart på ett jävla humör här står man å lovar folk att man ska levera ved te höger å vänster å så får en skruva halva tiden ist för å klyva ja har ju ett vanligt jobb me där man kör tvåskift så en har fan slitit me detta, har ca 50 kuabik kvar att klyva jävlas det en enda grej te så får de ta tebaks den så e de bara.blir nog en hakka pilke 47 el 37 kostar ju lite mer men kan de ju va värt om man inte ska ha en stroke :oops: innan man fyllt 35 år hehe :lol:

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedprocessor

Anton7477  
#91418 Vi köpte varsin kellfri vedmaskin på Elmia min Granne och jag. Jag har inte kört så mycket med min men är något fel med ventilen till klyven så den kör lite fram och tillbaka som den vill sen så har fjädern till att höja och sänka klyven ramlat av. sen har man fått ställa in mycket remar och transportband går bra nu men har som sagt bara kört 30 m3fub. Grannen har kört lite mer med sin han har bytt alla remar 3 gånger, ett transportband, ganska mycket med elen, brytit av ett klyvstål. sisst han körde med den ramlade nivå glaset till sågkedjeoljan ut. Ingen höjdarkvalitet börjar ångra vi inte köpte hakki pilke men man får ju vad man betalar för. Tyvärr

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedprocessor

Tajfun 400  
#91440 Hej alla Kellfri kapare!!!!

Jag har sålt en vedprocessor till en kund som köpte en Kellfrimaskin.
Han fick hem sin kellfri, och fick börja skruva det första han gjorde.
Lessna efter två dagar och kom och titta på min maskin.
Han reklamera sin maskin och krävde 10000:- i ersättning och han fick sina pengar.
Så det var väl helt sjyst av dom, tycker jag.
Ha de gått i vårsolen alla vedkapare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).